مسئولان به جای تولید بیت‌کوین به فکر صنایع پایین‌دست باشند

عضو هیئت مدیره انجمن نودردکاران فولادی ایران ضمن انتقاد از خاموشی‌های بی‌ برنامه، گفت: این خاموشی‌ها باعث ضرر گسترده در تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی شده است و مسئولان باید به جای تولید بیت‌کوین به فکر صنعت باشند.

مصطفی عبدالهی در گفتگو با فولادبان در رابطه با خاموشی‌های مکرر اخیر گفت: قطعی‌های مکرر و بی برنامه برق باعث ضرر کارخانه‌های نورد شده است. کارخانه‌های نورد دارای کوره‌های پیشگرم هستند که حرارت را به هزار و 240 درجه می‌رسانند و وقتی وزارت نیرو بدون برنامه برق را قطع می‌کند، شمش در مسیر حرکت نورد متوقف می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود که کل محصول زیر خط تولید متوقف شود که در نتیجه آن، باید خطر باز شود و تنظیمات مجددا صورت گیرد. حرارت‌ها به غلتک‌های کوره‌ها آسیب می‌زند و باید برشکاری انجام شود و مهم‌ترین مسئله این است که شمش در کوره آماده نورد شده است و وقتی سرد می‌شود، اکثر محصول پرت می‌شود و کوره چسبندگی پیدا می‌کند که در نتیجه، باید کوره‌های 50 تا 100 تنی تخلیه و مجدد شارژ شوند.

عضو هیئت مدیره انجمن نودردکاران فولادی ایران افزود: شمشی که از کوره خارج می‌شود، کیفیت ابتدایی را نخواهد داشت و در صورت بازگشت مجدد در کوره، حدود 3 تا 5 درصد نسبت به وسعت و حجم تولید کارخانه‌ها آسیب می‌زند و کیفیت محصول کاهش می‌یابد.

عبدالهی با اشاره به تأثیر قطعی مکرر برق روی برنامه کارخانه‌ها گفت: مدیران کارخانه‌ها با این روند نمی‌توانند هیچ برنامه‌ای برای کارگران و شیفت کاری آن‌ها تعیین کنند و این بی برنامه بودن قطعی برق لطمه فراوانی به نوردکاران کشور زده است.

وی درباره تأثیر خاموشی‌های بی برنامه روی کوره‌های ذوب تأکید کرد: وقتی کوره‌های ذوب به دمای بالایی می‌رسند که باید ریخته‌گری صورت گیرد، با قطع شدن برق، ذوب در کوره می‌ماند که برای تخلیه کوره‌ها هم باید از تجهیزاتی مانند جک‌های هیدرولیک و جرثقیل استفاده کرد که متأسفانه این روند باعث ضرر فولادسازان هم خواهد شد.

عضو هیئت مدیره انجمن نودردکاران فولادی ایران تصریح کرد: انتظار ما این است که مسئولان به جای تولید بیت‌کوین، بیشتر به تولید صنایع پایین‌دستی کمک کنند تا ایجاد اشتغال از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *