نگرانی نسبت به کاهش عرضه فولاد ضدزنگ اندونزی

س از آن که هفته گذشته رسانه‌های اندونزیایی خبر دادند که 4 نفر در پارک صنعتی Morowali که محل استقرار فولادسازان بزرگ این کشور است، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه فولاد ضدزنگ این کشور افزایش یافت.

به گزارش فولادبان پس از آن که هفته گذشته رسانه‌های اندونزیایی خبر دادند که 4 نفر در پارک صنعتی Morowali که محل استقرار فولادسازان بزرگ این کشور است، به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند، نگرانی‌ها نسبت به کاهش عرضه فولاد ضدزنگ این کشور افزایش یافت.

در همین زمینه برخی منابع مطلع می‌گویند کارخانه فولاد ضدزنگ PT Indonesia Tsingshan که در پارک صنعتی Morowali مستقر است، در هفته اخیر هیچ عرضه جدیدی نداشته است.

شخصی که در پارک صنعتی Morowali کار می‌کند در این باره به Fastmarkets گفت: احتمال خیلی بالایی وجود دارد که دولت تعطیلی این پارک صنعتی را اعلام کند و دستور توقف فعالیت شرکت‌ها را صادر نماید، اما تاکنون هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.

احتمالا به همین دلیل، کارخانه بزرگ فولاد ضد زنگ تایوان Yieh United Steel Corp (Yusco) در روز چهارشنبه 29 آوریل، نرخ‌های صادراتی خود را برای محصولات ضد زنگ نورد گرم و نورد سرد، سری 300 ، را 60 تا 80 دلار در تن برای تحویل در ماه مه افزایش داد. این شرکت همچنین قیمت‌های داخلی خود را به 67 دلار در تن افزایش داده است. البته این شرکت، قیمت‌های خود را به طور عمومی منتشر نمی‌کند.

به گزارش فولادبان یک تاجر تایوانی در این باره می‌گوید: این افزایش قیمت احتمالا بی‌فایده خواهد بود زیرا اکثر خریداران به علت کاهش تقاضا در بازار با شیوع کرونا، تمایلی به خرید مواد اولیه برای تولید محصولات نهایی در بازار ندارند. اکثر مشتریان شرق آسیا فقط در صورت نیاز شدید اقدام به خرید می‌کنند.

در هفته اخیر کویل نورد سرد ضدزنگ تایوان به قیمت 1770 تا 1800 دلار در تن، cif، در بازار عرضه شد، در حالی که کویل نورد گرم ضد زنگ این کشور به قیمت 1670 تا 1700 دلار در تن در بازار موجود بود.

تحلیل هفتگی Fastmarkets از قیمت کویل نورد سرد ضدزنگی وارداتی، گرید   304 (2mm 2B)، نشان می‌دهد این محصول در روز چهارشنبه به قیمت 1700 تا 1750 دلار در تن، cif بنادر شرق آسیا، معامله شده که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است.

همچنین قیمت کویل نورد گرم ضدزنگ (گرید 304) 1600 تا 1650 دلار در تن،  cif بنادر شرق آسیا، بوده که نسبت به هفته قبل بدون تغییر مانده است.

فعالان بازار دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به تاثیر کاهش تولید کارخانه فولاد ضدزنگ PT Indonesia Tsingshan دارند. برخی معتقدند که این اقدام موجب افزایش قیمت فولاد ضدزنگ در شرق آسیا خواهد شد و برخی هم می‌گویند این اتفاق، تاثیر زیادی بر بازار ندارد زیرا چین به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد ضدزنگ جهان، در حال افزایش تولیدات خویش است.

افزایش عرضه و فشار فروش در چین به خاطر نزدیک شدن به تعطیلات به مناسبت روز کارگر (اول تا پنجم ماه مه) سبب شد قیمت فولاد ضدزنگ در این کشور در هفته اخیر رو به کاهش بگذارد.

Fastmarkets در تحلیل هفتگی خود، قیمت کویل نورد سرد ضدزنگ 2 میلیمتری گرید 304 تولیدی چین، برای عرضه در بازار داخلی این کشور به صورت تحویل در کارخانه در شهر ووشی را 12900 تا 13200 یوآن (1823 تا 1865 دلار) در تن (شامل مالیات بر ارزش افزوده) در روز چهارشنبه اعلام کرده که نسبت به یک هفته قبل، کاهش چشمگیر 100 یوآنی داشته است.

براساس گزارش فولادبان Fastmarkets همچنین قیمت کویل نورد سرد ضدزنگ 2 میلیمتری گرید 304، فوب چین، را 1690 تا 1740 دلار در تن در روز چهارشنبه اعلام کرده که 10 دلار نسبت به هفته قبل کاهش داشته است.

تحلیل هفتگی Fastmarkets درباره کویل نورد گرم ضدزنگ گرید 304 ، فوب چین، قیمت این محصول در روز چهارشنبه را 1650 تا 1700 دلار در تن نشان می‌دهد که 20 دلار از یک هفته قبل پایین‌تر است.

قیمت‌های پیشنهادی برای کویل نورد سرد ضدزنگ چین در هفته اخیر 1700 تا 1780 دلار در تن، فوب، معادل 1720 تا 1800 دلار در تن، cif شرق آسیا ، بوده است.

کویل نورد گرم ضدزنگ چین هم با قیمت 1660 تا 1740 دلار در تن، فوب، معادل 1680 تا 1760 دلار در تن، cif شرق آسیا، عرضه شده است.

یک خریدار در جنوب شرق آسیا گفت که احتمالا قیمت‌ها پس از ایام تعطیلات، کاهش بیشتری خواهند دید.  او گفت: کارخانجات چینی نمی‌توانند قیمت‌های فعلی را برای یک دوره بلندمدت حفظ کنند زیرا اگر تقاضا پایین بماند، موجودی انبارها در این کشور رو به افزایش خواهد گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *