آیا رشد قیمت مقاطع ادامه خواهد یافت؟

در این مطلب سناریوهای مختلف درباره قیمت پایه محصولات فولادی در عرضه‌های این هفته بورس کالا را بررسی می‌کنیم، با این توضیح که قیمت‌های به دست آمده در انتهای مطلب، تقریبی است، اما می‌تواند تا حد زیادی به واقعیت نزدیک باشد. همچنین در این مطلب به این سوال پاسخ می‌دهیم که آیا روند آغازشده برای رشد نرخ محصولات فولادی از هفته گذشته، در هفته‌های پیش‌رو ادامه خواهد یافت یا خیر؟

به گزارش فولادبان؛ از دوشنبه هفته گذشته تا کنون که اجرای شیوه‌نامه جدید ساماندهی زنجیره فولاد به طور رسمی با تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا با ضریب 80 درصد نرخ‌های منطقه CIS آغاز شده است، قیمت مقاطع طویل فولادی در بازار آزاد نیز با شدت نسبتا زیادی رو به رشد گذاشته و با رسیدن متوسط نرخ میلگرد 14 آجدار در بازار آزاد به رقم حدود 11 هزار و 400 تومان در روز جاری، می‌توان گفت این نرخ نسبت به شنبه هفته گذشته تقریبا 900 تومان بالاتر رفته است.

البته در روزهای پایانی هفته گذشته شاهد مقاومت نسبی بازار آهن در برابر رشد قیمت‌ها به دلیل وضعیت رکودی حاکم بر فضای بازار بودیم. این وضعیت رکودی نیز به نوعی هم ناشی از انتظارات کاهشی ایجادشده بر اثر پیروزی بایدن در انتخابات آمریکاست و هم شرایط کرونایی و آب‌وهوایی موجود که موجب کاهش سرعت بخش زیادی از فعالیت‌های صنعتی و ساختمانی شده است.

در این شرایط اما شاهد آن هستیم که نرخ محصولات فولادی در سطح جهان بر اثر رشد قیمت سنگ آهن به دلیل کاهش تولید آن در بسیاری از قطب‌های تولیدکننده این نهاده و افزایش میزان تقاضای چین به سنگ آهن و فولاد حتی در زمستان سرد و کرونازده امسال رو به رشد گذاشته است و در این میان حتی نرخ محصولات فولادی در منطقه CIS که براساس شیوه‌نامه جدید، مبنای قیمت‌های بورسی ایران قرار گرفته، با سرعت بیشتری از برخی نقاط دیگر جهان در یکی دو هفته اخیر بالا رفته است.

در این میان، گرچه برخی کارشناسان حوزه فولاد پیش‌بینی می‌کنند که قیمت‌های نجومی این روزهای فولاد چندان پایدار نخواهد بود و به‌زودی سطح تولید فولاد در بسیاری از کشورها به میزان قبل از همه‌گیری کرونا نزدیک می‌شود و طبیعتا قیمت‌ها نیز رفته‌رفته رو به کاهش می‌گذارد، اما نکته مهم اینجاست که فعلا نرخ فولاد در بازارهای جهانی بخصوص در منطقه CIS با شیب تندی رو به رشد گذاشته و باید دید این مساله چه اثری روی قیمت فولاد در ایران در روزهای آینده خواهد گذاشت؟

اگر به متن اصلی شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی زنجیره فولاد مراجعه کنیم، خواهیم دید که در ماده یک این شیوه‌نامه به طور صریح اشاره شده است که قیمت پایه محصولات فولادی در ایران، ضریبی از قیمت منطقه‌ای شمش و محصولات فولادی در آخرین هفته ماه میلادی قبل از عرضه محصول در بورس کالا مطابق اعلام نشریه متال بولتن خواهد بود.

اما در این میان برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمال تغییر این بند از شیوه‌نامه در آیین‌نامه اجرایی آن که ممکن است این هفته از سوی وزارت صمت رونمایی شود، وجود دارد؛ یعنی احتمال دارد که وزارت صمت برای تعیین قیمت پایه شمش، تختال، میلگرد، ورق گرم و ورق سرد در معاملات این هفته بورس کالا، مبنای برداشت قیمت‌ها از نشریه متال بولتن را به جای متوسط نرخ هفته آخر ماه میلادی قبل (نوامبر)، متوسط نرخ هفته قبلی (هفته اول دسامبر) در نظر بگیرد.

نکته اصلی اما اینجاست که در یک هفته گذشته براساس آخرین رصد قیمت‌های اعلام‌شده در نشریه متال بولتن، نرخ متوسط میلگرد صادراتی منطقه CIS با رشدی 50 دلاری نسبت به هفته گذشته به رقم 540 دلار به ازای هر تن رسیده است و متوسط نرخ بیلت صادراتی این منطقه نیز با رشدی 20 دلاری به رقم 493 دلار در هر تن رسیده است.

یعنی اگر قرار باشد، وزارت صمت نرخ‌های جدید را به عنوان مبنای تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا در نظر بگیرد، در حالی که در فرمول تنظیم بازاری جدید در هفته گذشته رقم 473 دلار برای تعیین قیمت پایه شمش بلوم و رقم 490 دلار برای تعیین قیمت پایه میلگرد در نظر گرفته شده بود، این هفته ارقام 493 دلار و 540 دلار در فرمول تعیین قیمت‌های پایه شمش و میلگرد جایگزین خواهد شد.

اما سوال اصلی این است که چقدر احتمال دارد این مساله اتفاق بیفتد؟ آن‌طور که برخی گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که فولادسازان در تلاش هستند نظر وزارت صمت را برای تغییر این بند از شیوه‌نامه جلب کنند و البته آنان در شرایطی که نرخ شمش صادراتی ایران نیز به رقم نجومی 480 دلار به ازای هر تن رسیده است، حتی بیشتر تمایل دارند که قیمت پایه شمش به جای ضریب 80 درصد CIS به میزان 95 درصد فوب خلیج فارس تعیین شود.

ضمن این که شنیده‌های فولادبان از برخی منابع آگاه که در جلسات دوگانه معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با فولادی‌ها حضور داشته‌اند نیز از این حکایت دارد که بحث در نظر گرفته شدن قیمت‌های هفته قبل از عرضه به جای هفته آخر ماه میلادی قبل در این جلسات مطرح شده و مورد موافقت قریب به اتفاق حاضران قرار گرفته است.

بنابراین گرچه تا زمان اعلام نرخ پایه ورق در معاملات این هفته بورس کالا، نمی‌توان هیچ چیز را به طور قطعی پیش‌بینی کرد، اما به نظر می‌رسد در عرضه‌های هفته جاری در بورس کالا قیمت‌های پایه با در نظر گرفته شدن نرخ‌های هفته اول دسامبر تعیین شود، نه هفته آخر نوامبر؛ اتفاقی که می‌تواند رشد بیش از 350 تومانی متوسط نرخ شمش صادراتی ایران و افزایش حدودا 1100 تومانی قیمت پایه میلگرد را نسبت به عرضه‌های هفته گذشته به همراه داشته باشد.

اگر این اتفاق رخ دهد، طبیعتا با توجه به این که قیمت محصولات فولادی در بازار آزاد حتی با وجود افزایش‌های اخیر، بازهم از قیمت‌های پایه بورسی پایین‌تر خواهد بود، به احتمال قریب به یقین عمده شمش‌ها و مقاطع طویلی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بورس کالا عرضه خواهند شد، بازهم بدون معامله خواهند ماند.

چنین اتفاقی نیز قطعا فولادسازان را چندان ناراحت نخواهد کرد، چراکه آنها می‌توانند همچنان بخش عمده‌ای از محصولاتشان را با نرخ‌های بسیار بالای ایجادشده در بازارهای جهانی صادر کنند و به نوعی منفعت خود را از این راه تامین کنند. در این شرایط البته نوردکاران خصوصی نیز برای جبران نیاز خود به مواد اولیه، بازهم مانند هفته‌های گذشته به خرید شمش از بازار آزاد روی خواهند آورد و البته برای جبران ضرر نیز خواه ناخواه تا حد امکان به افزایش نرخ محصولاتشان در بازار آزاد می‌پردازند.

اما آیا بازار آزاد در شرایط رکودی ایجادشده از این افزایش قیمت‌ها استقبال خواهد کرد یا در برابر این رشد قیمت مقاومت می‌کند؟ پاسخ دقیق به این سوال را می‌توان در یکی دو روز آینده متوجه شد، اما باید توجه داشت امروز نرخ دلار در بازار آزاد نیز پس از رشد ملایم ابتدای صبح، در ساعات بعدی با شیب نسبتا تندی رو به کاهش گذاشت و طبیعتا خریداران مقاطع طویل از انتظار کاهشی خود دست بر نخواهند داشت.

اما به نظر می‌رسد طرف عرضه به دلیل بالا بودن قیمت‌های پایه بورسی فعلا راضی به کاهش نرخ نشود و در این صورت طبیعتا یا بازار قفل می‌کند و معاملات در شرایط کرونایی و آب‌وهوای سرد کنونی به صفر میل می‌کند، یا این که پس از چند روز افزایش قیمت بدون مشتری از سوی طرف عرضه در بازار آزاد، در نهایت طرف تقاضا حاضر می‌شود که از موضع خود کوتاه بیاید.

کما این که امروز هم در معاملات بازار آزاد شاهد آن بودیم که با وجود کاهش نرخ دلار در بعد از ظهر، برخی فروشندگان مقاطع طویل به اعلام قیمت‌های دوم و سوم پرداختند و برخی دیگر نیز فروش‌های خود را به سرعت بستند. این یعنی انتظار برای افزایش بیشتر قیمت محصولات فولادی همچنان در طرف عرضه وجود دارد.

در انتهای این مطلب نیز به پیش‌بینی قیمت پایه محصولات فولادی در معاملات این هفته بورس کالا با در نظر گرفتن نرخ امروز میانگین موزون هفتگی حواله‌جات دلار در سامانه نیما (متوسط نرخ خرید و فروش) به میزان 25 هزار و 612 تومان براساس هر دو سناریوی موجود البته به طور کاملا تقریبی می‌پردازیم.

یک. اگر قیمت پایه محصولات فولادی در معاملات این هفته بورس کالا براساس نرخ‌های منطقه CIS در آخرین هفته ماه میلادی قبل از عرضه (هفته آخر نوامبر) تعیین شود (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده)

پیش‌بینی نرخ پایه ورق گرم:
(%80*587.5*25612)+%9= 13121 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه ورق سرد:
(%80*630*25612)+%9= 14070 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه شمش بلوم:
(%80*473*25612)+%9= 10564 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه شمش تختال:
(%80*490*25612)+%9= 10943 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه سبد مخلوط میلگرد:
(%80*490*25612)+%9= 10943 تومان

دو. اگر قیمت پایه محصولات فولادی در معاملات این هفته بورس کالا براساس نرخ‌های منطقه CIS در هفته قبل از عرضه (هفته اول دسامبر) تعیین شود (با احتساب مالیات بر ارزش افزوده)

پیش‌بینی نرخ پایه ورق گرم:
(%80*614*25612)+%9= 13713 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه ورق سرد:
(%80*657.5*25612)+%9= 14684 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه شمش بلوم:
(%80*493*25612)+%9= 11010 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه شمش تختال:
(%80*530*25612)+%9= 11837 تومان

پیش‌بینی نرخ پایه سبد مخلوط میلگرد:
(%80*540*25612)+%9= 12060 تومان

در انتها باید توجه داشت که این نرخ‌ها کاملا تقریبی است و می‌تواند با توجه به تغییرات نرخ دلار نیمایی در روزهای آینده به میزان اندکی تلورانس داشته باشد؛ ضمن این که در سناریوی دوم ما به دلیل دسترسی نداشتن در برخی روزهای هفته قبل به نشریه متال بولتن، آخرین نرخ‌های اعلام‌شده در این نشریه را در نظر گرفته‌ایم، اما وزارت صمت ممکن است متوسط نرخ‎های هفتگی محصولات فولادی در منطقه CIS در هفته اول دسامبر را در نظر بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *