جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 01 اسفند 1402 - 3 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

وزارت صمت، در انتهای صف تسهیل صدور مجوزها

اساسا درگاه ملی مجوزها، شرایط و کارکردهای آن چیست؟

درگاه ملی مجوزها بر اساس قانون تاسیس شده و در آن شرایط و مدارک و هزینه و زمان لازم برای صدور مجوز همه کسب‌وکارها درج شده است. اگر کسب‌وکاری شرایط صدورش در این درگاه نباشد، آن کسب و کار در ایران اگر غیرقانونی نباشد، نیاز به مجوز ندارد. کسب‌وکارها امکان ثبت درخواست الکترونیک در این درگاه را دارند، صدور مجوز به صورت الکترونیک صورت می‌پذیرد و برای هر مجوز یک شناسه یکتا تولید می‌کند که این شناسه برای مجوزها جدید است. مجوزهای جدید، الکترو نیکی هستند و دیگر مجوزهای کاغذی را سیستم‌های حکومتی قبول ندارند. هرکس که در ایران می‌خواهد فعالیت اقتصادی داشته باشد، باید شناسه یکتا داشته باشد.

 

موضوع نظارت پسینی چیست؟

قانون می‌گوید شرایط صدور مجوزها باید آسان شود و نظارت‌ها بر فعالیت‌های اقتصادی که تاکنون قبل از شروع به کار بوده، حتی‌المقدور به بعد از شروع کار منتقل شود. یعنی کسی که پروانه کسب‌وکار داشت قبل از این باید می‌رفت خودش را ثابت می‌کرد تا بگوید در آن حوزه تخصص دارد، اما امروز با سیستم نظارت پسینی، کسی که خودش می‌گوید توان و تخصص حرفه‌ای را دارد، کافی است. بگذاریم فعالیتش را شروع کند و بعد مشتری و خدمات گیرنده قضاوت و نظارت کند که او دارای این توان و تخصص است یا خیر. اگر این‌گونه نبود، مراجع کمتری خواهد داشت و به مرور از گردونه رقابت در بازار کنار می‌رود. قانون می‌گوید که بنا بر رقابت باشد.

 

اصناف و فعالین اقتصادی تا چه زمانی وقت دارند، در این درگاه درخواست صدور مجوز ثبت کنند؟

هر فعال اقتصادی که نیاز به مجوز د ارد، می‌تواند به صورت غیرحضوری در این درگاه شرایط مجوز خود را ببیند و درخواست مجوز دهد.

کسانی که مجوز کاغذی و قدیمی دارند، باید شناسه یکتا گرفته و مجوز الکترونیکی از درگاه ملی مجوزها بگیرند؛ چون سیستم‌های حکومتی (پلیس، قوه قضاییه، بانکها و..) فعالین اقتصادی را من‌بعد باشناسه یکتا خواهند شناخت. فعالین اقتصادی می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی مجوزها با دریافت شناسه یکتا، درخواست صدور مجوز الکترونیکی دریافت کنند. این دسته از فعالین تا آخر سال ۱۴۰۲ مهلت دارند تا مجوز الکترونیک دریافت کنند و در غیر این صورت هیچگونه خدماتی از سیستم‌های حکومتی نمی‌توانند دریافت کنند.

 

کدام وزارتخانه‌ها تاکنون در این مسیر همکاری داشته‌اند؟ گفته شده وزارت صمت همکاری نداشته است.

همه وزارتخانه‌ها و دستگاه همکاری خوبی داشتند. وزارت صمت به دلیل تغییرات در بخش فناوری اطلاعات، مقداری زمان می برد تا همچون سایر وزارتخانه‌ها همکاری کند.

 

روند کار چگونه پیش رفته است؟ چه درصدی از کسب‌وکارها برای صدور مجوز الکترونیک اقدام کرده‌اند؟

خوشبختانه روند خوبی داشته ایم. ۳۰هزار تبدیل مجوز داشته‌ایم و یک میلیون و چهارصدو هشتاد هزار صدور مجوز داشته‌ایم.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors