وضعیت مبهم تقاضای چین، قیمت سنگ‌آهن را متزلزل کرد

قیمت سنگ‌آهن در روز چهارشنبه 17 ژوئن به علت نگرانی نسبت به تقاضا برای محصولات فولادی، روند کاهشی پیدا کرد.

به گزارش فولادبان،بر اساس شاخص‌های FASTMARKETS قیمت سنگ‌آهن دانه‌بندی شده با عیار 62 درصد سی.اف.آر کینگدائوی چین به 104.09 دلار در تن رسید که 0.76 دلار کاهش نشان می‌داد.

قیمت سنگ‌آهن برزیلی با عیار 65 درصد هم به 115.7 دلار رسید که 1.7 دلار کمتر از قیمت قبل بود.

یکی علل کاهش قیمت سنگ‌آهن بروز سیل‌های گسترده در جنوب چین است که موجب شده تقاضا برای محصولات فولادی در این منطقه کاهش پیدا کند زیرا با بروز این سیل‌ها، عملیات‌های ساخت‌وساز متوقف شده است. در نتیجه با کاهش تقاضا برای محصولات فولادی، کارخانجات هم نیاز کمتری به سنگ‌آهن پیدا کرده‌اند.

بعلاوه، فعالان بازار نسبت به شیوع مجدد کرونا در پکن، پایتخت چین نگران هستند زیرا در صورت ادامه روند صعودی مبتلایان به کرونا، احتمال توقف فعالیت‌های ساخت‌وساز در پکن وجود دارد.

اما در حالی که برخی تجار معتقدند که به علت کاهش تقاضای فولاد، احتمالاً قیمت سنگ‌آهن هم نزول پیدا خواهد کرد، اکثر تجار نگاه امیدوارانه‌ای به قیمت‌ها دارند و می‌گویند قیمت سنگ‌آهن نزول شدیدی نخواهد دید زیرا سایر صنایع مصرف‌کننده فولاد به تدریج در حال احیا هستند. ضمن آن که فعالان بازار همچنان تقاضای مطلوبی برای واردات سنگ‌آهن در بنادر چین می‌بینند که بیانگر تقاضای بالای کارخانجات فولادی چین است.

یک تاجر مقیم سنگاپور درباره وضعیت بازار سنگ‌آهن می‌گوید: برخی ضعف‌ها در بازار وجود دارد اما قیمت سنگ‌آهن همچنان بالا باقی خواهد ماند زیرا تقاضا خوب است و موجودی سنگ‌آهن در بنادر چین نیز پایین است.

یک تاجر مقیم جنوب چین هم به وضعیت آب و هوایی این کشور اشاره کرد و گفت:‌ بارش‌های شدید فصلی در جنوب چین دلیل کاهش قیمت سنگ‌آهن در معاملات آتی است زیرا فعالیت‌های ساخت‌وساز تحت تأثیر این بارش‌ها قرار می‌گیرد و تقاضا برای فولاد و متعاقباً سنگ‌آهن را کم می‌کند؛ اما در بازار واردات-صادرات سنگ‌آهن، با این که کارخانجات فولادی، محموله‌های کمتری سفارش می‌دهند، همچنان شاهد ثبات قیمت‌ها هستیم.

بر اساس گزارش FASTMARKETST   در مرکز تجارت سنگ‌آهن پکن، 80 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده 60.5 درصد با نرخ معادل میانگین قیمتی دو شاخص سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در ماه جولای، با تخفیف 3.8 دلار در تن با فرجه زمانی بارگیری (laycan) 6 تا 15 جولای معامله شد.

همچنین 100 هزار تن سنگ‌آهن دانه‌بندی شده 60.5 درصد Jimblebar Blend، با نرخ معادل میانگین قیمتی دو شاخص سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در ماه جولای، با تخفیف 4 دلار در تن با فرجه زمانی بارگیری (laycan) 3 تا 12 جولای معامله شد.

در همین مرکز، یک محموله 80 هزار تنی سنگ‌آهن با عیار 62.3 درصد Newman، با نرخ معادل قیمت شاخص سنگ‌آهن 62 درصد در ماه آگوست با پرمیوم 1.7 دلار در تن و یک محموله 90 هزار تنی سنگ‌آهن با عیار 60.8 درصد Mining C Area، با نرخ معادل میانگین قیمتی دو شاخص سنگ‌آهن با عیار 62 درصد در ماه آگوست به اضافه پرمیوم 0.6 دلار با فرجه زمانی بارگیری 8 تا 17 آگوست معامله شد.

در معاملات آتی سنگ‌آهن در روز چهارشنبه هم بیشترین معاملات سنگ‌آهن در ماه سپتامبر به قیمت 766.5 یوآن در تن انجام شد که 14.5 یوآن کمتر از قیمت روز سه‌شنبه بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *