جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

دهمین روز افت پی‌درپی بورس رقم خورد/ «اپال» سبز آمد

با سقوط 8 هزار واحدی شاخص کل در معاملات امروز، دهمین روز پی در پی قرمز برای بورس تهران رقم خورد، اما رشد سهام سنگ آهنی «اپال» در روز عرضه اولیه آن مانع افت شدیدتر شاخص کل شد.

به گزارش فولادبان؛ بازار سرمایه امروز هم به روی سهامداران رنگ سبزی را نشان نداد. با وجود اینکه سهم‌های کوچک این بازار با استقبال سهامداران خرد و حقوقی قرار گرفتند، بازهم فشار عرضه سهم‌های شاخص‌ساز و بنیادی بازار باعث شد تا شاخص کل و شاخص هم‌وزن به صورت هم‌زمان افت کنند.

به گفته کارشناسان بازار سرمایه، شرایطی که این روزها بر بورس حاکم است، شرایط بی‌اعتمادی و مذاکراتی است، چراکه در حال حاضر، برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند تیم مذاکره‌کننده آمریکا منتظر دولت بعدی نشسته‌ است و اقتصاد ایران هم چشم به دهان بایدن مانده تا تکلیف تحریم‌ها و دلار مشخص شود.

در معاملات روز جاری بازار سرمایه، شاخص کل از همان ابتدا، وارد وضعیت قرمز و سقوط شد. به نظر می‌رسد فشار فروش در بورس توسط سهامداران خرد به دلیل رسیدن به روزهای پایانی سال 1399 زیاد شده است و این دسته از سهامداران قصد دارند تا در انتهای سال با تبدیل سرمایه خود به نقدینگی، از بازار خارج شوند. به هر حال، این شاخص تا انتهای معالات، 8 هزار و 604 واحد سقوط کرد و به یک میلیون و 185 هزار و 405 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز امروز هم‌پا با شاخص کل بورس با سر به زمین خورد. البته سهام کوچک بازار از جمله نماد «اپال» مورد استقبال قرار گرفتند، ولی باز هم شاخص هم‌وزن نتوانست رشد کند و همین مساله باعث شد میزان سقوط امروز این شاخص کمتر از روزهای گذشته باشد.

در زمان بسته شدن معاملات، شاخص هم‌زن هزار و 28 واحد افت کرد و روی رقم 432 هزار و 372 واحد قرار گرفت. شاخص فلزات اساسی هم در روز جاری با عرضه زیاد سهم‌های این گروه، 9 هزار و 899 واحد کاهش یافت و رقم 873 هزار و 42 واحد را نشان داد.

معاملات امروز به گونه‌ای رقم خوردند که نماد شرکت‌های «پتروشیمی بوعلی سینا»، «سرمایه‌گذاری سیمان تأمین»، «تأمین سرمایه امین»، «بانک اقتصاد نوین»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سیمان صوفیان» و «داده گستر عصر نوین» بیشترین تراکنش را در بین تمام نمادها داشتند. در این میان، نمادهای «فولاد»، «شستا»، «فارس»، «کگل»، «فملی» و «کچاد» بیشترین تأثیر منفی و نماد «اپال» بیشترین تأثیر مثبت را روی روند حرکت شاخص کل داشتند.

امروز هم مانند روز پیش، سهام شرکت‌های فولادی با عرضه زیادی همراه بودند و نمادهای اصلی یعنی «فخاس»، «فخوز» و «فولاد» بیشترین افت را به خود اختصاص دادند، اما نماد «فولاد» در انتهای معاملات به صف خرید تبدیل شد. نمادهای معدنی «کگل» و «کچاد» نیز امروز با صف فروش سنگین بسته شدند و در بازار فرابورس نمادهای «ذوب» و «ارفع» ضرر 2 درصدی دادند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors