Please use a valid API Key ورود سازمان تجارت جهانی به پرونده شکایت ترکیه از اروپا بخاطر واردات فولاد - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

ورود سازمان تجارت جهانی به پرونده شکایت ترکیه از اروپا بخاطر واردات فولاد

سازمان تجارت جهانی قصد دارد سیاست‌های جدید اتحادیه اروپا برای کاهش واردات فولاد را بررسی کند.

بر اساس گزارش متال بولتن، اعضای سازمان تجارت جهانی با بررسی شکایت ترکیه از سیاست‌های جدید اتحادیه اروپا درباره واردات محصولات فولادی موافقت کردند. ترکیه اخیراً از اتحادیه اروپا بابت محدود کردن واردات فولاد از این کشور شکایت کرده است و در جلسه‌ای که روز جمعه گذشته نهاد حل دعاوی سازمان تجارت جهانی برگزار کرد، اعضای آن با بررسی شکایت ترکیه موافقت کردند.
جنجال محدود کردن واردات فولاد به اروپا از اواسط سال 2018 شروع شد؛ اتحادیه اروپا پس از اقدام آمریکا در وضع تعرفه‌های وارداتی بر فولاد در مارس همان سال، تصمیم گرفت اقدامات مشابهی در جهت حمایت از تولیدکنندگان فولاد در این اتحادیه انجام دهد. سیستم حمایتی اتحادیه اروپا از بازار فولاد خود از اوایل 2019 اجرایی شد که واردات 26 نوع از محصولات فولادی وارداتی از ترکیه را تحت تاثیر قرار می‌داد. این سیستم بعدها اصلاح و سخت‌تر هم شد.
این کمیسیون اروپایی در فوریه سال گذشته، سهمیه‌های وارداتی برای برخی محصولات فولادی تعیین کرد و در اکتبر همان سال، سهمیه‌ واردات برخی محصولات فولادی را کاهش داد. اخیراً هم در 30 ژوئن، کمیسیون اروپایی محدودیت‌های سخت‌تری برای واردات فولاد به اتحادیه اروپا وضع کرد؛ به طوری که سهمیه‌های معین سه‌ماهه برای کشورهای صادرکننده فولاد به اروپا تعیین شد، در حالی که پیش از این، سهمیه‌ها به طور کلی و سالانه بود.
ترکیه که از بزرگترین صادرکنندگان فولاد به اروپا است، در اعتراض به این تصمیم، در 16 جولای نزد سازمان تجارت جهانی شکایت کرد که با مخالفت اتحادیه اروپا در جلسه 29 جولای نهاد حل دعاوی سازمان تجارت جهانی مواجه شد. ترکیه دوباره شکایت خود را پیگیری کرد. طبق شکوائیه ترکیه، اقدام اتحادیه اروپا در محدود کردن واردات فولاد برخلاف تعهدات آن‌ها به سازمان تجارت جهانی است.
با وجود مخالفت مجدد اتحادیه اروپا، ترکیه بر مواضع خود اصرار کرد و از سازمان تجارت جهانی خواستار بررسی این شکایت شد چراکه معتقد بود این شکایت منطبق با رویه‌های سازمان تجارت جهانی است و این سازمان باید به آن رسیدگی کند.
بنا بر اعلام سازمان تجارت جهانی، کشورهای آمریکا، سوئیس، نروژ، انگلستان، اوکراین، روسیه، آرژانتین، کانادا، چین، کره‌جنوبی، ژاپن، برزیل و هند جزو اعضایی هستند که حق مشارکت در رسیدگی به این موضوع را دارند.
ترکیه در مه 2020 به اطلاع سازمان تجارت جهانی رساند که در تقابل با اقدام اتحادیه اروپا قصد دارد تعرفه‌های وارداتی بر برخی محصولات اروپایی وضع کند اما تاکنون چنین اقدامی انجام نداده است این کشور در نیمه اول سال جاری حدود 1.5 میلیون تن کویل نورد گرم صادر کرد که 19.5 درصد نسبت به رقم مدت مشابه سال 2019 کاهش نشان می‌دهد و این کاهش ناشی از تصمیمات محدودساز اتحادیه اروپا بوده است.
شکایت ترکیه می‌تواند راه را برای سایر کشورها در جهت اعلام شکایت علیه اتحادیه اروپا باز کند.
بر اساس گزارش پلتس، جلسه بعدی نهاد حل دعاوی سازمان تجارت جهانی در 28 سپتامبر برگزار خواهد شد. با این حال، مشخص نیست که زمان رسیدگی به شکایت ترکیه چقدر طول خواهد کشید.
ترکیه در سال 2019، حدود 3 میلیون تن کویل نورد گرم به منطقه اتحادیه اروپا صادر کرد در حالی که بر اساس مقررات جدید اتحادیه اروپا، ترکیه سالانه فقط می‌تواند 1.37 میلیون تن کویل نورد گرم به اروپا صادر کند.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors