نقض عوامل متعدد در افزایش قیمت شمش/ قیمت میلگرد واقعی نیست

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به اینکه عوامل مختلفی دست به دست هم دادند تا قیمت شمش در بازار داخل افزایش یابد، گفت: مشکل اصلی این است که قیمت میلگرد در کشور به دلیل نبود تقاضا برای این محصول واقعی نیست.
رضا شهرستانی

رضا شهرستانی در گفتگو با خبرنگار فولادبان در رابطه با بالاتر رفتن قیمت شمش از قیمت‌های صادراتی این محصول اظهار کرد: قیمت‌های برآورد شده بر حسب دلار نیما به دست می‌آید، اما در بخش خصوصی کلیه تولیدکنندگان  با دلار نیما کار می‌کنند که بر این اساس، اختلاف قیمتی زیادی به وجود می‌آید یعنی صادرکنندگان هنوز صادرات را به فروش در بازار داخلی ترجیح می‌دهند.

وی در ادامه تصریح کرد: نکته مهم این است که قیمت‌های جهانی در حال حاضر رو به افزایش است و به علت اینکه واکسیناسیون کرونا در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته در حال انجام شدن است و مجدداً چرخ تولید در حال چرخیدن است تحولاتی در بازار ایجاد شده و از طرفی، تغییر سیاست چین در بازار فولاد، شاهد تبدیل شدن این کشور به یک کشور واردکننده بودیم که همه این مسائل روی قیمت‌های جهانی تأثیرگذار بودند.

این عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر، تقاضایی برای خرید میگلرد وجود ندارد، افزود: در حال حاضر، قیمت میلگرد به ۱۵ هزار تا ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومان می‌رسد و اختلاف قیمت این محصول انتهایی زنجیره بسیار زیاد است.

شهرستانی اضافه کرد: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این میان افتاده، بالا رفتن ۵٫۵ تا ۷ برابری قیمت برق در کشور برای تولیدکنندگان فولاد است و از طرف دیگر، شاهد قطعی برق هستیم که اثرگذاری زیادی روی میزان تولید فولاد دارد و کارخانه‌ها با ۴۰ درصد ظرفیت خود تولید می‌کنند.

وی تأکید کرد: علاوه بر این، بالا رفتن قیمت مواد اولیه و افزودنی و همچنین، افزایش حقوق کارکنان و دیگر مسائل دست به دست هم داده‌اند تا قیمت شمش افزایش پیدا کند. از طرف دیگر، با توجه به بالا بودن قیمت سنگ آهن و کنسانتره در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان سنگ آهن تمایل چندانی به خریداران داخلی ندارند. همچنین قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا همراه بوده است و در حال حاضر، نزدیک به ۹ هزار تومان می‌رسد.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور درباره ادعای نوردکاران بر علیه تولیدکنندگان فولاد گفت: ما در حال حاضر، ۱۰۰ تولیدکننده خصوصی فولاد داریم و باقی آن‌ها دولتی هستند و تولیدکنندگان به دنبال این نیستند که با زیان محصولات خود را بفروشند. مشکل اصلی ما این است که قیمت میلگرد در کشور واقعی نیست و به دلیل رکود و نبود ساخت و ساز، قیمت‌ها در سطح پایینی هستند.

شهرستانی در بخش پایانی صحبت‌های خود افزود: مشکل دیگری که وجود دارد، این است که صادرات میلگرد کشور هم نسبت به کشورهای دیگر در سطح پایینی قرار دارد و صادرکنندگان این محصولات به دلیل تعرفه وارداتی که روی میلگرد وجود دارد، آن را ارزان‌تر خریداری می‌کنند. نوردکاران فقط پی این هستند که هزینه تبدیل فولاد به میلگرد را روی محصول بگذارند و بین خودشان برای صادرات رقابت کنند و همین باعث شد قیمت میلگرد پایین‌تر از قیمت شمش برای صادرات باشد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *