Please use a valid API Key بورس از پیروزی احتمالی بایدن استقبال می‌کند - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

بورس از پیروزی احتمالی بایدن استقبال می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر این که تصمیمات بی‌پشتوانه و ناهماهنگی‌های مسئولان باعث ریزش بورس در ماه‌های اخیر شده است، تصریح کرد: بازار سرمایه از پیروزی احتمالی بایدن استقبال می‌کند.

به گزارش فولادبان؛ از نیمه ماه مرداد که شاخص کل بورس مرز دو میلیون و 100 هزار تومانی را فتح کرد تا همین امروز که این شاخص به کانال یک میلیون و 300 هزار واحدی سقوط کرد، شاهد افت بیش از 800 هزار واحدی نماگر اصلی بازار سرمایه و به عبارتی دیگر سقوط نزدیک به 40 درصدی ارزش این بازار در کمتر از سه ماه بودیم. البته بسیاری از کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که با توجه به صعود هیجانی بورس در بهار و تابستان سال جاری، این بازار به همان صورت هیجانی سقوط خواهد کرد، اما در این میان سوال اساسی اینجاست که چرا با وجود ارائه وعده‌های متعدد از سوی مدیران دستگاه اجرایی و نمایندگان مجلس برای تثبیت بازار سرمایه و همچنین با این که عمده تحلیلگران بورس، تقریبا همه سهم‌های این بازار را در قیمت مناسبی برای خرید می‌دانند، اما همچنان اغلب سهامداران بخصوص حقیقی‌هایی که در ماه‌های اخیر وارد بازار سرمایه شده‌اند، در بیشتر روزها به صف‌های فروش می‌پیوندند و شاخص کل نیز در عمده روزها با چراغ‌های سرخ تالار شیشه‌ای مواجه می‌شود؟

این سوال را با عرفان هودی، کارشناس بازار سرمایه در میان گذاشتیم و او نیز با تاکید بر این که بی‌اعتمادی مردم به خرید سهام ناشی از تصمیمات بی‌پشتوانه و بدون کارشناسی است، عنوان کرد: در ماه‌‌های اخیر شاهد ناهماهنگی‌های بسیاری در میان مسئولان تصمیم‌ساز در کشور برای مدیریت بازار سرمایه بودیم؛ مثل اتفاقی که در زمان عرضه صندوق پالایشی یکم رخ داد و وزیر نفت و وزیر اقتصاد در تقابل با یکدیگر قرار گرفتند. آن مساله نقطه شروع اتفاقات بعدی بود و پس از آن هم سود و تضامین کارگزاری‌ها کاهش پیدا کرد و این اتفاق نیز به ریزش بازار سرمایه دامن زد.

وی همچنین با اشاره به ناآگاهی سهامداران تازه‌وارد درباره ساز و کارهای بازار سرمایه گفت: یکی از مشکلات امروز بورس حضور تعداد زیادی سهامدار تازه‌وارد یا کداولی است که براساس آمار رسمی سازمان بورس، تعداد این افراد به ۸۰ درصد کل سهامداران حقیقی نیز می‌رسد. این افراد دانش و اطلاعات کافی را درباره لزوم مدیریت بورس ندارند و براساس اخبار روز کشور تصمیم به خرید یا فروش می‌گیرند.

هودی در همین راستا انتشار اخبار ضد و نقیض درباره بازار سرمایه را به عنوان یکی از علت‌های اصلی ریزش این بازار در ماه‌ای اخیر دانست و ادامه داد: چندگانه بودن اخباری که به دست سهام‌داران خُرد می‌رسد، باعث سردرگمی آنها شده است و در این میان صحبت‌ها و اقدامات متناقض مسئولان در زمینه حمایت از بازار سرمایه نیز به این سردرگمی‌ها دامن می‌زند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به حجم 20 تا 30 هزار میلیارد تومانی معاملات بورس در روزهای اوج آن در ماه‌های تیر و مرداد عنوان کرد: اکنون حجم معاملات بازار به حدود ۷ هزار میلیارد کاهش یافته است، این در حالی است که براساس تحلیل کارشناسان، حجم معاملات حداقل باید بین ۱۱ تا ۱۴ هزار میلیارد تومان باشد تا پیام مثبتی از بازار دریافت شود.

هودی درباره اثر پیروزی احتمالی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه توضیح داد: وقوع احتمالی این اتفاق می‌تواند اثر روانی مثبتی را بر بورس تهران بگذارد و بازار سرمایه از این اتفاق استقبال می‌کند؛ همان‌طور که در اواخر سال ۹۲ یعنی در دوره اوباما که توافق لوزان حاصل شد و نرخ دلار در حدود 3 هزار تومان بود، بازار سرمایه نیز واکنش مثبتی داشت، اما باید تاکید کرد این اتفاقات نمی‌تواند در کوتاه‌مدت به لحاظ منطقی اثر مستقیمی بر بازار داشته باشد، ولی به هر حال از آثار روانی نیز نباید غافل شد.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان درباره کاهش سهم‌های فولادی در هفته‌های اخیر حتی پس از لغو موضوع قیمت‌گذاری فولاد از سوی وزارت صمت نیز توضیح داد: امروز کلیت بازار سرمایه حال خوشی ندارد و تصمیمات مقطعی اثر چندانی بر این بازار نخواهد گذاشت. البته این بازار حتی برای رشد کوتاه‌مدت نیز به یک نیروی محرکه احتیاج دارد که یک نمونه از آن می‌توانست تزریق منابع مالی از صندوق توسعه ملی برای تثبیت بازار سرمایه باشد. این در حالی است که از وقتی شاخص کل روی یک میلیون و ۸۰۰ هزار بود، مسئولان وعده داده بودند که این مساله را اجرایی کنند، اما اکنون که شاخص به زیر یک میلیون و ۳۰۰  هزار واحد سقوط کرده است، هنوز هم این کار انجام نشده است و اگر قرار بود این پول کارت به کارت هم شود، تا به حال باید این مبلغ به بازار سرمایه می‌رسید!

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors