جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 10 دی 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازیابی عرضه و تقاضا در بازار فولاد با عرضه کافی در بورس کالا

رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز با تاکید بر شفاف شدن فرآیند عرضه و تقاضا در بازار فولاد کشور با عرضه کامل محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: اگر طبق برنامه دولت در شیوه‌نامه جدید، همه محصولات در بورس کالا عرضه شود، بازار روال عادی خود را طی خواهد کرد و از حالت نوسانی خارج می‌شود و فروشنده و خریدار هر دو تکلیف خودشان را می‌دانند.

به گزارش فولادبان؛ بیش از چهل روز از ابلاغ و حدود یک ماه از آغاز اجرای شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی بازار فولاد کشور گذشته است و در این مدت، حلقه‌های مختلف زنجیره فولاد نقدهای متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه و نحوه اجرای آن ابراز داشته‌اند. در این شرایط اما در حالی که قیمت فولاد صادراتی منطقه CIS به عنوان مبنای قیمت‌گذاری محصولات فولادی در بورس کالا، با سرعت زیادی رو به رشد گذاشته است، شاهد افزایش افسارگسیخته قیمت مقاطع طویل و دیگر محصولات فولادی در بازار آزاد هستیم. موضوعی که هم برای مصرف‌کنندگان نهایی گران تمام می‌شود و هم صدای اعتراض بسیاری از فعالان نظام رسمی توزیع آهن‌آلات را بلند کرده است.

جمشيد خان‌حسامی، رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز در این‌رابطه با اشاره به رشد تولید فولاد در سال‌های اخیر به خبرنگار ما گفت: حجم تولیدات داخلی صنعت فولاد ایران در دو سال اخیر افزایش یافته و همین افزایش تولید موجب گسترش روابط مافیایی در تولید شمش و حتی محصولات نهایی زنجیره فولاد شده و به نوعی بازار آهن از حالت طبیعی خودش خارج شده است.

وی افزود: این شرایط موجب شده است که بعضی تولیدکنندگان از آوردن محصولاتشان به بورس کالا امتناع کنند؛ اما اگر طبق برنامه دولت در شیوه‌نامه جدید، همه محصولات در بورس کالا عرضه شود، بازار روال عادی خود را طی خواهد کرد و از حالت نوسانی خارج می‌شود و فروشنده و خریدار هر دو تکلیف خودشان را می‌دانند.

خان‌حسامی با انتقاد از نوسانات قیمتی شدید محصولات فولادی در روزهای گذشته تاکید کرد: اکنون شرایط بازار آهن به گونه‌ای شده است که هر وقت، کسی از این زنجیره که دستی بر آتش دارد، قیمت‌ها را بالا یا پایین می‌کشد، اوضاع بازار نوسانی می‌شود و فقط تولیدکنندگان و عمده فروشان از این نوسانات قیمتی بهره‌مند می‌شوند و مصرف‌کنندگان نهایی از این شرایط آسیب جدی می‌بینند.

رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز ادامه داد: به نظر می‌رسد چناچه محصولات فولادی از ابتدا تا انتهای زنجیره وارد بورس کالا شود، بازار فولاد شفاف خواهد شد و نوسانات قیمتی تعدیل می‌شود و ثبات نسبی جایگزین آن خواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به لزوم ثبت اطلاعات خرید و فروش‌ها از سوی فروشندگان محصولات نهایی زنجیره فولاد هم گریزی زد و گفت: در حال حاضر تمام پروفیل‌فروشان باید طبق شیوه‌نامه آمار خرید و فروش و ورودی و خروجی‌شان را به صورت هفتگی اعلام کنند و در غیر این صورت، مشمول جریمه خواهند شد. این روش هرچند مناسب است، اما تبعات آن خارج شدن برخی عمده‌فروشان و بزرگان بازر آهن از این صنف خواهد بود.

خان‌حسامی در ادامه تاکید کرد: الزام آهن‌فروشان به ثبت سیستمی اطلاعات در حالی اتفاق افتاده است که این الزامات هنوز به نحو مناسبی برای کارخانه‌های تولید فولاد اجرا نمی‌شود و گاها اصلا مشخص نیست که این کارخانجات تولیدات خود را کجا عرضه می‌کنند و آیا وزارت صمت بر این مساله نظارت می‌کند یا خیر؟

رييس اتحاديه صنف آهن‌فروشان شيراز با اشاره به شفافیت و ثبات بازار در صورت عملیاتی شدن عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالا تصریح کرد: قطعا علت عدم شفافیت بازار در زمانی که قیمت مقاطع افزایش می‌یابد و عرضه‌های بورسی محصولات فولادی نیز با حجم کافی صورت نمی‌گیرد، این است که این محصولات در خارج از بورس با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسد و در هر حال حاضر، ترجیح اصلی فعالان بازار آهن حتی با وجودافزایش قیمت، ثبات نسبی در بازار است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors