بازگشت به برجام عامل بهتر شدن اوضاع صادرات فولاد/ در صورت عدم اجرای برجام شرایط بدتر نمی‌شود

دبیر رسته نورد هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به گمانه زنی‌ها درباره بازگشت آمریکا به برجام و احتمال لغو تحریم‌ها گفت: لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران و آمریکا به برجام به هر اندازه و در هر سطحی باشد، به همان اندازه به صادرات محصولات فولادی و صنعت فولاد کشور کمک خواهد شد؛ اما اگر هم آمریکا به برجام بازنگردد، به نظر نمی‌رسد شرایط صادراتی فولاد از وضعیت کنونی بدتر شود.

به گزارش فولادبان؛ پس از 20 ژانویه و روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن در آمریکا گمانه زنی‌های زیادی درباره بازگشت این کشور به برجام صورت گرفت. اما پس از تصویب قانون مجلس مبنی بر کاهش تعهدات برجامی برای تحت فشار گذاشتن طرف مقابل در جهت رفع تحریم‌ها، این فضا وارد شرایط جدیدی شد؛ خواست ایران مبنی بر لغو تحریم به عنوان پیش‌شرط بازگشت آمریکا مطرح شد و اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها نیز از کاهش تعهدات ایران ابراز نگرانی کردند و خواستار حفظ چارچوب برجام شدند.

بعد از آن هم انتشار مصاحبه جو بایدن با شبکه تلوزیونی سی‌بی‌اس که در آن گفته بود تا زمان متوقف نشدن غنی‌سازی در ایران به برجام بازنخواهد گشت، باعث شد امیدهای ایجادشده در بازار ارز کشور و سایر بازارهای وابسته به آن مبنی بر کاهش نرخ دلار با بازگشت آمریکا به برجام رفته رفته رنگ باخت و آینده این توافق برای همه بازاریان مبهم‌تر شد.

در شرایط کنونی نیز حدس و گمان‌ها پیرامون چگونگی بازگشت دو طرف به اجرای کامل تعهدات و عادی شدن شرایط برجام به اوج خود رسیده و البته همه چیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است. نکته مهم اما اینجاست که بی‌گمان کاهش یا تشدید تحریم‌های مالی و تجاری بر اقتصاد ایران روی صنعت فولاد کشور بخصوص از نظر شرایط صادراتی محصولات فولادی اثرگذار خواهد بود.

بهادر احرامیان، دبیر رسته نورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در همین راستا با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال بازگشت آمریکا به برجام و احتمال لغو تحریم‌ها گفت: لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران و آمریکا به برجام به هر اندازه و در هر سطحی باشد، به همان اندازه به صادرات محصولات فولادی و صنعت فولاد کشور کمک خواهد شد؛ یعنی اگر طرفین 30 درصد به برجام برگردند، شرایط صادراتی محصولات فولادی نیز به همین میزان تسهیل خواهد شد و البته اگر به طور کامل آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و شرایط عادی شود و به زمان اجرای برجام برگردیم، با توجه به رفع موانع بانکی و تبادلات، مالی شرایط مساعدی پیش روی صنایع بخصوص صنعت فولاد ایران قرار خواهد گرفت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر این که اگر تحریم‌ها لغو شود، شرایط بازار صادراتی فولاد ایران بهتر نیز خواهد شد؛ ادامه داد: با توجه به رشد قیمت‌های جهانی محصولات فولادی طی سه ماه گذشته، اگر در حال حاضر موانع صادراتی از جمله تبادلات مالی حل شود، بسیاری از تخفیفات که به خاطر شرایط تحریمی داده می‌شود، حذف خواهد شد و قیمت محصولات فولادی ایران بالاتر خواهد رفت و به نرخ‌های حقیقی خود نزدیکتر می‌شود و این مساله به رشد صنعت فولاد کشور و حل مشکل منابع ارزی کمک شایانی خواهد کرد.

احرامیان در پایان با تاکید بر اینکه در صورت عدم لغو تحریم‌ها شرایط بدتر از این نخواهد شد؛ عنوان کرد: مرحله بدتر از وضعیت کنونی می‌توانست ممانعت فیزیکی از صادرات یعنی توقیف کشتی و کامیون باشد که اتفاق نیفتاد و به نظر می‌رسد در دولت جدید آمریکا هم چنین تحریم‌هایی بر صنایع ایران اعمال نخواهد شد؛ پس با این حساب در بدترین حالت اگر تحریم‌ها لغو نشوند، اتفاق بدتری منتظر صنعت  فولاد ایران نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *