در گفتگوی کارشناس فولادی با فولادبان ارائه شد؛

کوچ سرمایه‌گذاران به صنعت فولاد با انرژی و منابع ارزان/ کاهش عوارض صادراتی در مواد اولیه قطعی است

کارشناس صنعت فولاد گفت: حامل‌های انرژی کشور تا حدودی ارزان قیمت هستند و به دلیل اینکه گاز، برق و منابع ارزان قیمت به صنعت فولاد اختصاص داده می‌شود، اکثر سرمایه‌گذاران به سمت تولید در این حوزه روی می‌آورند.

تورج امینی در گفتگو با فولادبان با اشاره به مجوزهای بیش از حد صادرشده در حوزه تولید فولاد مطرح کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور، صدور حدود ۱۰۰ میلیون تن مجوز برداشت و ۱۴۰ میلیون تن مجوز احداث کارخانه فولادسازی، غیرکارشناسی شده محسوب می‌شوند. در واقع پروانه‌های بهره برداری را وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌کند که متولی ابتدایی صنعت کشور محسوب می‌شود؛ به همین دلیل می‌توان گفت منشا اصلی این مجوزها در وزارتخانه است.

به گفته وی، حامل‌های انرژی کشور تا حدودی ارزان قیمت هستند و به دلیل اینکه گاز، برق و منابع ارزان قیمت به صنعت فولاد اختصاص داده می‌شود، اکثر سرمایه‌گذاران به سمت تولید در این حوزه روی می‌آورند.

کارشناس صنعت فولاد با اشاره به کاهش عوارض عوارض صادراتی مواد اولیه فولادی اظهار داشت: در چند هفته اخیر، تولیدکنندگان بالادستی فولاد به دنبال کاهش عوارض صادراتی هستند و به نظر می‌رسد با قدرتی که در دست دارند، موفق خواهند شد. در واقع به واسطه نفوذ و قدرت این افراد، می‎‌توان گفت کاهش اعداد عوارض به مرحله نهایی رسیده است.

امینی در ادامه اضافه کرد: در واقع تولیدکنندگان ابتدایی زنجیره، با این بهانه که این بخش، ارزآوری زیادی برای کشور دارد، به دنبال کاهش عوارض هستند و این درحالیست که اساس صادرات باید بر پایه محصولات نهایی باشد که در ایران برعکس شده است. ناگفته نماند که موادی مانند آهن اسفنجی و سنگ آهن، برای نسل‌های آینده است و با افزایش صادرات، این محصولات به تاراج خواهند رفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، سنگ مگنتیت که تا چند سال پیش در کشور فراوان بود، امروزه در ایران کمیاب شده و حتی مقدار کم باقی مانده آن نیز، در حال صادرشدن است. بر همین اساس، به نظر می‌رسد تا چند سال آینده، صنایع و شرکت‌های بزرگ کشور واردکننده سنگ مگنتیت از افغانستان و سایر کشورها خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *