افزایش سهم سنگ‌آهن از هزینه تمام‌شده تولید فولاد در چین

افزایش 50 درصدی قیمت سنگ‌آهن در سه ماه گذشته، هزینه تمام‌شده تولید فولادسازان چینی را به بالاترین سطح رسانده است. قیمت سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده 62 درصد برای اولین بار از قیمت زغال‌سنگ کک‌شو فراتر رفته است.

به گزارش آرگوس مدیا، شاخص قیمتی سنگ‌آهن دانه‌بندی‌شده 62 درصد Argus ICX از اواخر آوریل تاکنون 48.5 درصد رشد کرده و به هر تن 121.91 دلار، سی.اف.آر کینگدائو رسیده است.

در 6 آگوست برای اولین بار شاخص قیمت پرمیوم زغال‌سنگ کک‌شو با فراریت پایین از شاخص قیمت سنگ‌آهن ICX عقب افتاد. در آن روز قیمت زغال‌سنگ کک‌شو هر تن 118.5 دلار در تن، سی.اف.آر چین بود در حالی که قیمت سنگ‌آهن ICX به 121.1 دلار در تن رسید.

یک تاجر سنگ‌آهن در پکن می‌گوید: قیمت زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیایی از قیمت سنگ‌آهن وارداتی کمتر شد. این برای اولین بار است که چنین واقعه‌ای رخ می‌دهد. تقاضا برای زغال‌سنگ کک‌شوی استرالیایی به علت سهمیه‌بندی واردات، کم شده است.

به گفته این تاجر، چین به واردات سنگ‌آهن بیش از زغال‌سنگ کک‌شو وابستگی دارد و افزایش مازاد عرضه زغال‌سنگ کک‌شو سبب کاهش قیمت آن شده است.

امسال سهم سنگ‌آهن در هزینه تمام‌شده تولید فولاد به بالاترین رقم از سال 2013 که موسسه Argus اطلاعات مربوط به این شاخص را محاسبه می‌کند، رسیده است. سهم سنگ‌آهن در روزهای اخیر به 61.4 درصد از هزینه مواد اولیه تولید فولاد به شیوه کوره اکسیژن (BOF) با لحاظ مصرف 15 درصد قراضه آهن رسید که از رکورد قبلی که مربوط به جولای 2013 بود بالاتر رفته است. تولید هر یک تن آهن خام نیازمند 1.6 تن سنگ‌آهن است.

هزینه سنگ‌آهن هم‌اکنون بیشترین سهم را در تولید فولاد شامل می‌شود. در اواخر آوریل که قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی حدود 600 یوآن در تن بود سهم هزینه سنگ‌آهن در تولید هر تن آهن خام مشابه هزینه کک متالوژی بود، اما قیمت سنگ‌آهن با سرعت بیشتری نسبت به کک متالوژی بالا رفت.

افزایش 58 درصدی واردات زغال‌سنگ کک‌شو در نیمه اول 2020 سبب مهار قیمت آن در معاملات نقدی شد اما با اتمام سهمیه واردات این محصول برای سال 2020، این کنترل قیمتی از بین رفت.

با اعمال محدودیت در واردات زغال‌سنگ کک‌شو به چین، قیمت کک متالوژی در این کشور بالا رفت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *