براساس تحلیل هفتگی بازار آهن؛ 

افزایش جسته و گریخته قیمت آهن و فولاد همسو با دلار  

پایان هفته گذشته و ابتدای هفته جاری در برخی از مبادی فروش، شاهد افزایش جسته و گریخته قیمت آهن آلات بودیم و به عبارتی با وجود اینکه روز شنبه بازار به صورت نیمه تعطیل بود، در برخی مبادی فروش شاهد افزایش قیمت روز آهن آلات بودیم، برخی مبادی فروش خود را بستند و برخی هم چندبار اعلام قیمت کردند؛ اما تعدادی از مبادی فروش نیز قیمت‌ها را ثابت نگه داشتند.

به گزارش خبرنگار فولادبان، معاملات بورس کالا نشان می‌دهد از ۲ میلیون و ۴۲۲ هزار و ۵۱۱ تن محصول فولادی عرضه‌شده در بورس، یک میلیون و ۱۹۸ هزار و ۸۲۵ تن یعنی حدود ۴۹ درصد به فروش رفتند. این درحالیست که میزان تقاضا برای هفته جاری یک میلیون و ۸۱۸ هزار و ۳۰۳ تن به ثبت رسیده است.

در هفته جاری محصول آهن اسفنجی در مجموع ۱۴۸ هزار تن عرضه شد که نسبت به هفته گذشته ۳۱ هزار تن بیشتر است. همچنین با وجود تقاضای ۱۷۰ هزار و ۴۰۰ تنی، ۱۲۴ هزار و ۳۰۰ تن آن یعنی بیش از ۸۳ درصد را به فروش رساند. قیمت میانگین معاملات این محصول ۱۳ هزار و ۴۵۵ تومان بود که نسبت به هفته گذشته حدود ۴۰۰ تومان رشد داشت. از طرفی، آهن اسفنجی در هفته جاری رقابت ۴٫۷ درصدی را به ثبت رساند که میزان آن از هفته گذشته کمتر است.

شمش فولادی نیز با ۲۷۱ هزار و ۵۱۳ تن عرضه و تقاضای حدود ۳۹۳ هزار و ۷۶ تن، در نهایت توانست ۲۰۳ هزار و ۵۸۸ تن را به فروش برساند. این محصول با قیمت میانگین ۲۰ هزار و ۹۵۷ تومان در هفته جاری، رقابت ناچیزی را تجربه کرد.

محصول میلگرد در هفته نهم زمستان بیش از ۲۸۰ هزار و ۷۱۷ تن عرضه داشت که نسبت به هفته گذشته حدود ۲۳ هزار تن کمتر بود. همچنین این محصول تنها ۱۸۸ هزار و ۵۳۳ تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت ۹۵ هزار و ۶۴۲ تن آن را با میانگین ۲۴ هزار و ۵۶۴ تومان به فروش رساند.

از طرفی، معاملات انواع ورق در بورس کالا ۸۶ هزار و ۲۵۷ تن عرضه داشت که با افزایش عرضه، انواع ورق در بورس توانست ۶۱ هزار و ۹۵۷ تن فروش را به ثبت برساند و در واقع حدود ۷۲ درصد آن معامله شد.

همچنین، برای گندله عرضه بیشتری نسبت به هفته گذشته یعنی ۶۹۵ هزار تن به ثبت رسید که نسبت به هفته گذشته ۱۵ هزار تن بیشتر بود. بر همین اساس، این محصول با تقاضای ۴۶۵ هزار تنی، حدود ۳۲۴ هزار تن را به قیمت میانگین ۴ هزار و ۹۲۵ تومان در هر کیلوگرم به فروش رساند.

وضعیت کنسانتره نیز به همین منوال بود و برای ۶۷۸ هزار تن، ۲۴۰ هزار تن تقاضا را به ثبت رساند که در نهایت تنها ۱۹۰ هزار تن آن به فروش رفت. ناگفته نماند این محصول نسبت به هفته گذشته ۴۶ هزار و ۸۱۰ تن حجم بیشتری در عرضه تجربه کرده است.

نبشی و ناودانی در معاملات هفته جاری بورس کالا به ترتیب ۲ هزار و ۹۴۳ تن و ۲ هزار و ۶۶ تن عرضه داشتند که ناودانی تمام میزان عرضه شده و نبشی حدود ۸۵ درصد را به فروش رساندند. ناگفته نماند نبشی رقابت ۲ درصدی و ناودانی رقابت ۴ درصدی را به ثبت رساندند.

همچنین تختال C در هفته جاری عرضه بیشتری در محدوده ۲۲۰ هزار تنی با اختلاف ۱۴۰ هزار تن نسبت به هفته گذشته ثبت کرد که در نهایت با ۱۶۶ هزار تن تقاضا، همین میزان را با قیمت پایه و میانگین ۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان به فروش رسانه و لازم به ذکر است که نرخ این محصول در سه هفته اخیر ثابت مانده است.

افزایش جسته و گریخته قیمت آهن و فولاد همسو با دلار   اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

بر همین اساس، هفته جاری همانند هفته گذشته روند صعودی پررنگی در قیمت میلگرد مشاهده شد؛ نرخ این محصول در تمام طول هفته به صورت میانگین رشد ۱۰۰ تا ۸۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند که در آخرین روز هفته روند رشد آن حتی به محدوده یک هزار و ۳۰۰ تومانی رسید.

همچنین نرخ تیرآهن در دومین هفته اسفندماه روند افزایشی را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که قیمت این محصول از ابتدای هفته رشد ۱۰۰ تا حدود یک هزار و ۶۰۰ تومانی در هر کیلوگرم داشت که در روز سه‌شنبه به بالاترین حد خود رسید.

بازار پروفیل همانند سایر محصولات، اولین روز هفته جاری را که بین التعطیلی بود، به صورت ثابتی به پایان رساند و به تدریج توانست در روند افزایشی قرار بگیرد؛ به گونه‌‎ای که افزایش ۱۰۰ تا ۷۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم به ثبت رساند.

از طرفی، قیمت محصولات نبشی و ناودانی از ابتدای هفته در کلیه مبادی فروش برخلاف اکثر محصولات در روند ثابتی قرار گرفتند؛ به گونه‎‌ای که هر دو محصول تنها در آخرین روز کاری هفته توانستند یک رشد ۳۰۰ تومانی را در هر کیلوگرم تجربه کنند.

همچنین گزارش‌ها از اوضاع بازار آهن و فولاد در هفته گذشته حاکی است با نزدیک شدن به پایان سال، شاهد تقاضای ضعیفی در بازار فولاد هستیم. از طرفی، قیمت‌ها در بازار فولاد علی‌رغم نبود تقاضای واقعی در فصل سرما و شرایط آب و هوایی، روز به روز در حال افزایش است. می‌توان گفت امسال، سال خوبی برای بازار آهن و فولاد نبود و امیدواریم سال آینده با رونق گرفتن حوزه ساخت و ساز، حوزه فولاد نیز از این رکود فراگیر خارج شود.

در آخرین روز کاری هفته جاری، کاهش عوارض صادراتی به مرحله نهایی رسید و ابلاغ شد که در این راستا، برآورد می‌شود شرایط صادرات فولاد در سال جاری، نسبت به چند ماه اخیر بهبود یابد. البته ناگفته نماند ابلاغ اصلاحیه برگشت ارز حاصل از صادرات که طبق آن صادرکنندگان فولادی ملزم به عرضه صد درصدی ارز صادراتی در سال آینده شدند، باعث می‌شود صنایع بخش خصوصی بیشترین آسیب را ببینند.

نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت‌های جهانی، رشد نرخ مقاطع و محصولات پایه و بحث داغ انتخابات همگی بر نوسانات بازار فولاد تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. حال که دولت فعلی نیز روزهای پایانی خود را سپری می‌کند، تا روی کار آمدن دولت جدید باید شاهد بی‌رمقی در این بازار باشیم؛ چرا که نظارت دقیقی بر قیمت‌ها از سوی دولت و وزارت صمت نشده و این شرایط تا بعد از انتخابات ادامه دار خواهد بود. حال باید دید بعد از انتخابات، دولت جدید برای بازار آهن و فولاد چه برنامه‌ای خواهد داشت.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد نزدیک شدن به عید نوروز و ماه رمضان تاثیر خود را بر صنعت فولاد کشور گذاشته و حمل و نقل زمینی نیز به همین دلیل محدود شده است. همچنین بازار ارز در تمام طول هفته در کانال ۵۷ تا ۵۸ هزار تومانی در حال حرکت بود که نهایتاً در روز چهار‌شنبه ۹ اسفند ماه در محدوده ۵۸ هزار و ۶۰۰ تومانی تثبیت شد.

افزایش جسته و گریخته قیمت آهن و فولاد همسو با دلار   اتحادیه صنفی آهن و فولاد ایران احتمال افزایش قیمت میلگرد

در این راستا، می‌توان گفت علی‌رغم تمام مشکلات موجود، در صورتی که نرخ دلار حدود ۲ تا ۳ هزار تومان عقب‌نشینی کند، احتمالاً تقاضا در بازارهای مختلف اعم از بازار آهن کاهش خواهد یافت. همچنین به نظر می‌رسد بازار فولاد تا پایان اسفندماه به دلیل روند صعودی نرخ دلار و ورود به کانال ۵۸ هزار تومانی در بازار آزاد، به روند افزایش قیمت خود ادامه دهد؛ البته محدودیت انرژی و کمبود مواد اولیه نیز در این روند بی‌تاثیر نیست.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *