رفع موانع صادراتی شاه کلید توسعه فولاد است

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: دولت با ایجاد محدودیت های صادراتی عملا بازارهای شرکت های فولادی را نابود می کند، این درحالی است که احیای این بازارها بسیار سخت است.

محمدکشانی در گفتگو با فولادبان عدم توازن در صنایع بالادستی و پایین دستی صنعت فولاد را از موانع تولید در توسعه این صنعت برشمرد و گفت: حجم تولید فولاد امسال به 30 میلیون تن رسید و قرار است در افق 1404 سقف تولید به 55 میلیون تن برسد اما از سال گذشته مشکلات تامین سنگ آهن بر ای فولادی ها جدی شده است.

وی  صدور بخشنامه هاو قطعنامه های خلق الساعه را از موانع تولید در سال گذشته دانست و گفت: ما از 30  میلیون فولاد تولیدی کشور 14 میلیون تن مصرف داخلی داریم اما دولت در شرایطی که کشور نیاز به تامین ارز هم داشت، با صدور بخشنامه ای مانع از صادرات آن شد و بخشی از بازارهای صادراتی از دست رفت.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران افزود: بازار صادراتی در مقابل سیاستهای داخلی و بخشنامه های متعدد دولت ما انعطاف ندارد، وقتی محصولات فولادی به بازارهای صادراتی عرضه می شود، رقبای ما هم در این بازار هستند و تلاششان سهم بیشتر از این بازار است و صدور بخشنامه های خلق الساعه این فرصت را براحتی به آنان واگذار می کند.

کشانی ادامه داد:وقتی چند سال پیش محصولات فولاد خوزستان به بازارهای آسیای جنوب شرقی صادر شد تلاش زیادی  برای به دست آوردن این بازارها انجام دادیم ولی دولت با صدور یک بخشنامه که مبتنی بر محدودیت صادرات بود، براحتی این بازارها را از دست داد و شرکتهای دیگر خارجی سهم بازارایران را  از آن خودشان کردند.

وی افزود: قطعا اگر بخواهیم دوباره این بازارها را به دست بیاوریم باید شرایط دشواری را پشت سر بگذاریم و باید دولت با حمایت از سیاستهای صادرات محور، شرایط را برای تولیدکنندگان صنعت فولاد  تسهیل کند.

وی با انتقاد از صادرات برخی از محصولات فولادی با قیمتهای حداقلی گفت: قیمت شمش در حال حاضر 600 دلار است اما میلگرد متاسفانه 520 دلار صادر می شود این شیوه صادراتی صحیح نیست در صادرات باید بگونه ای باشد که ارزش افزوده به زنجیره بعدی اضافه شود یعنی اگر شمش 600 دلار صادر می شود میلگرد به قیمت 650 دلار باید صادر شود در صورتی که شمش 600 دلاری را با هزینه اضافی و تبدیل به میلگرد به 520 دلار صادر می کنیم ، پیشنهاد فولادسازان این است که مازاد تولید فولاد باید صادر شود و با تامین نیاز داخلی ، سیاست ازادسازی صادرات  اعمال و اجرا شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *