جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 06 خرداد 1403 - 3 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0
معاون توانمندسازی و برنامه‌ریزی ایمیدرو عنوان کرد:

رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه/ توسعه زنجیره زغال‌سنگ در کشور یک الزام است

معاون توانمندسازی و برنامه ریزی ایمیدرو گفت: توسعه زنجیره زغال سنگ در کشور یک الزام است و باید حداکثر استفاده را از این نعمت خدادادی انجام دهیم.

رشد ۱۳ درصدی بخش معدن در برنامه هفتم توسعه/ توسعه زنجیره زغال‌سنگ در کشور یک الزام است اخبار

به گزارش فولادبان، سمیه خلوصی اظهار داشت: هرچند بر اساس پیمان ۲۰۳۰ پاریس، کاهش تولید کربن در سطح جهان دنبال می شود اما اکثر کشورها بر اساس مزیت‌های نسبی و رقابتی شان به این مساله نگاه می‌کنند.

وی افزود: در جهان ۷۰ کشور معادن بالای یک میلیون تن دارند و سالیانه ۸.۹ میلیارد تن از این ماده معدنی در دنیا استخراج می شود و بیش از ۶ هزار معدن، به انجام عملیات معدن‌کاری آن می‌پردازند.

معاون توانمندسازی و برنامه‌ریزی ایمیدرو عنوان کرد: در جهت گیری کشورها نسبت به استفاده از این ماده معدنی، سه پیش‌بینی وجود دارد؛ نخست، با توجه به برنامه اروپا و آمریکا برای کاهش مصرف زغال‌سنگ از سال ۲۰۲۲ و در مقابل افزایش استفاده چین، هند و کشورهای آسه آن از زغال‌سنگ، تقاضا و مصرف آن تقریبا ثابت است.

وی اظهار داشت: در پیش بینی دوم، پس از جنگ اوکراین شاهد افزایش روی آوردن کشورها به مصرف زغال‌سنگ ناشی از ریسک تامین گاز هستیم و در پیش بینی سوم، رشد سالیانه ۵ درصدی استفاده از این ماده معدنی متصور است؛ بر این اساس جهان به یک نگاه واحد و جامع درخصوص این محصول نرسیده است و صرفا بر اساس مزیت رقابتی خود به آن نگاه می‌کنند.

معاون ایمیدرو اظهار داشت: ‌امروز ۷۰ درصد برق چین از نیروگاه‌های حرارتی تامین می شود که از سوخت زغال‌سنگ استفاده می کنند؛ این در حالی است که چین پیمان پاریس را امضا کرده و گرچه متعهد به کاهش کربن است، اما ساخت نیروگاه‌های حرارتی و استفاده از زغال‌سنگ را در دستور کار دارد.

وی با اشاره به تامین بیش از ۶۰ درصد انرژی آفریقای جنوبی از زغال‌سنگ، گفت: عمده اقتصادهای نوظهور جهان، به دلیل مزیت های رقابتی همچنان به دنبال افزایش استفاده از زغال‌سنگ هستند و به راحتی از آن نمی گذرند؛ لذا آینده ابن محصول همچنان مناسب ارزیابی می شود.

 تولید گاز از زغال‌سنگ

این مقام مسئول ایمیدرو با اشاره به استفاده از زغال‌سنگ در فولادسازی، نیروگاه های حرارتی، در کشور، افزود: ذخایر قطعی این محصول در کشورمان ۱.۴ میلیارد تن است، در حالی که سالیانه ۳.۵ میلیون تن از آن و همچنین ۱.۷ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ تولید می شود که ارقام پایینی محسوب می شوند.

وی گفت: امروز تولید گاز از زغال‌سنگ که با فناوری های جدید امکانپذیر است در کشورمان دنبال می شود و ایمیدرو به همراه شرکت صدرتامین اجرایی شدن آن را پیگیری می کند.

خلوصی یادآور شد: در طرح جامع زغال‌سنگ، تولید ۷ میلیون تن زغال کک شو و ۲.۵ میلیون تن زغال حرارتی پیش بینی شده که نیازمند ۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری و همچنین تامین نیروی انسانی متخصص است.

وی اظهار داشت: در جهان، بهبود کیفیت فرآوری این محصول در کنار استحصال عناصر با ارزش و کاهش آلایندگی‌های آن در دستور کار است.

معاون ایمیدرو خاطرنشان کرد: چهار محور اصلی برنامه‌ها در ایمیدرو نیز توسعه فناوری، کاهش گوگرد در معادن، تنوع مصرف آن و استحصال عناصر با ارزش از خود ماده معدنی و باطله‌ها است که در کنار آن افزایش ایمنی معادن زغال‌سنگ دنبال می شود.

وی گفت:‌ در زمینه افزایش ایمنی معادن، اکنون یک پایگاه امداد و نجات در طبس به بهره‌برداری رسیده و سه مورد دیگر نیز در دستور کار است.

خلوصی ادامه داد: همچنین تجهیزات خود ایمنی و ایمنی معادن زغال‌سنگ با همکاری وزارت صمت خریداری شده و علاوه بر آن، آموزش کارگران به منظور افزایش مهارت آنان و افزایش ایمنی در دستور کار است.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors