تمرکز بر تولید فولاد سبز، از اروپا تا استرالیا

دانشمندان و مهندسان صنعت فولاد جهان در یک رقابت جدید، در حال بررسی استفاده از سوخت هیدروژن به جای سوخت فسیلی در فرآیند تولید فولاد هستند.

سوخت هیدروژن از طریق فرآیند الکترولیز از آب ایجاد می‌شود و با انرژی آزادشده آن می‌توان نیروگاه‌ها و صنایع را تغذیه کرد و برخلاف سوخت فسیلی، آلایندگی ایجاد نمی‌کند. آلایندگی‌های زیست‌محیطی مهمترین مخاطره‌ای است که صنعت فولاد جهان ایجاد می‌کند و در بسیاری از کشورها، سبب آلودگی‌های زیادی شده است؛ اما دولت‌ها به علت اشتغالزایی بالای صنعت فولاد حاضر به کاهش فعالیت آن نیستند، اکنون شیوه نوآورانه تولید فولاد با سوخت هیدروژن که به اصطلاح به آن فولاد سبز گفته می‌شود، راهی برای خلاصی از این وضعیت محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش Sydney Morning Herald، هفته گذشته اولین کارخانه فولاد سبز جهان در سوئد افتتاح شد. در فرآیند تولید فولاد سبز در سوئد که توسط یک کنسرسیوم دولتی- خصوصی به نام Hybrit ایجاد شده، از هیدروژن برای گرمایش کوره‌های بلند استفاده می‌شود و با بهره‌گیری بیشتر از فولاد متالورژیکی به عنوان خوراک، به جای سنگ‌آهن، آلایندگی زیست‌محیطی کمتری نیز ایجاد می‌شود.

به گفته مقامات سوئدی، با توسعه این روش تولید فولاد، این کشور طی 20 سال آینده به کشوری تبدیل خواهد شد که صنعت فولاد آن کاملاً عاری از سوخت فسیلی و بدون ایجاد دی‌اکسید کربن فعالیت خواهد کرد.

اکنون مقامات دولتی استرالیا هم در حال بررسی استفاده از این شیوه جدید تولید فولاد هستند و معتقدند که با تولید فولاد سبز، مشکلات ناشی از ایجاد آلایندگی‌های زیست‌محیطی با تولید فولاد، از بین می‌رود.

با این شیوه تولید فولاد، دیگر دوگانه حفظ محیط زیست یا حفظ صنعت ملی فولاد استرالیا از بین می‌رود و استرالیا می‌تواند هر دو را توأمان حفظ کند.

پژوهشگاه‌های استرالیا، تولید فولاد با سوخت هیدروژن را انقلاب فولاد سبز می‌نامند و خواستار آن شده‌اند که این کشور پیشگام این انقلاب در جهان باشد.

بر اساس مطالعات این مراکز پژوهشی، توسعه صنایع انرژی پاک موجب ایجاد شغل‌های جدید در این کشور هم خواهد شد؛ اما اشتغالزایی آن‌ها در مقابل ده‌ها هزار اشتغالزایی موجود در معادن زغال‌سنگ این کشور، رقم ناچیزی محسوب می‌شود، بنابراین استرالیا نمی‌تواند به راحتی از این مشاغل موجود در معادن، چشم‌پوشی کند.

سانجیو گوپتا، میلیاردر انگلیسی هم از سال گذشته اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در کارخانه‌اش در جنوب استرالیا قصد دارد خط تولید فولاد آن را از کوره بلند به کوره قوس الکتریکی تغییر دهد تا امکان استفاده از سوخت هیدروژن مهیا شود و هفته پیش هم اعلام کرد که صادرات سوخت هیدروژن از طریق کشتی، خطرناک است و استرالیا به جای آن، بهتر است به فکر صادرات فولاد تولیدی با سوخت هیدروژن و به اصطلاح، فولاد سبز باشد.

استرالیا به علت معادن عظیم سنگ‌آهن و ظرفیت‌های کافی آن برای انرژی‌های تجدیدپذیر، شرایط جغرافیایی بسیار مطلوب‌تری نسبت به سوئد برای توسعه فولاد سبز دارد. در زمینه این شیوه جدید، هر کشوری که پیشگام مطالعات و نوآوری‌ها باشد، در آینده مزیت نسبی فراوانی خواهد داشت.

البته در شرایط حاضر تولید فولاد با سوخت هیدروژن، گران‌تر از تولید فولاد با سوخت فسیلی تمام خواهد شد و دولت‌ها باید از این صنعت نوین پشتیبانی کنند تا به بهره‌وری اقتصادی برسد.

دولت استرالیا تاکنون 300 میلیون دلار بودجه برای اجرای پروژه‌های سوخت هیدروژن اختصاص داده است.

مت کین وزیر محیط زیست نیو ساوت ولز (یکی از ایالت‌های شرقی استرالیا) تولید فولاد با استفاده از سوخت هیدروژن را پیشرفتی شگرف در عرصه صنعت فولاد و وضعیت آب‌وهوایی جهان همچون کشف واکسن کرونا خوانده است.

ایالت نیو ساوت ولز قصد دارد با توسعه سوخت هیدروژن در تولید فولاد، به مقابله با رکود اقتصادی ناشی از شیوع کرونا برود و یک قطب صادرات منطقه‌ای هیدروژنی ایجاد کند.

مقامات استرالیایی معتقدند این کشور ظرفیت بالقوه‌ای در تولید سوخت هیدروژن دارد و می‌تواند آن را به کشورهایی همچون آلمان هم صادر کند، یعنی علاوه بر خواص کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی که سوخت هیدروژن نصیب استرالیا می‌کند، این کشور می‌تواند با صادرات این سوخت، درآمدزایی هم بکند.

دولت استرالیا همچنین به دنبال توسعه پروژه تولید فولاد با سوخت هیدروژن است. در اروپا نیز دولت‌ها به دنبال کاهش آلایندگی صنایع همچون صنعت فولاد هستند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *