جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 11 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تعادل بازار مواد اولیه با صادرات 10 تا 20 درصدی سنگ آهن

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران ضمن تاکید بر لزوم وجود نگاهی منصفانه به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد، صادرات 10 تا 20 درصد از حجم تولیدات سنگ آهن کشور را برای ایجاد تعادل در بازار مواد اولیه فولاد مناسب دانست.

به گزارش فولادبان؛ در سال‌های اخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت محدودیت‌هایی را برای صادرات محصولات بالادستی زنجیره فولاد از جمله سنگ آهن، کنسانتره و گندله اعمال کرده و برای این مواد خام عوارض صادراتی نسبتا سنگینی وضع کرده است. به نحوی که تا هفته گذشته صادرات سنگ آهن، گندله و کنسانتره صرفا محدود به انواعی از این محصولات شده بود که مورد نیاز واحدهای فولادی داخلی نیست.

اما در تاریخ ۲۷ دی‌ماه ۹۹، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت بخشنامه‌ای را خطاب به مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران صادر کرد تا براساس آن بخشنامه‌های پیشین مربوط به محدود کردن صادرات سنگ آهن، کنسانتره و گندله لغو شود و صادرات این مواد خام براساس بخشنامه صادرشده از سوی رضا رحمانی، وزیر پیشین صنعت، معدن و تجارت در تاریخ ۷ خرداد ۹۸، صرفا منوط به صدور مجوز از سوی مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت باشد.

بر این اساس، از این به بعد تولیدکنندگان محصولات معدنی زنجیره فولاد، با وجود تداوم اعمال عوارض صادراتی ۲۵ درصدی، با فراغ بال بیشتری می‌توانند به صادرات کالاهایشان بپردازند؛ این در حالی است که در شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد تاکید شده است که دولت باید سیاست صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر را اتخاذ کند و به همین دلیل، مصوبه اخیر دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت را به نوعی می‌توان مخالف سیاست‌های صادراتی شیوه‌نامه فولادی اخیر دولت دانست.

در این میان اما مصطفی عبدالهی، عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در واکنش به ابلاغ بخشنامه کاهش محدودیت‌های صادراتی مواد اولیه زنجیره فولاد به فولادبان گفت: اعتقاد کلی ما این است که خام‌فروشی به ضرر کشور تمام می‌شود، اما از طرفی باید به مشکلات فعالان حوزه سنگ آهن هم توجه کرد، چراکه آنها هم نیاز به واردات ماشین‌آلات دارند.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر 10 تا 20 درصد از تولید سنگ آهن به صادرات اختصاص پیدا کند، برای توازن بازار این ماده اولیه مناسب خواهد بود، زیرا در شرایطی که صادرات سنگ آهن به طور کامل ممنوع شود، بازار آن در انحصار فولادسازان قرار خواهد گرفت و فضای رقابتی خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین بهتر است که مقدار کمی سنگ آهن نیز صادر شود تا ارز مورد نیاز فعالان این حوزه هم تامین گردد.

عبدالهی درباره تاثیر صادرات سنگ آهن روی حوزه نورد توضیح داد: اگر صادرات سنگ آهن بین 10 تا 20 درصد باشد، روی حوزه تولیدات نوردی اثر خاصی نخواهد داشت، به دلیل این که تولید شمش دو برابر تولید محصولات نوردی کشور است؛ بنابراین صادرات حجم کمی از سنگ آهن تاثیر مستقیم بر محصولات نهایی زنجیره فولاد نخواهد داشت، اما بازار مواد اولیه زنجیره را به تعادل می‌رساند.

عضو هیات مدیره انجمن نوردکاران فولادی ایران در پایان تصریح کرد: امیدواریم نگاه منصفانه‌ای به تمام حلقه‌های زنجیره فولاد از سنگ آهن تا حوزه نورد وجود داشته باشد؛ نه اینکه سنگ آهن با 50 درصد قیمت جهانی تحویل کارخانه‌های فولادی شود و از طرفی فعالان این حوزه، در توسعه و پایداری معادن و تاسیسات خود دچار مشکل باشند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors