اختصاصی فولادبان تصمیم جلسه دولت برای بازار فولاد / سقف جدید برای عرضه شمش و ورق در بورس کالا

پس از جلسه هم‌اندیشی دولت و فعالات بازار فولاد، دبیر ستاد تنظیم بازار از برداشته شدن سقف رقابتی عرضه‌کنندگان خبر داد و اعلام کرد این موضوع مانع از اختلاف قیمت شدید قیمت پایه و قیمت عرضه در بازار می‌شود.

به گزارش فولادبان،  دیروز جلسه‌ای به دعوت دفتر ریاست جمهوری و با نام هم‌اندیشی برای مدیریت بازار فولاد برگزار شد که دستور کار اصلی آن بحث عرضه یا خروج فولاد از بورس کالا بود. پیش از این جلسات متعددی برای تنظیم بازار فولاد تشکیل شده بود اما این جلسه به ریاست محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رییس جمهور برگزار شد. جلسه ای که گویا نتیجه ای برخلاف انتظار فولادسازان بزرگ کشور داشته است .

محمدرضا کلامی، دبیر ستاد تنظیم بازار در مورد نتایج این جلسه گفت: صنایع بالادستی باید مواد اولیه صنایع پایین‌دستی را با نرخی حتی پایین‌تر از نرخ جهانی در اختیارشان قرار دهند. متأسفانه، در حال حاضر، محصولات  فولاد ما به گونه‌ای عرضه می شود که همه به فکر ایجاد نشدن رانت هستند و صنایع بالادستی، به فکر این هستند که به صنایع پایین‌دستی رانتی را ندهند و یا اینکه صنایع پایین‌دستی محصولی را تولید کنند و با صادر کردن، آن را با نرخ روز ارز در بازار بفروشند.

وی در خصوص نحوه عرضه مواد اولیه در بورس کالا و با اشاره به حضور در دفتر محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رئیس جمهور، افزود: پس از تلاش‌های ستاد تنظیم بازار و هشدارهای مختلف مسئولان کشور، رئیس جمهور در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تصمیم گرفتند که سقف رقابت فولادی‌ها در بورس کالا باز نباشد تا پس از ارائه مواد اولیه در بورس توسط صنایع بالادستی، به دلیل عرضه قطره‌چکانی، با تأخیر یا انحصار کالا توسط این صنایع، قیمت مواد اولیه با 40 یا 50 درصد بالاتر از نرخ اولیه به فروش نرسد.

در حال حاضر سقف رقابتی عرضه مواد اولیه در بورس کالا براساس حاصل ضرب 95 درصد قیمت فوب  در  ارز سنا محاسبه می شود. همین سقف هم به علت کاهش قابل توجه عرضه شمش و ورق رعایت نشده و بارها معاملات ابطال شده است، حالا باید دید ستاد تنظیم بازار برای محدود کردن سقف رقابت چه فرمول جدیدی ارائه می دهد، هرچند فارغ از چیستی فرمول جدید، این روش محکوم به شکست است؛ تا وقتی عرضه در بورس تقویت نشود و دولت به جای فشار برای عرضه به فکر توزیع رانتی مواد اولیه خارج از بورس باشد دردی از بازار فولاد دوا نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *