جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 13 آذر 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

رشد شدید قیمت‌ها با اجرای شیوه‌نامه جدید دولت

رئیس تحادیه صنف آهن‌فروشان  شهرستان سیرجان از نحوه اجرای شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد انتقاد کرد و گفت: اجرای این شیوه‌نامه از روز سه‌شنبه تا کنون موجب رشد شدید قیمت تمام محصولات فولادی شده است، این درحالی است که نرخ تمام اقلام آهن و فولاد تا اواسط این هفته در سیر نزولی قرار داشت، اما با استارت اجرای شیوه‌نامه به یکباره قیمت‌ها افزایشی شد؛ البته باید توجه داشت در کشور ما نرخ دلار تعیین‌کننده اصلی قیمت محصولات فولادی است.

به گزارش فولادبان؛ حدود دو هفته از ابلاغ شیوه‌نامه جدید دولت برای ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد می‌گذرد و در این مدت حلقه‌های گوناگون زنجیره فولاد مخالفت‌ها و حمایت‌های متفاوتی را نسبت به این شیوه‌نامه اظهار داشته‌اند. در این میان اما چند روز است که تعیین نابهنگام قیمت شمش در معاملات این هفته بورس کالا براساس شیوه‌نامه جدید، باعث ایجاد آشفتگی در بازار آزاد آهن شده است؛ به نحوی که در این چند روز شاهد افزایش قیمت‌های افسارگسیخته‌ای در نرخ مقاطع طویل و محصولات حوزه لوله و پروفیل هستیم. در هر صورت این سبک از اجرای شیوه‌نامه جدید آن هم در چنین زمان نامناسبی که روال طبیعی عرضه و تقاضا در شرایط رکود کرونایی و بایدنی بازار آزاد آهن، قیمت میلگرد را رفته‎رفته به زیر مرز ۱۰ هزار تومان سوق می‌داد، موجب انتقاد بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار فولاد شده است.

محمد رنجبر زیدآبادی، رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان شهرستان سیرجان نیز در این‌باره از نحوه اجرای شیوه‌نامه جدید دولت انتقاد کرد و به خبرنگار ما گفت: اجرای این شیوه‌نامه ساماندهی زنجیره فولاد از روز سه‌شنبه تا کنون قیمت تمام محصولات فولادی را تحت تاثیر قرار داده است و به نوعی با افزایش هزار تومانی نرخ پایه شمش در بورس کالا، قیمت آهن‌آلات، ورق و پروفیل رشد شدیدی پیدا کرده است. این درحالی است که نرخ تمام اقلام آهن و فولاد تا اواسط این هفته در سیر نزولی قرار داشت، اما با استارت اجرای شیوه‌نامه به یکباره قیمت‌ها افزایشی شد.

وی با اشاره به تعیین قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا براساس نرخ‌های جهانی برمبنای شیوه‌نامه جدید دولت گفت: این شیوه‌نامه براساس قیمت دلار تنظیم شده است و به همین دلیل، با کاهش یا افزایش قیمت دلار، نرخ فولاد هم پایین یا بالا می‌رود؛ در حالی که نرخ دلار در دیگر کشورها و بازارهای جهانی مانند ایران نوسان ندارد، اما در کشور ما نوسانات ارزی شدیدی رخ می‌دهد و در مجموع هم نرخ دلار تعیین‌کننده اصلی نرخ محصولات فولادی در ایران است.

رئیس اتحادیه صنف آهن‌فروشان شهرستان سیرجان ادامه داد: تعیین قیمت محصولات فولادی براساس نرخ دلار در شرایطی رخ داده است که تمام درآمدهای بخش زیادی از فعالان بازار آهن بر حسب ریال محاسبه می‌شود، ولی هزینه‌های ما بر مبنای  دلار است که همین موضوع آثار منفی زیادی بر فعالان این بازار و سایر مردم کشور گذاشته است. در مجموع هم نبود ثبات قیمتی در نرخ دلار باعث شده است هر روز عده‌ای غنی‌تر و عده بیشتری خاکسترنشین شوند.

رنجبر در پایان مصرف‌کنندگان نهایی را متضرر اصلی نبود ثبات قیمتی در بازار آهن دانست و تاکید کرد: ممکن است برخی افرادی که در بازار فولاد دستی بر آتش دارند، با بالا رفتن قیمت‌ها، سود کلانی به جیب بزنند، اما مصرف‌کنندگان نهایی و فعالان حوزه آهن که در شهرهای کوچکی مثل سیرجان هستند، از این بی‌ثباتی‌ها بسیار متضرر می‌شوند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors