آیا 2021 دوران اوج قیمت فولاد است؟

موسسه تحقیقات اقتصادی Zacks در تحلیلی درباره بازار فولاد جهان و آمریکا نوشته است:‌ صنعت فولاد پس از آن که سال گذشته گرفتار عواقب همه‌گیری کرونا شد، به دلیل افزایش سرسام‌آور قیمت‌های فولاد و جهش شدید تقاضا در بازارهای عمده مصرف نهایی، در سال 2021 شروع به خروش کرد. این صنعت شاهد یک سه‌ماهه نخست خوب با رشد قیمت فولاد بود تا در اوج افزایش تقاضا و محدودیت‌های عرضه، رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

به گزارش فولادبان؛ ماه گذشته، برخی از تولیدکنندگان برجسته فولاد آمریکا برای سه‌ماهه 2021 پیش‌بینی مثبتی ارائه دادند. شرکت Nucor Corporation NUE اعلام کرد که انتظار سود سه‌ماهه اول 3 تا 3.10 دلار به ازای هر سهم را دارد که نسبت به سود 1.30 دلار در سه‌ماهه قبلی و سود 7 سنتی در سه‌ماهه مشابه سال قبل، رشد چشمگیری محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود درآمد سه‌ماهه اول این شرکت از رکورد قبلی ثبت شده در سه‌ماهه سوم سال 2008 فراتر رود و بالاترین درآمد سه‌ماهه تاریخ Nucor باشد. کارخانه‌های تولید فولاد و مواد اولیه این شرکت از تقاضای زیاد فولاد و قیمت‌های بالاتر بهره‌مند شده‌اند.

شرکت Steel Dynamics، هم برای سه‌ماهه اول 2021 چشم‌انداز مثبتی ارائه کرد: پیش‌بینی سود 1.88 تا 1.92 دلار به ازای هر سهم که نسبت به سود 89 سنت در سه‌ماهه قبلی و 88 سنت در سه‌ماهه مشابه سال 2020 رشد خوبی نشان می‌دهد. سود تعدیل‌شده در این سه‌ماهه 1.94 تا 1.98 دلار برای هر سهم پیش‌بینی شده است که انتظار می‌رود یک رکورد جدید برای شرکت Steel Dynamics باشد. پیش‌بینی می‌شود سودآوری عملیات فولاد این شرکت برای سه‌ماهه اول 2021 با افزایش قیمت محصولات فولادی تخت، به طور قابل توجهی افزایش یابد، زیرا قیمت‌های فولاد تخت همچنان با تقاضای قوی پشتیبانی می‌شود.

علاوه بر این، شرکت United States Steel Corporation هم در شرایط قوی بازار، پیش‌بینی سودآوری خود را برای سه‌ماهه اول 2021 افزایش داد. این شرکت، برای هر سه ماه آینده سود تعدیل‌شده هر سهم را از 61 سنت که قبلاً برآورد شده بود به 1.02 دلار افزایش داد. United States Steel Corporation متذکر شده که اصول بنیادی محکم بازار و خرید به‌موقع شرکت Big River Steel از رشد قابل توجه درآمد آن پشتیبانی می‌کند. این شرکت انتظار دارد که از تقاضای بالای محصولات نوردی در اکثر بازارهای نهایی و افزایش قیمت‌های فولاد بهره‌مند شود.

دیگر فولادساز آمریکایی Cleveland-Cliffs   نیز پیش‌بینی محکمی برای سه‌ماهه اول 2021 صادر کرد که بیش از انتظار تحلیلگران بود.

صنعت فولاد در نیمه اول سال 2020 با تخریب تقاضای ناشی از همه‌گیری کرونا روبرو شد. با این حال، بهبود تقاضا از صنایع اصلی مانند خودروسازی و ساخت و ساز در نیمه دوم 2020 آغاز شد و در اواخر سه‌ماهه سوم سال 2020 سرعت گرفت. اکنون سازندگان فولاد شاهد سفارش قوی از سوی صنعت خودرو برای محصولات فولادی تخت هستند.

بخش ساخت و ساز هم با ازسرگیری پروژه‌هایی که به دلیل اختلالات زنجیره تأمین و کمبود نیروی انسانی متوقف شده بودند، دوباره رونق گرفته است. به طور خاص، بازار ساخت‌وسازهای غیرمسکونی همچنان مثبت است.

Steel Dynamics، ماه گذشته، اظهار داشت که تقاضای فولاد در ایالات متحده در سه‌ماهه اول با هدایت بخش‌های خودرو و ساخت و ساز همچنان قوی است. United States Steel Corporation نیز از تقاضای فولاد بخش‌های مصرف‌کننده مثل زیرساخت بهره‌مند شد. به همین ترتیب، تأثیر تقاضای زیاد در بازارهای بزرگ احتمالاً در نتایج سه‌ماهه 2021 شرکت‌های فولادی منعکس خواهد شد.

در همین حال، قیمت‌های فولاد در اثر افزایش تقاضا، کمبود عرضه و افزایش هزینه‌های مواد اولیه دچار صعود شدید شده است. قابل توجه است که قیمت‌های فولاد ایالات متحده بهبودی جدی را تجربه کرده و به بالاترین حد خود رسیده است.

شایان ذکر است که قیمت‌های فولاد در ایالات متحده در سال گذشته به طور سرسام‌آور سقوط کرد و قیمت کویل نورد گرم (HRC) در ماه اوت به پایین‌ترین سطح چند سال اخیر سقوط کرد.

با این حال، قیمت HRC در سپتامبر 2020 بهبود یافت و از آن زمان به بعد مرتبا بالاتر هم رفته است. قیمت‌ها با افزایش قیمت پشت سر هم کارخانه‌های فولاد ایالات متحده، عرضه کم و افزایش تقاضای بازار نهایی، به سطحی رسیده‌اند که از سال 2008 دیده نشده است. قیمت HRC برای اولین بار در فوریه 2021 از 1200 دلار در هر تن بالاتر رفت و در ماه گذشته هم از 1300 دلار عبور کرد. قیمت کویل نورد گرم در آمریکا نسبت به ماه آگوست 200 درصد رشد کرده است.

عدم تعادل بین عرضه و تقاضا تا حد زیادی به افزایش شدید قیمت فولاد کمک کرده است. زمان تحویل فولاد در کارخانه‌های تولید فولاد ایالات متحده همچنان طولانی است که نشان‌دهنده تقاضای شدید است. از طرف دیگر، به دلیل تعطیل بودن کوره‌های بلند و اختلالات تولید مربوط به قرنطینه‌های ضد کرونایی، عرضه همچنان محدود است. این‌ها به همراه واردات کمتر فولاد به دلیل تعرفه‌های بخش 232 و همه‌گیری کرونا، عرضه منابع فولادی را کمتر کرده‌اند. قیمت قراضه فولادی، ماده اولیه اصلی برای تولیدکنندگان فولاد کوره قوس الکتریکی، نیز در میان عرضه اندک، همچنان بالا است.

علاوه بر این، به دلیل تقاضای داخلی، قیمت فولاد در چین تقویت شده است. قیمت جهانی فولاد نیز با تقاضای بالاتر در چین افزایش یافته است.

به همین ترتیب، انتظار می‌رود اثرات افزایش قیمت در خطوط پایانی شرکت‌های فولادی برای سه‌ماهه اول منعکس شود. به احتمال زیاد قیمت‌های بالاتر فولاد باعث افزایش قیمت فروش سازندگان فولاد شده و حاشیه سود و جریان‌های نقدی آنها را در سه‌ماهه اخیر افزایش داده است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *