جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
تحلیل 19 دی 1402 - 4 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 19 دی ماه؛ تاثیر تحریم بر تجارت فولاد ایران/ اختلافات منطقه‌ای چه اثری بر بازار فولاد دارد؟

تحلیل روزانه بازار آهن سه شنبه 19 دی ماه؛ تاثیر تحریم بر تجارت فولاد ایران/ اختلافات منطقه‌ای چه اثری بر بازار فولاد دارد؟ تحلیل احتمال افزایش قیمت آهن

به گزارش فولادبان، دلار امروز در بازار غیر رسمی به بیش از 51 هزار تومان رسید که نسبت به روز گذشته افزایش نسبی داشته است. این تغییر کانال دلار هنوز بر بازارهای مختلف تاثیر نگذاشته است اما به نظر می‌رسد ادامه این اتفاق آنها را نیز در مسیر صعود همراه کند. این در حالی است که اغلب کارشناسان بانک مرکزی می‌گویند این نهاد پولی و مالی در نقش بازارساز می‌تواند نرخ هر دلار آمریکا را به کمتر از 47 هزار تومان برساند. از سوی دیگر بانک مرکزی می‌گوید اغلب تقاضاها در بازار رسمی مرکز مبادله ارز و طلای ایران پوشش داده می‌شود و بازار غیر رسمی با اینکه تاثیر روانی زیادی دارد اما سهم آن در مبادلات ارزی اندک است. نوسانات نرخ ارز ممکن است فولاد را هم تحت تاثیر قرار دهد. در زمانی که نرخ ارز افزایش یا کاهش را تجربه می‌کند این موضوع بر قیمت تمام شده برخی مقاطع فولادی نیز اثر دارد. البته در بخش بازار اما در بخش صادرات و واردات نیز اثرگذار نیست به این دلیل که فولادسازان از یارانه انرژی استفاده می‌کنند و باید نرخ ارز خود را در مرکز مبادله ارز و طلای ایران عرضه کنند که نرخ آن هم با توجه به تقاضایی که در بازار وجود دارد متغیر است اما نسبت آن به بازار آزاد کمتر است.
بررسی وضعیت بازار جهانی فولاد نیز نشان می‌دهد شرایط آرام است و هنوز اتفاق جدیدی نیفتاده است. البته اخیرا ترکیه به عنوان کشور میانجی میان روسیه و اوکراین ظاهر شده و پایان تنش میان دو کشور می‌تواند تاثیر مستقیم بر بازار فولاد داشته باشد. شاید در نظر اول قیمت جهانی فولاد کاهش یابد اما این اتفاق پایدار نیست. به این دلیل که روسیه دیگر اقدام به دامپینگ قیمتی نمی‌کند و قیمت مواد اولیه فولاد که بخشی از آن توسط اوکراین تامین می‌شود نیز متعادل خواهد شد. در این صورت کشورها دوباره به مشتریان سنتی خود باز می‌گردند و شرایط رقابت گسترده‌تر خواهد شد. در طول دو سال گذشته روسیه به تنها نقش مهمی در بازار فولاد جهان ایفا کرد و بسیاری از خریداران را به سمت مسکو کشاند تا بتواند هزینه‌های خود را پوشش دهد. از سوی دیگر اختلاف پشت پرده میان آمریکا و ترکیه نیز بر سر قراضه حل نشد و فولادسازان ترک نیز نتوانستند انگونه که پیش‌بینی می‌کردند در مسیر تولید قرار بگیرند. ایران نیز در این بخش هزینه‌هایی را پرداخت و آن هم از دست دادن برخی مشتریان سنتی به دلیل بر هم خوردن بازار بود. موضوعی که کارشناسان در چند سال گذشته هشدار داده بودند و تاکید داشتند فولاد نباید تجربه نفت را داشته باشد و باید به تعداد مشتریان افزوده شود. البته تحریم در طول 5 سال گذشته مزید بر علت شد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors