تحقق رشد ۱۳ درصدی معدن نیازمند نوسازی ماشین آلات معدنی

مدیرعامل کانی مس گفت: برای دستیابی به رشد ۱۳ درصدی بخش معدن نیازمند نوسازی ماشین آلات معدنی هستیم که در برنامه هفتم توجه ویژه‌ای به آن نشده است.

به گزارش فولادبان، حق شناس گفت: اکنون یکی از بزرگ‌ترین مشکل معدنکاران کمبود ماشین آلات معدنی است که به علت مشکلات ارزی واردات آن با مشکلات جدی مواجه است.

مدیرعامل کانی مس گفت: ناوگان ماشین آلات معدنی نسبتاً مسن است و یکی از مشکلات معادن بزرگ مقیاس در کشور فرسودگی ماشین آلات و کمبود ماشین آلات سنگین معدنی است که در برنامه هفتم هم مجدد توجه خاصی به آن نشده و صرفا به افزایش تولید محصولات معدنی اشاره شده است.

وی افزود: اگر بخواهیم به رشد ۱۳ درصدی در بخش معدن برسیم باید معادن بزرگ ما که ظرفیت بالایی هم دارند­ فعالیت بیشتری داشته باشند و این افزایش تولید نیازمند تامین ماشین آلات سنگین معدنی از طریق واردات است.

حق شناس به ظرفیت موجود­ در شرکت‌های تولید کننده داخلی ماشین آلات معدنی نیز اشاره کرد و افزود: تقریبا کاملا از ظرفیت‌های تولید داخلی ماشین آلات معدنی استفاده می‌شود و ما نیاز بیشتری به ماشین آلات معدنی داریم. این موضوع سبب شده به طور کلی توان اجرایی معدنی کشور یک مقدار کاهش یابد تا این موضوع حل نشود نمی‌توانیم به این اهدافی که در برنامه هفتم هدفگذاری شده، برسیم.

سعید عسکرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران همچنین به استفاده از ماشین آلات راه‌سازی در معادن نیز اشاره کرد و ­گفت: در کشور دو دسته ماشین آلات سنگین وجود دارد، ماشین آلات­­ راه‌سازی و دیگری ماشین آلات معدنی، که­ به علت نامناسب بودن وضعیت ماشین آلات معدنی مجبور به استفاده از ماشین آلات عمومی و راه‌سازی برای کار معدنی شده اند به طوری که حمل و نقل چند صد هزار تنی قرار است با کامیون‌های ۲۰ تنی انجام شود، در حالی که در دنیا برای فعالیت‌های معدنی از ­­ماشین آلات سنگین معدنی ۶۰۰ تنی­ استفاده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *