چکش استاندارد روی شمش‌های القایی

مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی از اجرای استاندارد بر شمش های القایی خبر داد.

پس از اعتراض نوردکاران فولادی به کیفیت پایین شمش‌های تولیدشده در کوره‌های القایی، فولادبان موضوع نحوه بررسی استانداردهای لازم در تولید این شمش‌ها را از سازمان ملی استاندارد پیگیری کرد و در همین راستا، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی از تدوین قریب‌الوقوع استاندارهای اجباری برای تولید شمش‌های فولادی به فولادبان خبر داد.

پیمان پیرایش در توضیح بیشتر گفت: استانداردهای شمش تختال، شمشه و شمشال فولادی مورد استفاده برای تولید میلگردهای ساختمانی، ورق‌ها و مقاطع فولادی، اخیرا و با همکاری شرکت‌های مهم تولید این محصولات تدوین شده است و به‌زودی این استانداردها در سایت سازمان در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

وی با تاکید بر این که این استانداردها برای شمش‌های تولیدشده در کوره‌های القایی نیز در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: بعد از آن که استانداردهای یادشده مشمول مقررات استاندارد اجباری شود، سازمان ملی استاندارد بر تولید، توزیع و واردات انواع شمش‌های فولادی نظارت می‌کند.

در این میان باید توجه داشت که شمش فولادی یک محصول واسطه‌ای است که مستقیما مورد مصرف عموم مردم قرار نمی‌گیرد، اما از این شمش‌ها برای تولید مقاطع فولادی مانند ورق، میلگرد، تیرآهن، نبشی و پروفیل استفاده می‌شود. نکته‌ای که مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی نیز ضمن تایید آن، تاکید کرد با توجه به این که ورق، میلگرد، تیرآهن و سایر مقاطع فولادی که در ایمنی ساختمان‌ها و سازه‌های فولادی نقش مهمی دارند، مشمول مقررات استاندارد اجباری هستند، به‌زودی شمش‌های فولادی نیز مشمول این مقررات خواهند شد.

پیرایش هچنین با اشاره به نحوه تولید شمش‌های القایی توضیح داد: تولید شمش فولادی با استفاده از کوره القایی دارای محدویت‌هایی نسبت به سایر روش ها بویژه در حذف عناصر ناخواسته موجود در قراضه‌های آهنی است، به همین دلیل انتخاب و کیفیت قراضه مصرفی در این روش بسیار مهم است و شرکت‌های تولیدکننده شمش‌های القایی باید در هنگام سفارش و کنترل کیفیت مواد مصرفی دقت زیادی داشته باشند.

وی این نکته را نیز یادآور شد که اخیرا سازمان ملی استاندارد در راستای تشدید نظارت بر کیفیت مواد اولیه مصرفی توسط شرکت‌های فولادی و همچنین برای تشویق این شرکت‌ها به مصرف محصولاتی با استاندهای تعیین‌شده این سازمان، اخیرا تاثیر فاکتور انطباق ترکیب شیمیایی در فرم‌های آزمون میلگردهای گرم نوردیده در بتن را از عمده به بحرانی تغییر داده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *