جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 خرداد 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگوی فعال فولادی با فولادبان مطرح شد؛

تحولات منطقه و کاهش ضریب بهر‎ه‌برداری؛ عوامل اصلی کاهش تقاضای شمش

یک فعال فولادی گفت: با توجه به اتفاقات و تحولاتی که در منطقه رخ داده، باعث شده خرید محصولاتی مانند شمش در چند هفته گذشته کاهش داشته باشد و ضریب بهره‌برداری نیز در کشور افت کرده که بر همین اساس، می‌توان گفت این عامل در کاهش خرید شمش بلوم از بورس کالا تأثیرگذار بوده است.

تحولات منطقه و کاهش ضریب بهر‎ه‌برداری؛ عوامل اصلی کاهش تقاضای شمش اخبار

کریم رحیمی در گفتگو با فولادبان در رابطه با کاهش خرید شمش در بورس کالا در چند هفته اخیر بیان کرد: امروزه با توجه به اتفاقات و تحولاتی که در منطقه رخ داده، باعث شده خرید محصولاتی مانند شمش در چند هفته گذشته کاهش داشته باشد. از طرفی، ضریب بهره‌برداری یا همان جمع تولید نیز در کشور افت کرده و بر همین اساس، می‌توان گفت این عامل در کاهش خرید شمش بلوم از بورس کالا تأثیرگذار بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: از سوی دیگر، امروزه صادرات در بخش انتهایی زنجیره فولاد یعنی حوزه نورد قفل شده و با توجه به سیاست‌هایی که بانک مرکزی اعمال می‌کند، هیچ واحد تولیدی با چنین شرایطی انگیزه‌ای برای صادرات ندارد؛ چرا که در واقع صادرات برای آنها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

فعال صنعت فولاد معتقد است، تداوم این روند واحدهای کوچک فولادی را به دردسر انداخته و با کاهش تدریجی ضریب بهره‌برداری، شمش تولیدی نیز تقاضای آنچنانی در بازار نخواهد داشت.

رحیمی تصریح کرد: به طور مثال، می‌توان گفت دو هفته قبل شمشی که در بورس کالا به نوردکاران تحویل داده شد، با نرخ ۵۰ هزار تومانی بود. در صورتی که هزینه تولید به آن در حدود ۲ تا ۳ هزار تومان اضافه شود، نهایتاً قیمت آن به ۵۳ هزار تومان خواهد رسید.

وی در ادامه مثال خود عنوان کرد: حال اگر فولادی‌ها محصول خود را صادر کنند، باید با دلار ۴۰ تومانی ارز آن را به بانک مرکزی بازگردانند و علی رغم هزینه‌هایی که واحدهای نوردی مانند ورق و طویل متحمل می‌شوند، برای آنها صرفه اقتصادی ندارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors