پروفیل چیست؟ انواع و کاربرد پروفیل

پروفیل چیست؟ انواع و کاربرد پروفیل

در گذشته از مواد مختلفی برای ساخت انواع درب و پنجره استفاده می‌شد. هرکدام از این مواد و متریال، معایب زیادی داشتند و مشکلاتی را به وجود می‌آوردند؛ با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، قطعه‌ای به نام پروفیل به وجود آمد و جای تمام این مواد و متریال را گرفت. در این مقاله از فولادبان قصد داریم به معرفی پروفیل بپردازیم و انواع و کاربرد آن را بررسی کنیم.

پروفیل چیست؟

پروفیل قطعه‌ای فلزی است که به عنوان یک مقطع ثابت با طول زیاد هم شناخته می‌شود. پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خودشان را دارند. در گذشته از پروفیل فقط در صنعت ساختمان‌سازی و بیشتر برای ساخت درب و پنجره استفاده می‌شد؛ اما رفته رفته استفاده از این قطعه در صنایع دیگر هم رایج شد.

پروفیل‌ها از فولاد، آلومینیوم، مس و سایر فلزات ساخته می‌شوند. پروفیل‌های فولادی از مقاومت و استحکام بیشتری نسبت به سایر پروفیل‌ها برخوردار هستند؛ اما پروفیل‌های آلومینومی وزن سبک‌تر و قیمت ارزان‌تری در مقایسه با پروفیل‌های فولادی دارند.

انواع پروفیل

همانطور که گفته شد، پروفیل انواع مختلفی دارد. پروفیل‌ها به طور کلی به دو دسته باز و بسته تقسیم می‌شوند. پروفیل‌هایی که سطح مقطع آن‌ها باز است پروفیل باز و پروفیل‌هایی که سطح مقطع آن‌ها بسته است، پروفیل‌های بسته نام دارند.

پروفیل‌های باز

پروفیل‌های باز بیشتر برای ساخت اسکلت‌های ساختمانی و سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل IPE یکی از انواع آن‌ها است که مقطعی I شکل دارد و در ساخت اسکلت ساختمان و تیرآهن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل U شکل هم یکی دیگر از پروفیل‌های باز است که کاربردی مشابه پروفیل IPE دارد. برخی از پروفیل‌های دارای مقطعی C شکل هستند که با همین نام هم شناخته می‌شوند. پروفیل لوله مقطعی لوله‌ای دارد و یکی دیگر از انواع پروفیل‌های باز است که برای ساخت لوله‌های فلزی از آن استفاده می‌کنند.

انواع پروفیل‌های باز به صورت خلاصه عبارتند از:

  •       پروفیل IPE
  •       پروفیل U شکل
  •       پروفیل C شکل
  •       پروفیل لوله‌ای
  •       پروفیل نبشی

پروفیل‌های بسته

علاوه بر پروفیل‌های باز، پروفیل‌های بسته هم در انواع مختلف تولید می‌شوند که بیشتر برای ساخت ماشین آلات و سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل قوطی یکی از همین پروفیل‌ها است که مقطعی قوطی‌شکل دارد.

پروفیل نیم‌رخ هم یکی دیگر از پروفیل‌های بسته است که کاربردی مشابه با پروفیل قوطی دارد. پروفیل لانه‌زنبوری از انواع پروفیل‌های بسته است که معمولا برای ساخت سازه‌های سبک از آن استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل چیست؟

پروفیل کاربردهای مختلفی دارد. هرکدام از این پروفیل‌های معرفی شده، کاربرد مخصوص به خود را دارند؛ در ادامه کاربردهای پروفیل در صنایع مختلف را معرفی می‌کنیم.

ساختمان‌سازی

ساختمان‌سازی یکی از مهم‌ترین صنایعی است که از پروفیل‌های مختلف استفاده می‌کند. این پروفیل‌ها در ساخت تیرآهن، اسکلت ساختمان، میلگرد، نبشی و دیگر قطعات مربوط به ساختمان‌سازی، نقش پررنگی دارند.

پروفیل‌های اسکلت ساختمان مانند IPE، U و C وظیفه تحمل بارهای وارد شده به ساختمان را بر عهده دارند. پروفیل‌های تیرآهن هم برای تولید تیرآهن‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت آرماتورها و تقویت بتن هم از پروفیل‌های میلگرد استفاده می‌شود. پروفیل‌های نبشی هم قطعات فلزی ساختمان را به یکدیگر متصل می‌کنند.

مهندسی مکانیک

یکی از کاربردهای گسترده پروفیل‌ها، در مهندسی مکانیک است. ساخت ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و دیگر قطعات فلزی با کمک پروفیل‌ها انجام می‌شود. پروفیل‌های قوطی، لانه‌زنبوری و نیم‌رخ از مهم‌ترین پروفیل‌های مورد استفاده از در مهندسی مکانیک هستند.

خودروسازی

جالب است بدانید که از پروفیل‌ها برای ساخت شاسی و بدنه خودرو و دیگر قطعات مربوط به خودرو هم استفاده می‌شود. پروفیل‌های لوله‌ای، C و U از انواع پروفیل‌هایی هستند که در ساخت بدنه خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. در بخشی از ساختار شاسی خودروها هم پروفیل I شکل و U شکل دیده می‌شوند.

مهندسی عمران

اگر نگاهی عمیق به ساختار پل‌ها و دیگر سازه‌های فلزی بیندازید، متوجه نقش پروفیل‌ها در این صنعت هم خواهید شد. پروفیل‌های IPE بیشترین استفاده را در ساخت پل دارند و پروفیل‌های C شکل هم در ساختار برخی از سازه‌های فلزی دیده‌ می‌شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پر طرفدارترین مطالب