تعارض منافع علت فعالیت فولادی ها و معدنی ها در دو سوی زنجیره

دبیررسته نورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:علت ورود بخش معدن به فولاد تعارض منافع بین معدنی ها و فولادی ها در دهه 80 و ترغیب فولادی ها برای ورود به  تولید مواد اولیه با توجه به پایین بودن قیمت محصولات معدنی داخل کشور از قیمت جهانی بود.

بهادر احرامیان در گفت‌وگو با پایگاه خبری فولادبان درباره حضور معدنی ها در بخش بالادستی فولاد و حرکت فولادی ها به سمت تولید مواد اولیه افزود: در زمان ریاست جمهوری احمدی نژاد در دهه 80 نوعی خصوصی سازی در کشور شکل گرفت که بنوعی تعارض منافع بین ابتدا و انتهای زنجیره ایجاد کرد.

وی ادامه داد: از همان موقع شرکتهای فولادی و معدنی با تقسیم بندی مشخصی با یکدیگر ادغام می شدند و این تعارض منافع گریبان آنها را گرفت.

دبیررسته نورد انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت:در آن زمان اگر هر شرکت معدنی با یک کارخانه فولادسازی ادغام می شد و یا هر کارخانه فولادسازی با یک شرکت معدنی جوینت می شد و بعد خصوصی سازی شکل می گرفت شاید هیچوقت ضدیت منافع در ابتدا و انتهای زنجیره ایجاد نمی شد.

احرامیان افزود: علت ورود بخش معدن به فولاد همین بود که برخی سهامداران شرکتها به سرمایه گذاری روی آوردند و ازطرفی به علت ساختار و مکانیزم قیمتی کشور بگونه ای بود که قیمت محصولات معدنی از قیمت محصولات جهانی پایین تر بود،  فولادسازان را ترغیب به حضور در بخش مواد معدنی کرد در حالیکه می توانستیم با یک ساختار و تفکر درست این موضوع را حل کنیم .

وی تاکید کرد: در حال حاضر ممانعت از این حرکت دیر شده و شرایط هم تغییر کرده و اتفاقات زیادی در طول زمان افتاده است و باید اذعان داشت تقریبا تمام کارخانه های فولادی به سمت تولید مواد اولیه و معدنی ها به سمت تولید محصولات فولادی تغییر جهت  داده اند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *