در گفتگو با فولادبان مطرح شد؛

لزوم اجرایی شدن سیاست تک نرخی کردن ارز

دبیر انجمن سنگ آهن ایران گفت: دولت باید بتواند نرخ‌ها را به گونه‌ای برای برخی محصولات مانند دارو تک نرخی کند و در واقع، برای آنها از طریق شرکت‌های دولتی یارانه‌ای در نظر بگیرد و شرکت‌های خصوصی را در این بحث دخالت ندهد.

سعید عسکرزاده در گفتگو با فولادبان در رابطه با ضرورت تک نرخی شدن نرخ نیمایی برای صنایع به ویژه فولاد اظهار کرد: امروزه دلار آزاد برای فولادی‌ها بی‌معنی بوده و مقصدی برای آن وجود ندارد. بر همین اساس، می‌توان گفت اکثر اقتصاددانان به دنبال این هستند که ارز به سمت تک نرخی شدن پیش برود که اسم این تک نرخی شدن می‌تواند نیمایی، سنا یا هر چیز دیگری باشد و در واقع نام آن تفاوتی ندارد.

وی افزود: در واقع ارز مورد نظر باید عددی باشد که اختلافی با آنچه که به عنوان بازار آزاد می‌شناسیم، نداشته باشد تا از رانت‌ها جلوگیری شود. در حال حاضر، قیمت‌های متفاوتی در بازار مانند ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، ۳۸ هزار تومانی، ۴۲ هزار تومانی و حتی ۵۰ هزار تومانی وجود دارد که در نهایت ارز ۶۵ هزار تومانی بازار آزاد است.

به گفته دبیر انجمن سنگ آهن ایران، ارزهای مختلفی وجود دارد که تمامی آنها با ارز آزاد فاصله بسیار زیادی دارند.

عسکرزاده با بیان اینکه فاصله نرخ نیما و آزاد به قدری زیاد است که به این زودی‌ها به یکدیگر نزدیک نخواهند شد، گفت: البته همان زمانی که این دو نرخ به یکدیگر در حد چند هزار تومان نزدیک بودند، باید دولت وضعیت نرخ یکسان و سیاست تک نرخی شدن ارز را دنبال می‌کرد که انجام نداد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین دولت باید بتواند نرخ‌ها را به گونه‌ای برای برخی محصولات مانند دارو تک نرخی کند و در واقع، برای آنها از طریق شرکت‌های دولتی یارانه‌ای در نظر بگیرد و شرکت‌های خصوصی را در این بحث دخالت ندهد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *