عرضه یک بسته معادن کوچک در بازار سرمایه تا پایان دولت/ یک یا دو معدن بزرگ در ماه‌های آینده به بورس می‌آیند

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو از اجرایی شدن یک بسته عرضه معادن کوچک در بازار سرمایه تا پایان دولت کنونی خبر داد و گفت: فعلا قرار است یک نمونه از این بسته‌ها اجرایی شود و اگر نتایج مثبت بود و بازار از آن استقبال کرد، معادن به تعداد بسیار بالا وارد بازار سهام خواهند شد. البته تا پایان دولت یک یا دو نمونه به بورس خواهد آمد.

به گزارش فولادبان؛ در این گیر و دار که سهامداران بورس در پی خارج کردن پول‌های خود از این محفل سرمایه‌گذاری هستند، هفته گذشته سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه معادن در بازار سرمایه خبر داد. زرندی در این‌باره گفت که با توجه به تعاملات خوب صورت‌گرفته با سازمان بورس و اوراق بهادار، امکان ورود معادن به بازار سرمایه در قالب شرکت‌های سهامی عام پروژه یا صندوق‌های جسورانه اکتشاف و بهره‌برداری فراهم شده است.
به گفته معاون وزیر صمت، با این ابزار، امکان ایجاد شرکت‌های بزرگ معدنی و صنایع معدنی و سرمایه‌گذاری‌های کلان در پایین‌دست فراهم می‌شود و این شرکت‌ها می‌توانند با ساختار مالی شفاف و پویا موجب توسعه بخش معدن شوند و اولین صحبت‌ها هم در این‌باره با فعالان بخش معدن انجام شده است تا با تاسیس هیات موسس و اخذ مجوزهای لازم، پس از واگذاری ۸۲ معدن تعطیل و راکد در اختیار دولت به این شرکت‌‌های سهامی عام، مردم در توسعه معادن شریک شوند.
این هفته نیز مجلس شورای اسلامی در همین راستا در میان رسیدگی به مفاد اصلاحیه لایحه بودجه ۱۴۰۰، به وزارت صمت جهت واگذاری معادن تعطیل از طریق بازار سرمایه مجوز داد و مقرر کرد که این وزارتخانه با هماهنگی شورای عالی بورس آیین‌نامه اجرایی چگونگی این واگذاری‌ها را تدوین کند.
در همین راستا، امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) درباره علت تلاش وزارت صمت برای عرضه معادن در بازار سرمایه به خبرنگار فولادبان گفت: ورود سرمایه به حوزه معدن باعث ایجاد شکوفایی و ظرفیت‌های جدید خواهد شد و رشد سرمایه‌گذاری در این حوزه را به همراه دارد و عامل ارتقای سهم معادن در تولید ناخالص داخلی می‌شود.
وی افزود: اکنون شرکت‌های بزرگ روی شرکت‌های سهامی عام پروژه هدف‌گذاری کرده‌اند که میزان آن فعلا به حدود 50 هزار میلیارد تومان رسیده است تا بتوانند در چند ماه آینده پروژه‌های جذاب و با توجیه بالای اقتصادی تعریف کنند و بخشی از منابع آن را به صورت محدود و به طوری که ظرفیت‌های بورس اجازه دهد، از سرمایه‌های مردم تامین کنند و بورس هم از منابع داخلی، اعتبارات بانکی یا از سایر الگوها استفاده خواهد کرد.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو درباره چگونگی عرضه معادن بزرگ و کوچک در بازار سرمایه توضیح داد: معادن بزرگ به صورت شرکت‌های سهامی عام پروژه روانه بورس می‌شوند و همچنین معادن کوچک‌تر و طرح‌های اکتشافی، چه دارای گواهی کشف باشند، چه پروانه کشف یا پروانه بهره‌برداری، یا این که در اختیار وزارت صمت قرار داشته باشند، در نواحی مختلف به صورت گروهی دسته‌بندی می‌شوند و به تفکیک نوع ماده معدنی به صورتی عرضه خواهند شد که توجیه اقتصادی داشته باشند.
صباغ ادامه داد: فعلا قرار است یک نمونه از بسته‌های عرضه معادن کوچک اجرایی شود و اگر نتایج مثبت بود و بازار از آن استقبال کرد، معادن به تعداد بسیار بالا وارد بازار سهام خواهند شد. البته انتظار می‌رود استقبال مناسبی از این عرضه‌ها در بازار سرمایه انجام شود، چون قطعا وزارت صمت طرح‌هایی را به بورس خواهد برد که توجیه اقتصادی مطلوبی نصیب سهامداران کند و البته با ظرفیت‌های بورس نیز هم‌راستا باشد.
وی به مشکلات سهامداران و ریزش بازار سرمایه در ماه‌های اخیر نیز اشاره کرد و گفت: اکنون بازار سرمایه ایران با کمبود نقدینگی مواجه است و ما نمی‌توانیم به بورس فشار وارد کنیم تا عرضه معادن با رقم‌های بالا انجام شود؛ بنابراین این عرضه‌ها باید با رشد پتانسیل‌های بورس متناسب باشد، اما آنچه در دستور کار وزارت صمت قرار دارد، این است که روند عرضه معادن پیگیری شود.
مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه‌گذاری ایمیدرو در پایان درباره زمان عرضه معادن در بورس نیز عنوان کرد: احتمالا تا پایان دولت فعلی، یک نمونه از بسته معادن کوچک در بورس عرضه می‌شود، اما قطعا تا آن زمان در میان معادن بزرگ یک یا دو نمونه به بورس خواهد آمد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *