صنعت را سیاسی نکنید/ ما هم بندهای شیوه‌نامه را بعد از ابلاغ مشاهده کردیم

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با تاکید بر لزوم پرهیز از سیاسی کردن صنعت، تصریح کرد: آقای اسماعیلی بهتر است از این رفتار ترامپی دست بردارد و صنعت را سیاسی نکند. بازار را باید با مدیریت عرضه و تقاضا کنترل کرد نه با این کارهای سیاسی. ما هم بندهای شیوه‌نامه را پس از ابلاغ مشاهده کردیم و برای صدور این شیوه‌نامه هیچ تعاملی با فولادی‌ها انجام نشده است.
رضا شهرستانی

به گزارش فولادبان؛ چند روز پیش علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در دیدار با نمایندگان اتاق‌های بازرگانی سراسر ایران اظهار داشت که در میانه زنجیره فولاد رانت برقرار است و اگر محصولات میانی این زنجیره با قیمت جهانی فروش می‌رود، مواد اولیه تولید فولاد خام هم باید با نرخ‌های جهانی معامله شود.

داریوش اسماعیلی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت نیز که از سخنرانان نشست دیدار وزیر با نمایندگان پارلمان بخش خصوصی کشور بود، در آن جلسه اعتراض تولیدکنندگان فولاد به بندهایی از شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت را نادرست توصیف کرد و گفت که این گروه از ابتدا در جریان تمام فرآیند تدوین شیوه‌نامه بوده‌اند.

رضا شهرستانی، عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران اما در گفت‌وگو با فولادبان، صحبت‌های وزیر صمت مبنی بر وجود رانت در میانه زنجیره فولاد را ناشی از داده شدن آدرس غلط به رزم‌حسینی دانست و اظهار داشت: به نظر می‌رسد اطلاعات غلط از طریق برخی سودجوها به آقای وزیر می‌رسد و او هم مسائل را این‌گونه بیان می‌کند.

وی همچنین درباره این که مواد اولیه زنجیره فولاد هم مانند شمش باید با قیمت‌های جهانی مبادله شود، گفت: سال‌ها براساس آن چیزی که در وزارت صمت تصویب شده بود، مواد اولیه مانند سنگ آهن و کنسانتره با یک ضریب مشخص نسبت به قیمت شاخص شمش فولاد خوزستان خریداری می‌شد که بر همین اساس قیمت کنسانتره 16 درصد قیمت شمش بود و کارها هم بر همین منوال انجام می‌شد، اما از آنجایی که وزارت صمت در بازار دخالت کرد و قیمت شمش را دستوری کاهش داد، صدای معدنی‌ها نیز درآمد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: بعد هم که گفتند قیمت‌ها براساس فوب خلیج فارس سنجیده شود، زمانی که حساب کردند، متوجه شدند با قیمت‌های موجود، نرخ کنسانتره سنگ آهن زیر 16 درصد قیمت شمش در خواهد آمد. این در حالی است که اگر دولت به بازار دست نزند و کارها براساس عرضه و تقاضا پیش برود، هیچ مشکلی در این زمینه پیش نخواهد آمد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به صحبت‌های اخیر معاون معدنی وزیر صمت مبنی بر این که اعتراضات فولادی‌ها درست نیست و از ابتدا در جریان مسائل مطرح‌شده بودند؛ تصریح کرد: اصلا چنین چیزی نیست. ما هم بندهای شیوه‌نامه را پس از ابلاغ مشاهده کردیم و برای صدور این شیوه‌نامه هیچ تعاملی با فولادی‌ها انجام نشده است.

شهرستانی در ادامه تاکید کرد: زمانی که وزیر جدید صمت روی کار آمد، آقای اسماعیلی گفت که وزیر به او گفته است ماجرای فولاد را سامان بدهد؛ در این شرایط ما یک توافقی را در دفتر معاون وزیر امضا کردیم که در آن نوشته شده بود در هفته اول عرضه بعد از اجرای توافق، قیمت پایه باید 75 درصد قیمت فوب خلیج فارس باشد، هفته بعد از آن 85 درصد قیمت کشف‌شده هفته قبل و در هفته سوم نیز 95 درصد قیمت کشف‌شده در معاملات هفته دوم برای قیمت پایه لحاظ شود.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد با بیان این که معاون معدنی وزیر صمت فقط یک جمله متن توافق‌شده را گرفته و بقیه را رها کرده است، ادامه داد: ایشان که ادعا می‌کند در سیاست تجربه طولانی دارد، بهتر است از این رفتار ترامپی دست بردارد و صنعت را سیاسی نکند. بازار را باید با مدیریت عرضه و تقاضا کنترل کرد نه با این کارهای سیاسی که این مسئولان انجام می‌دهند.

وی در پایان خطاب به معاون معدنی وزیر صمت گفت: این بار کج به منزل نخواهد رسید؛ سرنوشت رفتارهای ترامپ را ببینید، این هیاهوها راه به جایی نخواهد برد و حالا هم شاهدیم که ترامپ را تا چند روز دیگر از کاخ سفید بیرون می‌اندازند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *