جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 15 اسفند 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

نیمه سرخ اسفند/ آیا بورس در نیمه دوم اسفندماه سبز خواهد شد؟

نوسانات بازار سرمایه در نیمه نخست اسفند به گونه‌ای بود که این بازار در این مدت تنها در یک روز رنگ سبز را به خود دید و در مجموع بورس در نیمه ابتدایی اسفند با وجود دامنه نوسان نامتقارن، کاملا سرخ‌پوش بود؛ اما همچنان برخی کارشناسان بازار سرمایه امیدوارند که در نیمه دوم اسفند، از راه رسیدن برخی خبرهای خوب، تداوم رشد قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و اطمینان‌بخشی مجدد در میان سهامداران خرد بتواند روزهای سبزی را برای بازار سرمایه رقم بزند.

به گزارش فولادبان؛ این هفته بسیاری از سهم‌های بنیادی و شاخص‌ساز بازار سرمایه مانند هفته گذشته با صف‌های فروش سنگین همراه بودند؛ به نحوی که فقط یک روز نور سبز از تالار شیشه‌ای تابید و در کل، وضعیت به گونه‌ای پیش رفت که در هفته دوم اسفند ماه نیز مانند هفته اول آن، بورس رنگ خون گرفت.
در هفته‌ای که گذشت، نماگر اصلی بازار سرمایه آن‌قدر پایین آمد که برای پنجمین بار در زمستان ۹۹ مرز 1.2 میلیون واحد را لمس کرد و بازهم از آن پایین‌تر رفت و در مجموع سقوط 2.3 درصدی شاخص کل در مجموع نوسانات این هفته، ارمغان سرخ این شاخص برای بازار سهام بود.
میزان افت شاخص هم‌وزن در همین مدت اما کمتر از یک درصد بود که البته این به معنای معاملات بهتر در سهام کوچک‌تر نیست، بلکه مساله اینجاست که سهم‌های کوچک علاوه بر زیان‌دهی از مشکل عمیق‌تری به نام نقدشوندگی نیز رنج می‌برند. این معضل زمانی خود را بیشتر به رخ می‌کشد که در تنها روز سبز این هفته یعنی سه‌شنبه، بالغ بر ۴۲۲ نماد در پایان معاملات درگیر صف فروشی به ارزش ۴۲ هزار میلیارد ریال بودند.
به گفته کارشناسان بازار سرمایه، حجم مبنای سنگین عاملی جهت نبود اصلاح قیمتی در میان نمادهای کوچکتر است که ظاهرا مورد رضایت دو جانبه سازمان بورس و بازیگران اصلی این قبیل سهم‌ها نیز قرار دارد.
با این وجود، کارشناسان بورس تراکم مصوبات و اخبار ساختاری تاثیرگذار بر این بازار را از ویژگی‌های بارز معاملات این هفته بورس می‌دانند و از قضا پرحاشیه‌ترین موضوع این هفته بازار سرمایه در این زمینه، انتشار پیوست صورت جلسه هیات مدیره سازمان بورس با عنوان «تعیین برخی از مصادیق موضوع ماده ۱۹ آیین‌نامه اجرایی قانون اوراق بهادار» جهت مشخص نمودن انواع فعالیت‌های اغواگرایانه در بازار بود.
در این میان اما جواد عشقی‌نژاد، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با فولادبان در رابطه با روند پیش روی بازار سرمایه در هفته آینده عنوان کرد: قیمت‌ها همچنان در سطح جذابی هستند و اصلی‌ترین نکته‌ای که در حال حاضر مورد نیاز بازار سرمایه است، بازگشت اعتماد از دست رفته و ورود نقدینگی جدید به بازار است و چنانچه این اتفاق رخ دهد، قطعا بورس از مسیر فرسایشی پیش رو خارج خواهد شد.
وی افزود: یکی از راه‌های بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه این است که تامین مالی غیرصنعتی و غیرفعال از بازار سهام به اتمام برسد و بدانیم که منابع واردشده در بازار قرار است در این نهاد بچرخد و همین مساله باعث شروع یک اطمینان‌سازی دوباره به بورس می‌شود.
عشقی‌نژاد در ادامه تاکید کرد: مساله بعدی که می‌تواند به جلوگیری از تداوم ریزش بورس منجر شود، ایجاد اطمینان کامل و جامع در میان سهامداران خرد است. البته صحبت‌هایی برای جذب مجدد مردم به بورس صورت گرفته است، اما سهامداران خرد هنوز اعتمادی به بازار سهام ندارند.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که در روزهای اخیر در شورای عالی بورس در مورد این مساله بحث‌هایی انجام شده است، گفت: در همین راستا مصوبه‌ای برای حمایت از سهامدارانی که ارزش سهم‌هایشان زیر 10 میلیون تومان است، به تصویب رسیده تا به نوعی صندوق تثبیت بازار سرمایه، کسانی را که سهم خود را در بازار حفظ کرده‌اند، با نرخ 25 درصد تضمین کند. البته قطعا همه داستان همین نخواهد بود.
وی به تداوم رشد قیمت بیشتر کامودیتی‌ها در هفته گذشته نیز اشاره کرد و افزود: با وجود اصلاح جزئی نرخ فلزات گرانبها در بازارهای جهانی، این هفته بازهم قیمت عمده کامودیتی‌ها از جمله فلزات اساسی در سطح جهان رشد کرد و همین مساله سهم‌های فلزی را در بورس تهران جذاب کرده است.
عشقی‌نژاد ادامه داد: همچنین باید توجه داشت که حجم صادرات صنایع فلزی و بخصوص فولادی‌ها در یکی دو ماه گذشته نسبتا مناسب بوده است و این صنایع فقط درگیر برخی مشکلات در بازگرداندن ارزهای خود به کشور هستند. البته از سویی دیگر، ابهاماتی نیز در خصوص قیمت انرژی مصرفی آن‌ها در سال آینده وجود دارد، ولی اگر وضعیت بازار به طور کلی خوب باشد، فولادی‌ها سهم‌هایی هستند که می‌توانند بسیار ارزنده باشند.
این کارشناس بازار سرمایه درباره پیش‌بینی خود از نوسانات هفته آینده بورس نیز گفت: برای هفته پیش رو، در سناریوی اول می‌توان ادامه همین روند فرسایشی، معاملات کم‌رمق و در نهایت، اندکی افزایش را برای بازار سرمایه در نظر گرفت و در سناریوی بعدی، ممکن است خبرهای خوبی که این روزها تعداد آن‌ها کم نیست، به داد بازار سرمایه برسند و در کنار این اخبار خوب، می‌توان با اجرای همان نکات اطمینان‌آور برای بازار سرمایه، شروع یک حرکت مثبت را برای این بازار رقم زد.
وی در پایان تصریح کرد: اما سناریوی سوم، زمانی به وقوع خواهد پیوست که خبرهای منفی از راه برسد و به ریزش بورس شدت ببخشد که البته احتمال وقوع این سناریو بسیار کم خواهد بود و به نظر می‌رسد که بیشتر باید سناریوهای اول و دوم را در نظر داشت و سهامداران باید بر مبنای این سناریوها برنامه‌ریزی درست را برای خرید و فروش سهام انجام دهند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors