جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 09 مهر 1403 - 3 ساعت پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛

جنگ؛ دلهره امنیتی یا اقتصادی/ تنش در منطقه به تجارت ایران ضربه می‌زند؟

یک کارشناس روابط بین‌المللی گفت: تأثیرات امنیتی این تنش مهم‌تر از تأثیرات اقتصادی آن است و اقتصاد منطقه و ایران تا حد زیادی از این جنگ متأثر نخواهد شد.

جنگ؛ دلهره امنیتی یا اقتصادی/ تنش در منطقه به تجارت ایران ضربه می‌زند؟ اخبار

حمیدرضا اکبری در گفتگو با فولادبان در خصوص تأثیر جنگ لبنان و اسرائیل بر امنیت و اقتصاد خاورمیانه و ایران بیان کرد: چنین تنشی می‌تواند تأثیرات مهمی بر امنیت منطقه داشته باشد. چرا که امنیت کل خاورمیانه تحت تأثیر قرار گرفته و می‌تواند به ناامنی بیشتر در این محدوده کمک کند؛ به ‌ویژه که فلسطین و یمن در شرایط ناامنی هستند و این وضعیت ممکن است ادامه پیدا کند. به طور کلی، تأثیرات امنیتی این جنگ بر ایران و منطقه خاورمیانه بیشتر از تأثیرات اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرفی، اقتصاد خاورمیانه از چند بعد قابل بررسی بوده که یکی از ابعاد مهم آن، انرژی است. ایران با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه شده، در اقتصاد جهانی نقش چندان جدی‌ای ندارد و به همین دلیل، تأثیرات اقتصادی این جنگ بر کشور محدود خواهد بود.

کارشناس روابط بین‌الملل با بیان اینکه ایران به دلیل تحریم‌ها نقش فعالی در اقتصاد جهانی ندارد، گفت: از سوی دیگر، بیشتر کشورهای منطقه‌ای که درگیر جنگ هستند، مانند لبنان و فلسطین، نقش قابل‌توجهی در تجارت منطقه‌ای ندارند. در کل، می‌توان گفت تأثیرات امنیتی این تنش مهم‌تر از تأثیرات اقتصادی آن است و اقتصاد منطقه و ایران تا حد زیادی از این جنگ متأثر نخواهد شد.

اکبری افزود: با توجه به اینکه ایران تحت تأثیر تحریم‌های بین‌المللی قرار گرفته و با کشورهای محدودی روابط تجاری دارد، این جنگ تأثیر چندانی بر تجارت خارجی ایران نخواهد داشت. تنها شاید برخی از شرکای تجاری ایران مانند چین تا حدی تحت تأثیر قرار بگیرند؛ اما به طور کلی، این جنگ نمی‌تواند به‌طور مستقیم بر تجارت ایران و دیگر کشورهای منطقه آسیبی وارد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از طرفی، به نظر می‌رسد این جنگ به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تأثیرات آن به شکلی مدیریت شود تا نظام بین‌الملل به ‌ویژه در حوزه اقتصاد و تجارت، ضربه نبیند. در واقع آمریکا و غرب در این زمینه نقشی مدیریتی ایفا می‌کنند. اگر این جنگ ۱۰ یا ۱۵ سال پیش رخ می‌داد، ایران احتمالاً نقش تعیین‌کننده‌ای داشت.

به گفته این استاد دانشگاه، هر چند ایران و متحدان آن در جبهه مقاومت حضور دارند؛ اما در حوزه اقتصادی تأثیر کمتری می‌گذارند.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors