چراغ سبز یک کارشناس به اظهارات وزیر صمت/ حذف دخالت دولت با ورود فولاد به بورس کالا

یک کارشناس بورس کالا، مهم‌ترین مزیت عرضه محصولات فولادی در بورس کالا را شکل‌گیری تمام معاملات براساس عرضه و تقاضا و حذف قیمت‌گذاری دستوری نام برد.

حسن میثمی در گفتگو با فولادبان در رابطه با اصرار وزیر صمت برای فروش کامل زنجیره فولاد در بورس کالا، اظهار کرد: زمانی که صنعت فولاد تمام زنجیره را وارد بورس کالا کند، در تأمین منافع دولت و سهامداران تأثیر به‌سزایی خواهد داشت. همچنین با ورود محصولات زنجیره به بورس، رهگیری قیمت، تعداد خریداران، میزان مالیات و امثال آن شفاف می‌شود. از سوی دیگر، اکثر صنایع بزرگ کشورها وارد بورس‌های کالایی بزرگ دنیا شده‌اند.

وی گفت: با ورود زنجیره فولاد به بورس کالا، به راحتی می‌‎توان تعداد خرید و حتی میزان تن محصولات را متوجه شد که البته مبدا و مقصد آن نیز کاملا قابل رهگیری خواهد بود. زمانی که معاملات زنجیره در بیرون از بورس کالا صورت می‌گیرد، نمی‌توان خریدار و فروشنده آن را به طور دقیق شناسایی کرد و با برنامه‌ریزی مناسب وزارت صمت در این حوزه، می‌توان گفت فضایی شیشه‌ای در معاملات آن اتفاق خواهد افتاد.

این کارشناس بورس کالا از دیگر تأثیرات عرضه محصولات فولادی در بورس عنوان کرد: تمام معاملات بر ساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و از روش قیمت‌گذاری دستوری خارج می‌شود، به گونه‌ای که دخالت دولت از این حوزه حذف خواهد شد.

به گزارش فولادبان، سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت چندی پیش در نشست هم‌اندیشی با تشکل‌ها و انجمن‌های فعال در بخش صنعت، معدن و تجارت گفته بود: اصرار وزارت صمت بر این است که همه زنجیره فولاد به بورس کالا آمده و به عرضه محصولات خود بپردازند.

وی به قیمت گذاری دستوری خودروها در سال‌های گذشته اشاره و تصریح کرده بود:: در سال‌های اخیر شاهد فشار شورای رقابت و الزام قیمت‌گذاری دستوری بودیم که تبعات خوبی به دنبال نداشت و سال گذشته برای نخستین بار از این وضعیت خارج شدیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *