بازار شمش صادراتی ایران تحت تأثیر کمبود برق

متال بولتن در گزارشی درباره وضعیت صادرات فولاد ایران نوشته است: فعالیت بازرگانی در بازار شمش فولاد صادراتی ایران در اواسط ماه جولای کاهش یافته است، زیرا تولیدکنندگان داخلی مجبور به کاهش تولید خود به دلیل کمبود برق در کشور شده‌اند.
  1. به گزارش فولادبان به نقل از متال بولتن تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران از ماه مه قطع برق مکرر داشته‌اند و مقامات می‌گویند که این موارد ممکن است تا اواخر جولای ادامه داشته باشد.

به منظور ادامه برق‌رسانی به کشور شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر) از واحدهای تولیدی فولاد و سیمانخواست از 6 جولای مصرف برق خود را کاهش دهند.

یک منبع تجاری در این باره گفت: از طرف دولت به کارخانه‌های فولادیایران دستور داده شده است که در ماه جولای به دلیل کمبود برق در کشور و تابستان بسیار گرم، مصرف برق را حداقل 50 درصد کاهش دهند.

صنعت فولاد ایران به شدت به برق وابسته است زیرا بیشتر کارخانه‌ها مبتنی بر کوره‌های قوس الکتریکی (EAF) هستند.

طبق اعلام انجمن جهانی فولاد Worldsteel، در سال 2020 ایران 30.2 میلیون تن آهن اسفنجی با فرآیند احیای مستقیم تولید کرد که در کارخانه‌های کوره قوس الکتریکی استفاده می‌شود. این در حالی است که ایران فقط 2.5 میلیون تن آهن خام در سال گذشته تولید کرد که در فولادسازی کوره بلند (BOF) استفاده می‌شود.

برخی از کارخانه‌هایی که نمی‌توانند به تولید برق خود متکی باشند مجبور شده‌اند تولید فولاد را متوقف کنند و حتی به مشتریان خود این موضوع را به طور فورس ماژور اعلام کنند. این امر باعث کمبود مواد اولیه برایشرکت‌های نوردی و ایجاد مازاد مواد اولیه شده است.

یکی از بازرگانان گفت: این هفته هیچ معامله جدید شمش فولادی انجام نشده است و معاملات قبلی هم به تأخیر می‌افتد.

یکی دیگر از بازرگانان گفت: در این هفته هیچ سفارش شمش انجام نشده است و کارخانه‌ها ممکن است به صادرات آهن اسفنجی روی بیاورند.

در تاریخ 10 جولای، یکی از صادرکنندگان عمده شمش ایران گزارش داد که مناقصه 40000 تن آهن اسفنجی را باز کرده و درخواست پیشنهادات تا 14 جولای را دارد.

یک بازرگان سوم نیز گفت که وی فروش یک محموله 30،000 تنی شمش ایرانی به چین را با قیمت 620 دلار هر تن فوب شنیده است. اینقیمت 11 دلار در هر تن بالاتر از معامله 609 دلار در هر تن در بندرهایجنوب ایران در هفته قبل است.

ارزیابی قیمت Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران، در 14 جولای 620 دلار به ازای هر تن فوب بود، در حالی که هفته قبل 595 تا 609 دلار به ازای هر تن بود.

با توجه به شرایط موجود، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران (ISPA) خواستار آزادسازی محدودیت‌ها شده است و با چند پیشنهاد به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای حفظ صنعت فولاد مکاتبه کرده است.

این انجمن پیشنهاد کرده است که امکان فعالیت بخش‌های مختلف زنجیره فولاد (به غیر از فولادسازی) در زمان‌های غیر اوج مصرف مانند ساعات شب وجود داشته باشد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، کمبود برق را ناشی از خشک‌سالی خوانده است.

وی گفت: متوسط بارندگی در مقایسه با سال قبل 52 درصد کاهش یافته و تولید برق‌آبی را تقریباً به صفر می‌رساند.

وی افزود: به دلیل رشد صنعتی و نیاز به تجهیزات خنک‌کننده در گرمایشدید و همچنین استخراج شدید رمزارز، مصرف برق افزایش یافتهاست.

در ماه مه، دولت ایران استخراج رمزارز را به طور موقت به مدت چهار ماه ممنوع کرد، اما خبرگزاری‌های داخلی هنوز از کشفیات مکرر پلیس از عملیات غیرقانونی استخراج رمزارز خبر می‌دهند که به گفته مقامات، مقدار زیادی برق یارانه‌ای استفاده می‌کنند.

شرکت توانیر قبلاً گزارش داده بود که فقط 50 کارخانه مجاز تولید بیتکوین در کشور وجود دارد و 85 درصد استخراج ارز رمزنگاری‌شدهغیرقانونی است.

روحانی همچنین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران را عامل توقف سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های انرژی این کشور دانست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *