انتقاد شدید از مهندسی قیمت گل گهر/ با این وضعیت القایی ها تعطیل می شوند

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشوربا اشاره به تعیین سهمیه آهن اسفنجی وزارت صنعت برای شرکتهای القایی گفت : عدم اجرای صحیح سهمیه‌ بندی آهن اسفنجی مورد نیاز شرکت‌های ذوب القایی موجب واسطه‌گری و دلالی در معاملات آهن اسفنجی شده است.
رضا شهرستانی

رضا شهرستانی جیزه در گفتگو با پایگاه خبری فولادبان با انتقاد ازمهندسی قیمت مواد اولیه صنعت فولاد بویژه آهن اسفنجی افزود : معضل اصلی فولادسازان در مهندسی قیمت آهن اسفنجی و سهمیه بندی وزارت صنعت برای تولیدکنندگان القایی و قوسی است.

وی تصریح کرد: وزارت صمت بنا به نیاز شرکتهای القایی برای  آنها سهمیه آهن اسفنجی تعیین کند، اما متاسفانه این شرکتها چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ قیمت و کیفیت سهمیه ها را رعایت نمی کنند . انجمن تولیدکنندگان فولاد از روی برق مصرفی این شرکتها براورد کرده است  که چه مقدار تناژ ذوب شده می توانند سهمیه داشته باشند.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت : بر اساس این نیازسنجی اعلام شد 50 درصد آهن اسفنجی شرکتهای القایی کوچک برای شروع تامین شود درصورتی که می توانند بالای 70 درصد هم استفاده کنند اما متاسفانه نه تنها این میزان آهن اسفنجی مورد نیاز تامین نشد بلکه 30درصد از 50 درصد حجم تعیین شده تامین شد.

شهرستانی با اشاره به روند افزایشی قیمت محصولات و مواد اولیه فولادی افزود: علاوه بر معضل سهمیه ، موضوع قیمت دیگر مشکل فولادسازان با تامین کنندگان آهن اسفنجی است که مشاهده می شود پول جنس و کالا را تامین کنندگان مواد اولیه کامل می گیرند ولی جنس را ارسال نمی کنند. در مواردی هم با افزایش قیمت محصولات قیمت بیشتری را مطالبه می کنند و حتی گاه 15 تا 30 درصد پول را بلوکه می کنند و پس از افزایش قیمت ،  پول بلوکه شده را بجای جنس عودت می دهند که اینگونه معاملات بسیار آزاردهنده و شکننده است.

وی تاکیدکرد: شرکتهای القایی کوچک اغلب نمی توانند به این موضوع معترض باشند چون در صورت اعتراض سهمیه اندکشان قطع خواهد شد، لذا مجبور به سکوت هستند و با اینکه باید سهمیه آهن اسفنجی  50درصد قیمت کدال باشد عملا بالای 70درصد پرداخت می شود که این وضعیت موجب کسری تولید شمش خواهد شد.

این فعال صنعتی با اینکه در سال 99، توان تولید 6 میلیون تن در ماه وجود داشته است، افزود: درکل سال فقط  30 میلیون و 300 هزار تن تولید داشتیم و این شرایط سخت به خالی بودن ظرفیت تولید وابسته به سقف پایین مجوز صادرات ارتباط داشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور با اشاره به تقاضای زیاد و عرضه بسیارکم آهن اسفنجی در بورس کالا گفت:  در حال حاضر شاهد افزایش قیمت انواع محصولات و مواد اولیه زنجیره فولاد دربورس کالا هستیم و قیمت 9 هزار تومانی آهن اسفنجی در بورس کالا می تواند با فرمول کدالی زمینه ساز افزایش قیمت 50 درصدی  قیمت شمش به بالای 50 هزار تومان باشد.

شهرستانی افزود: عدم اجرای صحیح سهمیه‌ بندی آهن اسفنجی مورد نیاز شرکت‌های ذوب القایی موجب واسطه‌گری و دلالی در معاملات آهن اسفنجی شده و در صورت ادامه این وضع ، برخی کارخانه های تولید فولاد تعطیل خواهند شد و تولید و صادرات فولاد کشور کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: آمدن کل زنجیره فولاد در بورس مورد اقبال جمعی فولادسازان است زیرا معتقدند ورود محصولات به بورس موجب شفاف شدن قیمت انواع محصولات و تعیین قیمت واقعی آنها خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشوردر پایان با انتقاد ازمهندسی قیمت در شرکت گل گهر تصریح کرد: این شرکت با قیمت سازی محصولات خود بزرگترین خلاف را دارد و  سهمیه های آهن اسفنجی این شرکت با قیمت 50درصدی کدال عرضه نمی شود بلکه با قیمت صادراتی و حتی بالاتر از قیمت صادراتی را به فروش می رسانند.

شهرستانی ادامه داد: علیرغم اینکه این شرکت باید بخشی از مواد اولیه شرکتهای داخلی را تامین کنند اما شنیده شده برخی از محصولات شرکت گل گهر از گمرکات سر درآورده و دوباره به کشور وارد شده و بنام کالای وارداتی به شرکتها فروخته می شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *