تحلیل Zacks از وضعیت فولاد جهان/کاهش تولید در اروپا رونق در چین

موسسه تحقیقاتی Zacks که از معتبرترین مراکز پژوهشی اقتصادی دنیا است در گزارشی به بررسی وضعیت صنعت فولاد جهان در سال جاری پرداخته است که خلاصه آن در ادامه می‌آید.

به گزارش فولادبان؛تولید جهانی فولاد در ماه مه به علت آثار بیماری کرونا بر اقتصاد جهان، با روند نزولی مواجه شد. حتی رشد خارق‌العاده تولید فولاد چین هم با کاهش شدید تولید سایر کشورهای بزرگ جهان، پوشانده شد.

افزایش تولید فولاد چین می‌تواند موجب انباشت فولاد در انبارها شود زیرا به علت مشکلات ناشی از ویروس کرونا روند صادرات و واردات فولاد در دنیا مختل شده است. با تداوم افزایش ذخایر کارخانجات و انبارهای تاجران از محصولات فولادی خصوصاً کویل نورد گرم و میلگرد، پیش‌بینی می‌شود قیمت فولاد در چین و سایر نقاط جهان تحت تأثیر قرار گیرد.

در آمریکا هم به علت رکود ناشی از کرونا، تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی فولاد از جمله بخش ساخت‌وساز و صنعت خودروسازی به شدت کاهش یافته و همین امر منجر به کاهش سطح تولید فولادسازان آمریکایی به پایین‌ترین رقم سالیان اخیر شده است.

در اروپا هم تولید فولاد روند نزولی داشته و انجمن جهانی فولاد پیش‌بینی کرده که تولید اتحادیه اروپا در سال جاری میلادی 15.8 درصد کمتر از سال قبل شود. بخش صنعت اروپا قبل از شیوع کرونا هم در رکود قرار داشت و پیش‌بینی می‌شد در سال 2020 وارد دوره رونق شود اما شیوع کرونا سبب شد تا این بخش به رکود عمیق‌تری فرو رود. پیش‌بینی شده که صنعت خودروسازی اروپا بیشتر از سایر صنایع در سال جاری ضرر ببیند.

انجمن جهانی فولاد اعلام کرده که به علت مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا، اکثر آمار و ارقام درباره تولید فولاد کشورها در ماه مه بر مبنای تخمین و برآورد بوده که احتمال دارد در ماه‌های آینده مورد بازنگری قرار گیرد.

چشم‌انداز صنعت فولاد

انتظار می‌رود تولید فولاد خام در چین به علت احیای تقاضای داخلی و رشد اقتصادی این کشور، روند صعودی خود را ادامه دهد. بهبود اوضاع بخش ساخت‌وساز و صنایع تولیدی در چین، تقاضا برای فولاد در این کشور را بالا برده است.

بر این اساس، کارخانجات فولادساز چینی تولید خود را در سال جاری بالا خواهند برد زیرا انتظار می‌رود بسته محرک اقتصادی دولت چین هم سبب افزایش تقاضای داخلی برای فولاد شود. پکن قصد دارد در قالب یک بسته محرک، مخارج عمده‌ای در بخش زیرساختی انجام دهد که سبب رشد تقاضای داخلی برای فولاد خواهد شد.

انجمن جهانی فولاد برآورد کرده که تقاضای فولاد چین در سال جاری میلادی یک درصد بیشتر شود. تمامی بخش‌های مصرف‌کننده فولاد در چین تا پایان آوریل به نزدیکی ظرفیت کامل فعالیت خود بازگشتند.

انجمن جهانی فولاد معتقد است که تقاضای فولاد در چین در نیمه دوم سال 2020 از محل بخش ساخت‌وساز تغذیه خواهد شد که هم‌اکنون به ظرفیت کامل خود رسیده است.

بخش ساخت‌وساز چین از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی که در قالب بسته محرک اقتصادی دولت چین قرار است انجام شود، تقویت خواهد شد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که صنعت خودروسازی چین هم با ارائه بسته‌های محرک اقتصادی دولت، مورد حمایت قرار گیرد. اما سرعت بهبود بخش صنایع تولیدی چین، آهسته خواهد بود زیرا تحت تأثیر رکود اقتصادی جهان، وضعیت صادرات صنعتی چین هم به این زودی بهبود نخواهد یافت.

در هر صورت پیش‌بینی می‌شود که رشد سریع تولید فولاد چین، سبب جبران بخشی از کاهش شدید تولید فولاد در سایر نقاط جهان در سال جاری میلادی خواهد شد.

ارزش سهام فولادسازان معتبر جهان مثل ArcelorMittal، United States Steel Corp، Nucor Corporation NUE، Steel Dynamics، STLD و Cleveland-Cliffs Inc طی سه ماه اخیر بین 15 تا 50 درصد بالا رفته است که دلیل اصلی آن، احیای تقاضای فولاد از سوی چین بوده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *