جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 19 تیر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

شمش صادراتی ایران ارزان و تختال گران شد

گزارش Fastmarkets حاکی از آن است که شمش صادراتی ایران 5 دلار ارزان‌تر شده است و تختال افزایش قیمت داشته است.

به گزارش فولادبان؛ گزارش Fastmarkets نشان می‌دهد در هفته اخیر قیمت شمش فولاد صادراتی ایران 5 دلار کاهش و تختال صادراتی 10 دلار افزایش یافته است.

فعالیت تجاری در بازار شمش فولاد صادراتی ایران در هفته منتهی به چهارشنبه 7 ژوئیه آرام بود زیرا بیشتر کارخانجات هنوز مناقصه‌های خود را نهایی نکرده‌اند.

به گزارش فستمارکتس، چندین فعال بازار ادعا کردند که مجتمع جهان فولاد سیرجان اواخر هفته گذشته 20 هزار تن شمش را با قیمت 609 دلار در هر تن، فوب بنادر جنوب ایران فروخته است، 1 دلار در هر تن کمتر از آنچه قبلاً گزارش شده بود.

کارخانه‌های دیگر مناقصه‌های خود را باز نگه داشتند و از پیشنهادکنندگان دعوت به مشارکت می‌کردند، اگرچه قرار بود تعدادی از آنها در این هفته بسته شوند.

فولاد خوزستان، یکی از فروشندگان عمده شمش ایران، مناقصه آزاد 30 تا 40 هزار تن شمش 3-5sp داشت. انتظار می‌رفت که این مناقصه در 6 ژوئیه نهایی شود.

فولاد خوزستان قیمت 630 دلار در هر تن فوب را هدف قرار داده است؛ اما با توجه به شرایط نامساعد در بازارهای بزرگ آسیا و منطقه شورای همکاری خلیج فارس، فعالان بازار این قیمت را بسیار بالا ارزیابی کردند.

بازار شمش فولاد وارداتی آسیا در پایان هفته گذشته به دلیل عرضه حجم عمده‌ای از شمش کوره القایی با قیمت پایین (IF) در بازار واردات فیلیپین، آرام بود که منجر به کاهش تقاضا برای شمش کوره بلند (BF) با قیمت بالاتر شده است.

در حالی که اوایل هفته گذشته شمش تایلند با قیمت 665 دلار به ازای هر تن cfr مانیل شنیده می‌شد، قیمت محصول با منشأ ویتنام 663 دلار به ازای هر تن cfr بود.

تا روز جمعه، منابع مطلع گفتند که شمش IF مالزی با کیفیت 5sp با قیمت پایین 655 دلار به ازای هر تن cfr در دسترس است.

این منابع گفتند: در دسترس بودن زیاد شمش IF در بازار صادرات تا حدودی به دلیل تقاضای ضعیف فولاد در کشورهای مهم تأمین‌کننده مانند ویتنام، مالزی و هند بوده است. این مسئله سبب شد خریداران فیلیپینی که در هفته‌های اخیر شاهد کاهش قیمت میلگردهای داخلی خود بودند، به بازار وارداتی توجه کنند.

در همین حال، قیمت شمش کوره بلند 5sp اندونزی با قیمت 680 تا 685 دلار به ازای هر تن cfr مانیل شنیده می‌شد، در حالی که شمش کوره بلند 5sp ویتنامی با قیمت 680 تا 690 دلار به ازای هر تن cfr عرضه شد؛ اما فعالان بازار گفتند که قیمت‌های پایین‌تر فقط در مذاکرات مطرح شده است.

پیشنهادات مربوط به شمش استاندارد کوره بلند 5sp و کوره قوس الکتریکی (EAF) با قیمت 660 تا 670 دلار به ازای هر تن cfr مانیل در طول هفته شنیده شد.

شایعه‌ای در مورد معامله شمش 5sp ویتنامی به قیمت 675 دلار به ازای هر تن cfr مانیل در این هفته پخش شده اما در زمان انتشار این خبر، قابل تأیید نبود.

ارزیابی Fastmarkets برای شمش وارداتی مانیل، بر اساس استاندارد 120 تا 150 میلی‌متر کوره بلند و 5sp کوره القایی، در 7 ژوئیه 670 تا 680 دلار به ازای هر تن بود. قیمت این کالا در روز جمعه 670 تا 675 دلار به ازای هر تن بود که نسبت به هفته قبل 5 دلار کاهش داشت.

با توجه به مسائل مربوط به تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده، فولاد صادراتی ایران به طور سنتی حداقل 10 دلار در هر تن قیمت کمتری دارد؛ بنابراین قیمت اصلی مواد ایرانی از سوی بازرگانان باید 660 تا 665 دلار به ازای هر تن cfr باشد.

با توجه به هزینه حمل 55 تا 60 دلار به ازای هر تن و 10 دلار برای هزینه انتقال پول در هر تن، به‌علاوه حاشیه سود تجار، قیمت معاملاتی شمش از کارخانه‌های ایرانی باید کمتر از 600 دلار به ازای هر تن از بنادر جنوبی ایران باشد.

در بازار شورای همکاری خلیج فارس، به دنبال تصمیم عربستان سعودی برای وضع عوارض واردات بر محصولات فولادی بدون توجه به اینکه این محصولات از مناطق تجارت آزاد یا سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس هستند، شرایط بازار بدتر شده است.

این مصوبه در تاریخ 3 ژوئیه به تصویب رسید. عربستان سعودی قبلاً در ژوئن گذشته عوارض واردات 10 تا 20٪ را برای محصولات فولادی وضع کرده بود.

آخرین عرضه صادرکنندگان شمش ایرانی در بازار امارات متحده عربی به قیمت 650 دلار به ازای هر تن cfr بوده، اما منابع مطلع گفتند که این قیمت حداقل 20 دلار در هر تن بالاتر از انتظارات مشتریان است.

ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای شمش فولاد صادراتی ایران، 595 تا 609 دلار به ازای هر تن فوب در 7 ژوئیه بود، در حالی که یک هفته قبل قیمت آن 600 تا 612 دلار به ازای هر تن بود.

در بخش تختال، درمجموع 70000 تن توسط فولاد خوزستان به قیمت 740 دلار به ازای هر تن فوب بنادر جنوبی ایران فروخته شد. تأمین‌کننده گفت که محموله‌ای شامل 40،000 تن به جنوب شرقی آسیا ارسال می‌شود، در حالی که 30،000 تن باقیمانده به چین می‌رود.

هیچ گزارشی در مورد فولاد مبارکه، دیگر صادرکننده عمده تختال ایران یا شرکت تابعه آن، فولاد هرمزگان شنیده نشده است. یکی از بازرگانان گفت: حتی اگر مناقصه شرکت نهایی شود، هیچ خبری اعلام نمی‌شود.

بنابراین، ارزیابی هفتگی Fastmarkets برای تختال صادراتی ایران، در 7 ژوئیه با 10 دلار افزایش به 740 تا 770 دلار در هر تن افزایش یافت. فروشندگان تختال ایران این محصول را با قیمت 850 دلار به ازای هر تن cfr در بازار آسیا عرضه کرده‌اند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors