برنامه ضد آلایندگی چین سبب حفظ قیمت صعودی فولاد در بلندمدت می‌شود

قیمت فولاد چین که تلاش می‌شود در نیمه دوم سال 2021 تا حدی توسط سطح تقاضا محدود شود، با توجه به تلاش‌های این کشور برای کاهش انتشار کربن از طریق سهمیه‌بندی تجاری و اجرای سیاست‌های محیط زیستی، احتمالاً در طولانی‌مدت در یک روند صعودی باقی می‌ماند.
فولادسازان چینی سرعت خود را برای کاهش آلایندگی افزایش می‌دهند

به گزارش پلتس، انجمن آهن و فولاد چین 29 ژوئن اعلام کرد در حال بررسی اقدامات و پیشنهاداتی از سوی صنعت فولاد در مورد نظارت بر انتشار گازهای آلاینده است.

در همین حال، روزنامه مردم – رسانه رسمی دولت چین – خواستار یک رویکرد سخت اما پایدار در تعیین سهمیه انتشار کربن، با در نظر گرفتن میزان تحمل و رقابت‌پذیری صنایع مرتبط شده است.

برخی منابع بازار اظهار داشتند که هنوز مشخص نیست که چه زمانی تجارت سهمیه انتشار کربن برای صنعت فولاد آغاز می‌شود. با این حال، آن‌ها انتظار دارند کار آماد‌ سازی، مانند تعیین سهمیه آلایندگی برای هر سازنده فولاد زمان‌بر باشد.

طبق محاسبات انجام‌شده توسط S&P Global Platts، کل تولید فولاد خام حدود 85 کارخانه ذوب‌آهن که توسط انجمن آهن و فولاد چین کنترل می‌شود، حدود 75درصد از تولید فولاد چین را تشکیل می‌دهد. برخی منابع مطلع می‌گویند تعداد زیادی از کارخانه‌های کوچک توسط CISA کنترل نمی‌شوند.

با این حال، مکانیزم تجارت سهمیه، به تسریع در ادغام صنعت فولاد کمک می‌کند، زیرا کارخانه‌های کوچک که معمولاً دارای استانداردهای ضعیف محیط زیست هستند، با افزایش هزینه‌های انتشار کربن، به تدریج از رده خارج می‌شوند.

اتحادیه اروپا در تاریخ 28 ژوئن، 3.2885 میلیون سهمیه دی‌اکسید کربن را با نرخ 55.56 یورو در هر تن (65.74 دلار در هر تن) فروخت. برخی منابع بازار اظهار داشتند که بعید به نظر می‌رسد قیمت کربن چین در روزهای ابتدایی نزدیک به قیمت اتحادیه اروپا باشد، اما هزینه‌های مربوط به تجارت انتشار کربن در درازمدت تقریباً افزایش می‌یابد.

فولادسازان چینی نیز از هیدروژن در فناوری ساخت آهن بدون کربن استفاده کرده‌اند. منابع مطلع می‌گویند که هزینه تولید کارخانه‌های احیای مستقیم بر اساس هیدروژن تقریباً چهار برابر شیوه سنتی کوره بلند و مبدل است.

برخی منابع آگاه هم می‌گویند که ساخت آهن با استفاده از هیدروژن در مقیاس وسیع در حال حاضر غیرممکن است، زیرا بسیار گران تمام می‌شود. صنعت فولاد چین در تلاش برای کاهش انتشار کربن و درنهایت برطرف کردن کربن، باید از فناوری‌های ساخت آهن بدون کربن استفاده کند.

انتظار می‌رود سرمایه‌گذاری‌ها برای توسعه فناوری‌های ساخت آهن کم‌کربن یا فاقد کربن افزایش یابد. این امر برای صنعت فولاد چین در جهت حفظ رقابت در آینده مورد نیاز خواهد بود، اما این امر چالش‌های مالی و هزینه‌ای نیز برای آنها به همراه خواهد داشت.

گروه جیانلونگ Jianlong چین اولین کوره آهن احیای مستقیم هیدروژنی خود را در ماه آوریل با ظرفیت تولید 0.3 میلیون تن در سال راه‌اندازی کرد.

Xuanhua Iron & Steel، هم قصد دارد دو کوره مبتنی بر هیدروژن در استان هبی بسازد که هر کدام ظرفیت تولید 0.6 میلیون تن در سال خواهند داشت. انتظار می‌رود اولین مورد در سال 2021 به بهره‌برداری برسد.

در همین حال، شرکت Baosteel قصد دارد ساخت یک کوره آهن احیای مستقیم بر پایه هیدروژن با ظرفیت 1 میلیون تن در سال را در استان گوانگدونگ در سال 2021 آغاز کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *