تحلیل روزانه بازار آهن سه‌شنبه یازدهم بهمن؛ دلار آرام گرفت/ تقاضای فولاد پر رنگ شد

نرخ ارز امروز روند کاهشی را طی کرد اما فولاد یک پله فراتر رفت که نشان دهنده افزایش تقاضا در بازار است.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز نسبت به روز گذشته کاهش 300 تومانی داشت و اکنون با نرخ 44 هزار و 450 تومان در بازار عرضه می‌شود. نکته قابل توجه اینجاست که تقاضا در بازار ارز بسیار کاهش یافته و برخی بر این باورند سیاست‌های بانک مرکزی مبنی بر تغییر نرخ سود بانکی در روزهای آینده در بازار تاثیر می‌گذارد اما تقاضا برای محصولاتی با ارزش افزوده بالا رفته که فولاد نیز در این دسته قرار دارد و باعث تغییر نرخ در این بازار شده است.

با این حال، در شرایط فعلی مهمترین موضوعی که کارشناسان مطرح می‌کنند، قطع گاز صنایع است و متهم اصلی نوسان قیمت فولاد را همین موضوع می‌دانند، این در حالی است که وزیر نفت اعلام کرده در سرمای شدید و کم سابقه موفق به مدیریت منابع شده‌ایم.

همچنین سرما و برودت هوا در اغلب کشورها به تولید آسیب زده که البته در بازارهای جهانی نیز افزایش تقاضا را شاهد بودیم و موجب رشد قیمت در زنجیره فولاد نیز شده است. به نظر می‌رسد این اتفاق به دلیل بازگشایی بازارها پس از تعطیلات سال نو قمری چین باشد. به عنوان مثال ورق گرم چین 5 صدم درصد و زغالسنگ در بنادر این کشور رشد 4.8 درصدی را تجربه کردند و به ترتیب 686 و 323 دلار در هر تن قیمت خوردند.

در اغلب بورس‌ها تقاضا برای فولاد افزایش یافت و در بورس کالای ایران نیز برای چندمین روز متوالی این موضوع را شاهد بودیم. امروز قرار بود، در این راستا، ۴۸ هزار و ۲۵۰ تن محصول فولادی در تالار صنعتی بورس کالا معامله شود که ۳۶ هزار و ۱۵۰ تن از این حجم روی تابلوی معاملات قرار گرفت و ۲۵٫۱ درصد محصولات از تابلوی معاملات حذف شد. همچنین ورق گالوانیزه G که ۹ هزار و ۶۵۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۲۴ هزار و ۸۰۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. ضمن اینکه ۱۴ هزار و ۳۰۰ تن ورق سرد B به تابلوی معاملات راه یافت و ۱۶ هزار و ۵۵۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت.

پیگیری فولادبان نشان می‌دهد تقاضای فولاد از سوی پیمانکاران ساختمانی انجام شده و احتمالا رویکرد دولت در این زمینه تغییر کرده است. در حالی که انتظار می‌رفت اکنون واحدهای ساختمانی نهضت ملی مسکن اکنون آماده تحویل باشد، اکنون وعده‌های آن داده می‌شود و یکی از دلایل افزایش تقاضا نیز همین موضوع است.

از آخرین وضعیت بازار آهن  چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز سه شنبه نشان می دهد امروزقیمت میلگرد در اکثر شرکت‌ها ثابت بوده است و در چهار شرکت از 100 تا 200 تومان افزایش قیمت مشاهده شده است .

در همین حال، در بازار محصولات نبشی و ناودانی در اکثر شرکت ها تا این لحظه ثابت بوده است و در یک شرکت 200 تومان افزایش قیمت دیده می‌شود و در یک شرکت 300 تومان کاهش قیمت اعلام شده است .

در بازار تیرآهن، قیمت محصولات در بخش کیلویی قیمت محصولات خود را با 100 تومان افزایش اعلام کرد و شرکت ذوب آهن در بخش شاخه ایی از 20 تا 70 هزار تومان افزایش قیمت مشاهده می شود.

علاوه بر این، در بازار پروفیل در اکثر بخش ها شاهد ثبات قیمت بودیم و در سه شرکت از 200 تا 600 تومان افزایش قیمت مشاهده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *