ادامه روند صعودی نرخ ارز

کارشناسان اقتصادی بر این باورند قیمت ارز در روزهای آتی مسیر صعودی خود را ادامه خواهد داد.

نوسان نرخ ارز که از اواخر سال گذشته دوباره شدت گرفت اکنون بر پایه 23 هزار تومان قرار دارد و در برخی از روزها از 24 هزار تومان هم عبور می‌کند. همین موضوع باعث شده تا واحدهای تولیدی برای تهیه مواد اولیه از خارج با افزایش قیمت روبه رو شوند و قیمت تمام شده کالا بالا برود. در این راستا بانک مرکزی به عنوان نهاد پولی و مالی کشور نقش مهمی در کنترل تورم و کنترل نرخ ارز که ارتباط مستقیمی با ارزش پول ملی دارد ایفا می‌کند.
وحید شقاقی شهری، اقتصاددان با بیان اینکه بانک مرکزی سیاست قابل دفاعی در زمینه حفظ ارزش پول ملی نداشت به خبرنگار ما گفت: ارزش پول ملی نسبت به ارزهای خارجی در همه دولت ها کاهش یافته اما در دولت یازدهم و دوازدهم به دلیل سیاست‌های نادرست پولی و ارزی ارزش پول ملی افت چشمگیری داشت.
وی افزود: زمانی که دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد قیمت دلار بر پایه سه هزار تومان بود اما اکنون به بیش از بیست و سه هزار تومان رسیده است که این موضوع نشان از نبود سیاست های مناسب در بخش پولی و ارزی کشور است.
شقاقی شهری به پیش بینی نرخ ارز و انتخابات آمریکا پرداخت و گفت: اگر در آبان ماه ترامپ پیروز انتخابات آمریکا شود قیمت دلار به بیش از سی هزار تومان خواهد رسید اما اگر بایدن رییس جمهور آمریکا شود تا سه ماه دلار حوالی بیست هزار تومان خواهد بود که البته این موضوع موقتی است و باید سیاست های کنترل نرخ ارز پیاده سازی شود.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نرخ ارز به عوامل مختلفی بستگی دارد تصریح کرد: یکی از دلایل نوسان نرخ ارز بدهی‌های خارجی کشورها است که ایران از این نظر بدهی بسیار کمی دلار و کمتر از 10 میلیارد دلار بدهی دارد که سررسید آن سالانه یک تا دو میلیارد دلار است.
وی ادامه داد: عامل دیگر برای حفظ ارزش پول ملی کنترل تورم است و تورم بالای ایران باعث رشد قیمت ارز در بازار داخلی شده است. قیمت دلار به تفاوت تورم داخل و خارج بستگی دارد که تورم جهانی بین سه تا 5 درصد است اما تورم ایران بیش از 30 درصد است که فاصله حداقل 25 درصدی را دارد.
به گفته وی، ناترازی ارزی و عدم ورود ارز حاصل از صادرات و همچنین خروج سرمایه از کشور بر نرخ ارز تاثیر می گذارد که همه این موارد در اقتصاد ایران اتفاق افتاده و بانک مرکزی و وزارت صمت در این زمینه نقش اساسی داشتند.
حسن لطیفی کارشناس اقتصادی اما معتقد است، بانک مرکزی با حمایت های مقطعی نرخ ارز را کنترل می کند اما در نهایت ین شاخص های کلان اقتصادی است که تعیین کننده نرخ ارز است.
وی می گوید: در شرایطی که از 27 میلیارد دلار ارز حاصل صادرات بعد از کلی تهدید قوه قضاییه و دولت تنها حدود 3 میلیارد دلار به کشور بازگشته و در حل شدن استفاده از ارزهای بلوکه شده در کشورهای خارجی مانند کره جنوبی و هند هم گشایشی صورت نگرفته مشخص بود که نرخ ارز دوباره صعودی خواهد شد.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به روند تغییر نرخ ارز در ماه های گذشته؛می افزاید: در ماه های گذشته همیشه نرخ ارز تا سقف مشخصی بالا رفته و بعد از آن با ورود بانک مرکزی دو الی سه هزار تومانی کاهش داشته است؛ بعد از آن اما نرخ دوباره به کانال بالاتر رفته است، مثلا ارز تا 17 هزار تومان بالا می رود بانک مرکزی بعد از مدتی با ابزارهایی مانند حواله و تزریق اسکناس ارز را به 15 هزار تومان می رساند اما در بعد از یک ماه نوسان حول 15 هزار تومان دوباره ارز بالا می رود.
این یعنی کارشناسان بر این باورند دولت توانایی لازم برای سرکوب نرخ ارز در میان مدت را ندارد و نرخ ارز در روزهای آتی به روند صعودی خود ادامه می دهد تا به سقف بعدی یعنی 26 تا 27 هزار تومان برسد. بعد از آن با ورود بانک مرکزی این بار نرخ ارز روی 25 تا 26 هزار تومان برای مدت محدودی ثابت باقی خواهند ماند؛ مگر آنکه تغییری در شاخص های کلان مثل وارد شدن ارز حاصل از صادرات؛ گشایش در استفاده از ارزهای خارجی یا رخدادهای سیاسی مثل انتخابات آمریکا شکل بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *