جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

القایی ها: آدرس اشتباه ندهید/نوردی ها: قیمت و کیفیت باید اصلاح شود

در حالیکه وزارت صمت گفته به پرونده قیمت گذاری شمش القایی ورود خواهد کرد؛ القایی ها معتقدند نقششان در نوسان قیمت آدرس اشتباه است اما نوردکاران می گویند نظارتی بر قیمت و کیفیت شمش های القایی وجود ندارد.

هفته گذشته با کاهش عرضه شمش در بورس موضوعي در خصوص نقش توليدکنندگان شمش القايي در نوسان قيمت ها به وجود آمد؛​ توليدکنندگان نورد معتقد بودند که القايي ها به محض کمبود شمش در بازار قيمت ها را افزايش مي دهند؛ حتي شمش را بدون فاکتور ارائه مي کنندو علاوه بر کيفيت پايين هيچ ساز و کار شفافي قيمت گذاري در اين بخش وجود ندارد؛ موضوعي که البته با تکذيب القايي ها از جمله آقاي شهرستاني همراه بود؛​ بعد از پخش اين گزارش برخي از القايي ها در تماس با فولادبان خواستار شفاف سازي اين موضوع شدند که خبرنگار ما اين موضوع را از زواياي ديگر پيگيري کرده است

نقش القايي هاي در نوسان قيمت آدرس غلط است

مديرعامل غلطک سازي سپاهان  با بيان اينکه روش القایی یک روش ميان بر برای تولید شمش است، گفت: سرعت رشد شمش القايي در ایران رو به افزایش است، به گونه ای که خیلی از کارخانه های نوردی ما الان دارند به سمت تاسیس این نوع مجتمع های تولید شمش می روند  براساس پيش بيني ها تا پایان امسال تولید شمش القایی به شیش میلیون تن در کشور مي رسد.

وي افزود: نزديک شرکت هاي توليدکننده شمش القايي به نوردکاران و نبود توان مالي مقاطع کاران براي خريد شمش با تناژ بالا علل اصلي استقبال اين بخش از توليدکنندکان محصولات فولادي از شمش هاي القايي است.

شهوري با رد نقش القايي ها در نوسانات و گراني محصولات در بازار؛ گفت:  روش صحیح برای تعیین قیمت این موضوع بازار آزاد و کشف قیمت بین بازار عرضه و تقاضا می باشد چون ما  قراضه را به قيمت آزاد مي خريم و مثل شرکت هاي بزرگ از حمايت دولت برخوردار نيستيم.

وي با تاييد بخشنامه صمت برای سهمیه بندی دادن آهن اسفنجی با نرخ دولتی به همه توليدکنندگان القايي و قوسي افزود: برخي از شرکت اختصاص شمش با شرايط اين بخش نامه به القايي ها را نپذيرفتند.

شهوري عرضه آهن اسفنجي در بورس را راه حل مشکلات فعلي عنوان کرد و تاکيد کرد: اگر اين اتفاق رخ دهد هم شفاف سازي مي شود و هم مي توان انتظار داشت کساني که از بورس آهن اسفنجي مي خرند شمش خود را در بورس عرضه کنند .

انجمن تولید کنندگان فولاد لیست شرکت های القایی که آهن اسفنجی تحویل گرفته اند را منتشر کند

کریم سلیمی مدیر عامل نورد آناهیتا اما به فولادبان گفت تولید کنندگان فولاد مدعی هستند سال گذشته بیش از 17 میلیون تن شمش در ایران تولید داشته ایم و فقط یک میلیون و هشتصد هزار تن در بورس عرضه شده است و بیش از 4 میلیون تن هم صادرات داشته اند. در کنار این آمار شما بگویید 2 میلیون هم برای مصرف خود شرکت های تولید کننده نورد خصولتی مصرف شده است حال موارد مصرف 9 میلیون تن دیگر را هم شفاف سازی کنید.

وی افزود :اگر تولید کنندگان شمش قوس الکتریکی حداقل 80 درصد نیاز نوردکاران را تهیه کنند دیگر شمش القایی بازار چندانی نخواهد داشت و این کارخانه ها به سمت استاندارد شدن می روند.

مدیر عامل نورد آناهیتا در خصوص سرنوشت سهميه آهن اسفنجي که به القايي ها داده مي شود نيست؛ تاکيد کرد: اگر می گویند شرکت های القایی این سهمیه ها را گرفته اند انجمن تولید کنندگان فولاد برای کمک به شفاف سازی این موضوع لیست شرکت هایی که آهن اسفنجی گرفته اند را منتشر نماید.

سليمي از برخورد سليقه اي وزارت صمت در تعيين قيمت محصولات فولادي انتقاد کرد و گفت اتخاذ تصمیمات نادرست در حوزه فولاد باعث تعطیلی تدریجی زنجیره های پایین دست این صنعت شده است. ما تولید کننده هستیم و کارگر این ملت، چرا در سه ماه گذشته شمش به دست ما نرسیده است و در سال جهش تولید اینقدر سنگ اندازی می کنند و انتظار دارند میلگرد را با قیمت پایین عرضه کنیم.

 تک نرخی کردن راهکار پايان اختلاف نوردي ها و القايي ها

عضو هیئت مدیره شرکت ذوب آهن اصفهان در گفتگو با فولادبان گفت: مشکل بازار فولاد دو نرخ بودن قیمت ها در بورس کالا و خارج از آن است که باعث ایجاد رانت و فساد می شود و با تک نرخی کردند همه مشکلات ایجاد شده در مورد قیمت گذاری فولاد مرتفع می شود.

احسان دشتیانه افزود:  اگر رویه قیمت گذاری بر اساس قیمت جهانی مشخص بشود و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا در بورس کالا مشخص گردد قیمت شمش( چه القایی چه قوس الکتریکی) در خارج از بورس هم اصلاح خواهد شد. عرضه محدود محصولات تولید کنندگان شمش القایی و نورد کاران در بازار بورس به این دلیل است که عمدتاً خرده فروشی در بورس کالا خیلی مرسوم نیست و فقط زمان هایی که قیمت ها هیجانی می شود هجمه ای برای خرید سبدهای خرد اتفاق می افتد.

وي با بيان اينکه کارخانه های القایی با ظرفیت تولید محدود؛ برای ورود به بورس مشکلات زیادی دارند گفت: البته اگر القايي ها با استفاده از سهمیه آهن اسفنجی محصول خود را تولیدکردند باید در بورس عرضه داشته باشند.

عضو هیئت مدیره ذوب آهن با انتقاد از نبود استاندارد براي شمش در کشور تاکيد کرد:  باید سختگیری ها را بیشتر کرد تا کیفیت شمش های القايي بالا برود و نهایتاً کیفیت محصولات نهایی افزایش یابد .

دشتيانه از عدم عرضه محصول نوردي ها در بورس هم گلايه کرد و گفت: متاسفانه شرکت های نوردی که تا بحال از بازار بورس شمش خریداری کرده اند، محصول نهایی خود را به اندازه کافی در بورس عرضه نکردند اما همه اين مشکلات تنها يک راه حل دارد و آن هم واقعي کردن قيمت ها است.

 معماي توليد محصول استاندارد از مواد اوليه غير استاندارد  

کیوان رحیمی منش مشاور ذوب و نورد کرمان هم به فولادبان گفت: شمش هاي توليدي يک واحد القايي و  حتي بين يک شمش هاي يک پالت و حتي خود يک شمش خواص همگن مشاهد نمي شود؟ چطور بايد از شمش استاندارد القايي صحبت کرد.

کیوان رحیمی منش افزود: چطور از کارخانه هاي نورد انتظار دارند شمش گران و  بعضا بي کيفيت و غير استاندارد القايي را به ميلگرد استاندارد تبديل کنند؟ چرا هيچ ساز و کار شفاف براي قيمت گذاري القايي ها وجود ندارد.

رحيمي منش با بيان اينکه به جز چند شرکت معدود القايي مابقی کالا خود را در بازار آزاد می فروشند، گفت: وقتی که این شرکت ها تا 50 درصد آهن اسفنجی را با نرخ دولتی بعنوان مواد اولیه دریافت می کنند باید درصدی از محصولات خود را در بازار بورس عرضه کنند.

وي با با اشاره به اينکه وزارت صمت بايد پاسخگو  سهمیه گرفتن آهن اسفنجی با نرخ دولتی دارند و فروش محصولات القايي در بازار آزاد باشند؛ تاکيد کرد: زمانی می توان از بازار آزاد صحبت کرد که همه مواد اولیه که این شرکت ها استفاده می کنند نیز بصورت آزاد تهیه شده باشد.

مخالفت  تولید کننده گان آهن اسفنجی با توزیع کوپنی سنگ آهن برای القایی ها 

عراقی مدیر فروش شرکت چادرملو گفت:با دادن آهن اسفنجی به کارخانه های تولید شمش القایی مخالفیم.

مدیر فروش شرکت چادرملو هم در گفتگو با فولادبان گفت: با هر گونه بخشنامه ای برای دادن آهن اسفنجی به کارخانه های تولید شمش القایی مخالفیم .

عراقی افزود: چرا باید آهن اسفنجی خود را با قیمت دولتی به کارخانه هایی بدهیم که محصول نهایی خود را با حاشیه سود زیاد در بازار آزاد ارائه بدهند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه پروانه بهره برداری کارخانه های شمش القایی بر مبنای آهن قراضه است پس شرکت ها تولید کننده آهن اسفنجی تعهدی برای تحویل آهن اسفنجی به این کارخانه ها ندارند.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت هم در گفتگو با فولادبان از ورود وزارت صمت به پرونده قیمت گذاری شمش القایی خبر داده، به نظر می رسد بعد از مشخص شدن فرمول قیمت گذاری زنجیره فولاد؛ ساماندهی شمش القایی با همفکری و همکاری همه ذینفعان می تواند دستور کار مهم بعدی در خانواده بزرگ فولاد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors