جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 18 بهمن 1399 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

فضای جلسه دهنوی و فولادی‌ها مثبت بود/ تسلط دهنوی بر مسائل بورس و مشکلات فولادی‌ها

مدیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ضمن مثبت توصیف کردن فضای جلسه رئیس سازمان بورس با فولادی‌ها گفت: در این جلسه شرکت‌های بزرگ فولادی مسائل خود را مطرح کردند و آقای دهنوی نیز که از تسلط مناسبی بر مسائل بورس و مشکلات فولادی‌ها برخوردار است، بر رسالت بورس برای حمایت از سهامداران تاکید کرد.

به گزارش فولادبان؛ محدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران که به تازگی پس از استعفای حسن قالیباف اصل، مسئولیت این سازمان را برعهده گرفته است، امروز به ساختمان شرکت بورس کالای ایران رفت تا با مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی بازار سرمایه به همراه برخی از اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و البته سیف‌الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت برای هماهنگی درباره بحث عرضه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالا و صیانت از حقوق سهامداران این شرکت‌ها در بورس به گفت‌وگو بنشیند.

آن‌طور که پایگاه خبری چیلان، رسانه انجمن تولیدکنندگان فولاد گزارش داده است، در این نشست علاوه بر همدلی و عزم مدیران فولادی برای حمایت از حقوق سهامداران، نماینده وزارت صمت نیز بر تعامل همه‌جانبه این وزارتخانه با بازار سرمایه تاکید کرد.

در همین راستا، وحید یعقوبی مدیر اجرایی، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران که از جمله حاضران در این نشست بود، ضمن مثبت توصیف کردن فضای جلسه رئیس سازمان بورس با فولادی‌ها به خبرنگار فولادبان گفت: در این نشست شرکت‌های بزرگ فولادی مسائل خود را مطرح کردند و آقای دهنوی هم بر رسالت بورس برای حمایت از سهامداران تاکید کرد.

وی افزود: مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی در این جلسه مسائلی از جمله بحث ایجاد امکان افزایش سرمایه‌های شرکت متبوعشان در بورس، نگرانی‌ها از کاهش ارزش سرمایه سهامداران و نکاتی درباره عرضه تمام محصولات فولادی در بورس کالای ایران را مطرح کردند. البته انجمن فولاد نیز برای ایجاد امکان عرضه محصولات شرکت‌های کوچکتر نیز صحبت‌هایی را با آقای دهنوی مطرح کرد تا بحث تضامین و مسائل موجود در این شرکت‌ها نیز پیگیری و حل شود.

مدیر اجرایی انجمن فولاد با بیان اینکه دهنوی سال‌ها در وزارت اقتصاد بوده و فضای بورس و مسائل فولادی‌ها را می‌شناسد، تصریح کرد: رئیس سازمان بورس بر فراهم کردن شرایطی برای عرضه همه محصولات زنجیره فولاد در بورس کالای ایران تاکید کرد  و رسالت اصلی بورس را حمایت و صیانت از سرمایه سهامداران برشمرد.

یعقوبی در ادامه تاکید کرد: فضای جلسه بسیار مثبت بود، به‌ویژه آن که نمایندگانی از وزارت صمت هم در جلسه حضور داشتند و آنها هم بر آمادگی این وزارتخانه برای تعامل با بازار سرمایه تاکید کردند؛ البته با حضور آقای دهنوی در بورس و آقای سعدمحمدی در راس معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارت صمت، به عنوان افرادی آگاه به مسائل و دارای برنامه می‌توان به آینده وضعیت زنجیره فولاد امیدوار بود.

عرضه تمام زنجیره فولاد در بورس کالا

از خبرهایی که از جلسه امروز به رسانه‌ها درز پیدا کرده است نیز می‌توان این‌طور برداشت که مهمترین صحبت‌های این جلسه را رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد. محمدعلی دهقان دهنوی در این نشست تاکید کرد که تمام اقدامات انجام خواهد شد تا همه زنجیره فولاد کشور در بورس کالای ایران عرضه شود.

وی در بخش دیگری از صبحت‌هایش نیز گفت: بورس کالای ایران در ماهیت خود یک پلتفرم معاملات است و این بستر معاملات، تعیین‌کننده قیمت نیست، بلکه مکانی را فراهم کرده است که قیمت‌ها براساس عرضه و تفاضا کشف شود؛ بنابراین هر گونه اعمال دستوری قیمت در بورس کالای ایران به معنی انحراف قیمت و ضربه زدن به اقتصاد کشور است.

دهقان دهنوی تاکید کرد: هر گونه دخالت در قیمت کالاها از جمله فولاد در بورس، شفافیت را کاهش می‌دهد و عدالت را نقض می‌کند؛ از این رو، سازمان بورس براساس قانون، اجازه قیمت‌گذاری دستوری را نمی‌دهد که خوشبختانه تعامل بسیار مطلوبی با وزارت صمت و شخص وزیر صمت ایجاد شده است.

از افزایش سرمایه فولاد مبارکه تا تلاش ذوب آهن برای انتقال به بورس

در بخش دیگری از این جلسه، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان نیز که از جمله افراد حاضر در این نشست بود، از در دستور کار بودن یک افزایش سرمایه دیگر در شرکت متبوع خود خبر داد و عنوان کرد: فولاد مبارکه پروژه‌های جدیدی در دست کار دارد که مهمترین آن تاسیس چهار هلدینگ مالی و بزرگترین صندوق بازارگردانی است که تا پایان امسال راه اندازی می شود؛ البته ۹ پروژه بزرگ این شرکت نیز تا سال 1404 راه‌اندازی خواهد شد.

در این جلسه، منصور یزدی‌زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان نیز ضمن ابراز گلایه از کمبود مواد اولیه مورد نیاز شرکت خود از درخواست ذوب آهن برای انتقال از فرابورس به بورس خبر داد و اظهار داشت: ذوب آهن در تامین مواد اولیه همواره مشکل داشته، درحالی که ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را به خود اختصاص داده است، البته در تلاش هستیم این مشکلات به زودی رفع شود. شرایط سهام شرکت در بورس نیز بهبود خواهد یافت، به طوری که درخواست داریم سهم ذوب آهن از فرابورس به بورس منتقل شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

وی همچنین بر لزوم تقویت بورس کالا تاکید کرد و گفت: ساز و کار بورس کالا برای شرکت‌های فولادی از جمله ذوب آهن، طی سال‌های گذشته سودآوری را تضمین کرده است و ذوب آهن تلاش خود را می‌کند تا تمامی کالاهای تولیدی‌اش را در بورس کالا عرضه کند تا از شرایط رقابتی و شفافیت بورس کالا بهره‌مند شویم.

نهایی شدن دستورالعمل تضامین در بورس کالا

حامد سلطانی نژاد، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران نیز در صحبت‌های خود در این نشست با اعلام این خبر که دستورالعمل تضامین در بورس کالا در حال نهایی شدن است، گفت: با اجرایی شدن این دستورالعمل، بسیاری از مشکلات تضامین شرکت‌ها برای فعالیتشان در بورس کالا برطرف می‌شود.

بیانیه جلسه؛ لزوم تعامل بیشتر مجلس در تدوین طرح فولادی

براساس گزارش سایت چیلان از جلسه امروز، در پایان نشست مدیران شرکت‌های معدنی و فولادی با مسئولان سازمان بورس، بورس کالا و نماینده وزارت صمت، یک بیانیه با امضای تمام اعضای حاضر در جلسه صادر شد که مهمترین محور آن این بود که لازم است با تعامل هر چه بیشتر اعضای کمیسیون صنایع مجلس در تدوین طرح فولادی، اقداماتی در جهت حمایت از حقوق سهامداران، رفع موانع تولید، تامین مواد اولیه و صادرات انجام شود.

در این نشست همچنین تصمیمات مهمی شامل تشکیل میز تخصصی خدمت به شرکت‌های معدنی و صنایع معدنی در سازمان بورس، تسریع تجدید ارزیابی دارایی‌ها و افزایش سرمایه شرکت‌های معدنی و فولادی، تشکیل کمیته مشترک بورس کالا و انجمن فولاد برای حل مسائل پذیرش و عرضه شرکت های فولادی گرفته شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors