کاهش قیمت طلای جهانی همراه با روی کار آمدن جو بایدن/ احتمال ثبات نرخ طلا در ایران تا پایان هفته

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به تغییر ریاست جمهوری در آمریکا گفت: در چند هفته گذشته با کاهش تنش‌های سیاسی و نگرانی‌های جهانی از سیاست‌های خارجی آمریکا بر اثر روی کار آمدن جو بایدن در این کشور، کم‌کم آرامشی نسبی در بازارهای جهانی حکمفرما شد که موجب  بالارفتن ارزش برابری دلار در بازارهای جهانی و کاهش قیمت طلا شد. همچنین در مجموع به نظر می‌رسد در هفته جاری در بازار طلای ایران شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها باشیم.

به گزارش فولادبان؛ پس از افزایش شدید قیمت طلا در بازارهای جهانی در ماه‌های ابتدایی همه‌گیری کرونا و نوسانات شدید عمدتا افزایشی نرخ این فلز گران‌بها در ماه‌های پس از آن، بیش از یک ماه است که قیمت جهانی طلا هم‌زمان با آغاز فرآیند واکسیناسیون عمومی در مقابله با کرونا در برخی کشورهای جهان و البته تغییر ریاست جمهوری آمریکا، با شیبی نسبتا تند رو به کاهش گذاشت است؛ به نحوی که از 16 دی تا کنون قیمت هر انس طلا در بازارهای جهانی 134 دلار و 83 سنت افت کرده و به یک هزار و 814 دلار و 3 سنت رسیده است.

در این شرایط، بسیاری از فعالان بازار طلا تاکید دارند که هرچه میزان تولید واکسن کرونا افزایش یابد و یافته‌های علمی پیرامون مبارزه با این ویروس دقیق‌تر شود، قیمت طلای جهانی هم با شتاب بیشتری به سیر نزولی خود ادامه خواهد داد. برخی فعالان این حوزه نیز البته به تغییر رئیس‌جمهور در ایالات متحده نیز اشاره می‌کنند و تاکید دارند کاهش تنش‌های سیاسی در آمریکا منجر به کوچ سرمایه‌ها از بازار طلا به بازار سرمایه و ارز‌های دیجیتال شده و به افت نرخ جهانی طلا دامن زده است.

البته باید توجه داشت که قیمت طلا به عنوان مهمترین فلز گران‌بها در بازارهای جهانی بدون شک بر سایر فلزات و مواد معدنی نیز اثر خواهد گذاشت و اصولا تحلیل سیر نوسانات نرخ طلای جهانی می‌تواند به پیش‌بینی بازارهای جهانی کامودیتی‌ها نیز کمک ویژه‌ای کند. بخصوص که در همین یک ماه گذشته که در بازارهای جهانی شاهد افت 6.9 درصدی قیمت انس جهانی طلا بوده‌ایم، نرخ شمش فولاد صادراتی منطقه CIS به عنوان مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالای ایران نیز با کاهشی 11.1 درصدی به 538 دلار در هر تن رسیده است.

محمد کشتی‌آرای، نایب رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با فولادبان در تحلیل روند قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر با اشاره به اتفاقات سیاسی و اقتصادی سال 2020 عنوان کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تاثیر عمده‌ای بر سیاست و تصمیمات جهانی گذاشت و در روزهای پایانی دولت ترامپ، دنیا نگران برپایی جنگ جهانی سوم به‌ویژه در خاورمیانه بود. هم‌زمان با این فضا و اتمسفر در بازارهای جهانی، ارزش دلار کاهش یافت و قیمت طلا و دیگر فلزات گرانبها افزایش پیدا کرد و سرمایه‌گذاری روی این فلزات با روند صعودی مواجه شد.

وی افزود: اما با آغاز سال 2021 میلادی و کاهش تنش‌های سیاسی و نگرانی‌های جهانی از سیاست‌های خارجی آمریکا بر اثر روی کار آمدن جو بایدن در این کشور، کم‌کم آرامشی نسبی در بازارهای جهانی حکمفرما شد که موجب  بالارفتن ارزش برابری دلار در بازارهای جهانی و کاهش قیمت طلا شد.

نایب‌رییس دوم اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به پیش‌بینی‌های قبلی درباره احتمال صعود قیمت انس جهانی طلا به مرزهای بالای 2 هزار دلار گفت: اتفاقات جدید به‌ویژه تغییر رئیس‌جمهور آمریکا و اظهارات بایدن در خصوص سیاست خارجی و تجارت بین‌المللی این کشور، باعث بازگشت آرامش و ثبات در بازارهای جهانی و مثبت شدن شاخص‌های اقتصادی بازارهای سرمایه جهان شده است.

کشتی‌آرای همه‌گیری کرونا را از جمله عوامل بسیار موثر در بالارفتن قیمت طلا و فلزات دیگر در سال گذشته میلادی دانست و گفت: بسیاری از کشورها در سال گذشته میلادی شاهد منفی شدن رشد اقتصادی خود بودند و همین عوامل باعث کاهش ارزش پول و افزایش قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای استراتژیک مثل طلا، نقره، مس، آهن و دیگر فلزات اساسی و گران‌بها شد و چون این کالاها، کالاهای بادوام و با ارزش سرمایه‌گذاری بودند، تقاضا برای خرید این اقلام در بازارهای جهانی افزایش پیدا کرد؛ اما در سال 2021 با آرام شدن اوضاع سیاسی در جهان و امیدها به پایان همه‌گیری کرونا، ارزش سهام بالارفت و قیمت‌های جهانی طلا و نقره کاهش داشت.

وی درباره پیش‌بینی خود از قیمت طلا در بازار ایران در هفته‌های آتی نیز اظهار داشت: در بازار داخلی کشورمان متغیرهای زیادی روی نرخ طلا اثر می‌گذارند و از یک سو باید اتفاقاتی را که در چند هفته آینده در زمینه برجام رخ می‌دهد، رصد کرد و از سوی دیگر، باید به نشست‌های سیاسی آمریکا با متحدان خود توجه داشت؛ اما در مجموع به نظر می‌رسد در هفته جاری در بازار طلای ایران شاهد ثبات نسبی قیمت‌ها باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *