حال ایران بد شد/ تلاش‌ها برای بازگرداندن آهن به ریل صعودی

از آمریکایی‌ها که نیامده برای ما شرط و شروط می‌گذراند، تا رئیس‌جمهور که این‌چنین به مجلس اهانت می‌کند تا دلار که وسط این دعواها مجددا با شیب تندی روی ریل صعودی قرار گرفته و نوردکارانی که تلاش‌ها برای بازگرداندن بازار آهن به مسیر گرانی را آغاز کرده‌اند؛ امروز دلایل زیادی برای بد شدن حال ایران وجود دارد.

به گزارش فولادبان؛ همراهان آمریکایی بایدن و متحدان اروپایی او، در حالی که پیرمرد دموکرات فعلا فقط پایش به واشنگتن رسیده است، از همین حالا به‌روشنی گفته‌اند که بازگشت برجام صرفا دستاویزی برای تحقق خواسته‌های دیگر غربی‌ها خواهد بود و اگر مشتاقان مذاکره شروط بیشتری را نپذیرند، جز انجام برخی حرکات نمایشی، خبری از لغو واقعی تحریم‌ها نخواهد بود.

بازار ارز که تا ظهر دیروز با خوش‌بینی‌های بایدنی در مسیر رسیدن به دلار 15 هزار تومانی روحانی حرکت می‌کرد، از حوالی ساعت 12 روز گذشته فهمیده که نباید دلخوش به این مسیر باشد و نرخ دلار نقدی از آن زمان تا کنون حدود 2 هزار تومان افزایش یافته و به 23 هزار رسیده است.

این وسط هم رئیس‌جمهوری که توپ را در زمین آمریکا می‌اندازد و فرمانِ فرمان در برابر فرمان صادر می‌کند، در جلسه هیات دولت، مجلس را به توپ می‌بندد و با لحنی توهین‌آمیز نمایندگان را از انجام چهارعمل اصلی نیز ناتوان می‌داند؛ اویی که خوش‌بینی را در بودجه تدوینی‌اش به حد اعلا رسانده است، از واقعی‌تر شدن نرخ تسعیر گله می‌کند و دم خروس اشتیاقش به مذاکره آنجایی بیرون می‌زند که می‌گوید ما با بودجه‌مان پیام شکست سیاست‌های ترامپ را به دنیا داده‌ایم؛ گویی جهان برای تدوین سیاست‌های آینده خود درباره ایران منتظر لایحه بودجه 1400 بوده است!

صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور و البته پاسخ‌هایی که برخی نمایندگان مجلس به او دادند، بازهم احتمال رد کلیات لایحه بودجه یا حداقل سخت‌تر شدن مسیر تصویب این لایحه در مجلس را بیشتر کرد و همین مساله در کنار کمتر شدن احتمال بازگشت ساده آمریکا به برجام؛ به تاخت‌وتاز این روزهای دلار در جاده گرانی دامن زده است.

کار ما البته نقد دستاورد داشته و نداشته 7 سال و نیمه نیست، اما کار ما شاید این است که به رئیس دستگاه اجرایی یادآور شویم در شرایطی که قیمت فولاد در بازارهای جهانی در شش ماه گذشته حداکثر 65 درصد افزایش یافته، نرخ محصولات فولادی در بازار داخلی بر اثر آشفتگی‌های دلاری این چند ماه بیش از 2 برابر شده است.

در این شرایط اما با وجود این که هنوز کلیت بازار آهن بر اثر نبود تقاضا و البته بدون مشتری ماندن شدید مقاطع طویل عرضه‌شده در بورس کالا، در ثبات نسبی و بعضا روی ریل کاهش ملایم قرار دارد، اما از امروز برخی نوردکاران بخصوص در حوزه میلگرد آجدار و بعضا نبشی و ناودانی، تلاش‌ها برای رشد نرخ‌ها و تحریک بازار را آغاز کرده‌اند.

البته اگر سیر صعودی دلار ادامه داشته باشد، نمی‌توان چاره دیگری به جز افزایش قیمت برای این قشر متصور بود؛ بخصوص که در شرایط فعلی که قطعی برق و گاز واحدهای فولادی و معدنی احتمال افزایش قیمت برخی مواد اولیه در بازار آهن را بیشتر کرده، ممکن است کمبود محصولات نهایی در ماه‌های آتی مجددا موج تازه‌ای از گرانی‌ها را به همراه داشته باشد.

هم‌اکنون (14:15 چهارشنبه یکم بهمن) براساس قیمت‌های اعلامی درب کارخانه نوردکاران فولادی؛ شاهد ثبات نسبی قیمت برخی انواع میلگرد آجدار و افزایش 50 تا 350 تومانی نرخ میلگرد تولیدی بعضی دیگر از شرکت‌ها هستیم و البته کاهش 50 تا 300 تومانی هم بعضا در نرخ‌های اعلامی کارخانجات این حوزه مشاهده می‌شود.

امروز در میان قیمت‌های اعلام‌شده برای تیرآهن نیز بیشتر ثبات نسبی و بعضا کاهش ملایم مشاهده می‌شود و شنیده‌های ما از بنگاه‌های تهران هم از کاهش 10 تا 45 هزار تومانی نرخ هر شاخه از سایزهای پرمصرف تیرآهن ذوبی حکایت دارد.

در بازار محصولات حوزه نبشی و ناودانی نیز مانند بازار میلگرد آجدار، سیر مشخصی در قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود و از افزایش 200 تومانی گرفته تا کاهش 200 تا بعضا 400 تومانی و البته ثبات نسبی در نرخ محصولات این حوزه گزارش شده است.

امروز در بازار محصولات حوزه لوله و پروفیل نیز عمدتا ثبات نسبی در قیمت این محصولات مشاهده می‌شود؛ گرچه که برخی شرکت‌ها امروز حتی تا 750 تومان نیز نرخ محصولاتشان را کاهش داده‌اند و محدوده قیمتی پروفیل با ضخامت 2 در بازار آزاد نیز مشابه روز گذشته در کانال 21.5 تا 22.7 هزار تومان قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *