قیمت محصولات انحصاری فولاد متفاوت از بورس کالاست/ عرضه‌های قطره چکانی منجر به گرانی می‌شود

یک فعال فولادی گفت: برخی از شمش‌های فولادی آلیاژ خاصی دارند که هر شرکتی آن را تولید نمی‌کند. این شمش‌ها انحصاری یک شرکت فولادی شده و قیمت آنها بالاتر از نرخ تمام شده در داخل کشور و بورس کالا به فروش می‌رود.

تورج امینی در گفتگو با فولادبان در رابطه با تفاوت قیمت پایه محصولات فولادی در بورس کالا مطرح کرد: برخی محصولات در صنعت فولاد انحصاری محسوب می‌شوند، به طور مثال، برخی از شمش‌های فولادی آلیاژ خاصی دارند که هر شرکتی آن را تولید نمی‌کند. این شمش‌ها انحصاری یک شرکت فولادی شده و قیمت آنها بالاتر از نرخ تمام شده در داخل کشور و بورس کالا به فروش می‌رود.

وی گفت: هرچند معاملات در بورس تحت نظر وزارت صنعت و معدن است؛ اما این منظور گاهی با بازارسازی و دست‌کاری میزان عرضه و تقاضا به نتیجه مطلوب نمی‌رسد. در واقع ارزش‌گذاری در بازار بورس رابطه مستقیم با میزان محصولات عرضه‌شده با میزان تقاضای موجود دارد.

این کارشناس فولادی در ادامه با ذکر مثالی، بیان کرد: با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، در مقاطعی از سال مانند فصول سرد، عرضه محصولات فولادی محدود و در قسمت تقاضا، حجم کمی دیده می‌شود که این اتفاق باعث عدم شکل گیری رقابت و در نهایت رکود در بازار فولاد می گردد.

امینی تصریح کرد: همچنین تفاوت بالای نرخ‌های بورس کالا و بازار آزاد باعث می‌شود تولیدکنندگان، محصولات فولادی خود را در بورس کالا به صورت قطره‌چکانی عرضه کنند تا افزایش حجم در سمت تقاضا باعث افزایش درصد رقابت و در نتیجه افزایش قیمت محصولات شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه بخشی از رونق بازار و خرید شمش با هدف صادرات انجام می‌شود، اظهارداشت: چندی پیش که آزادسازی صادرات محصولات معدنی برای همه ابلاغ شد، برخی از تاجران به خرید شمش یا محصولات فولادی از بازار داخل اقدام و سپس صادر کردند. این امر تا مدتی به رونق بازار داخلی منجر شد اما به تازگی با موانعی که در زمینه صادرات شمش و محصولات فولادی از طریق مرزهای غربی کشور ایجاد شده است، در کنار تداوم افت قیمت جهانی شمش، شاهد افت صادرات محصولات فولادی و شمش هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *