Please use a valid API Key پایان یک امپراطوری؛ خشم فولادسازان آمریکایی از فروش یو.اس. استیل آمریکا به رقیبی خارج از مرزها - فولادبان Please use a valid API Key

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors

پایان یک امپراطوری؛ خشم فولادسازان آمریکایی از فروش یو.اس. استیل آمریکا به رقیبی خارج از مرزها

به گزارش خبرگزاری و به نقل سی‌ان‌ان(CNN) ، یو.اس. استیل آمریکا (U.S. Steel) که روزگاری بزرگ‌ترین کارخانه فولاد دنیا و نماد قدرتمندی آمریکا بود، با وجود تلاش فولادسازان آمریکایی برای حفظ آن در داخل مرزها به شرکت نیپون(Nippon) ژاپن به مبلغ 14.9 میلیارد دلار فروخته‌شد.

به گزارش فولادبان، یو.اس. استیل آمریکا 122 سال پیش توسط اندرو کارنگی سرمایه‌دار آمریکایی بنیان‌گذاری و در سایه رونق و شکوفایی یو.اس. استیل بود که اندرو کارنگی تبدیل به ثروتمندترین مرد دنیا شد. یو.اس. استیل اولین شرکت در تاریخ است که ارزش آن، از یک میلیارد دلار عبور کرد؛ رقمی که در همان سال دو برابر بودجه دولت آمریکا بود. این شرکت در زمان جنگ جهانی دوم و پس از آن، درحالیکه کشورهای اروپایی و ژاپن درگیر بازسازی ویرانه‌های جنگ بودند با رشد تولیدات خود سهم شایانی در تبدیل شدن آمریکا به ابرقدرت آن زمان داشت.

در گذر زمان و پیدایش فناوری‌های جدید اما یو.اس. استیل قادر نبود خود را با پیشرفت‌های اخیر وفق دهد. درحالیکه این شرکت همچنان سنگ‌آهن را در کوره‌بلند ذوب می‌کرد، رقبای آن در داخل و خارج از آمریکا قراضه‌ را بعنوان کوره القایی مصرف و حجم تولیدات خود را افزایش می‌دادند. با افول این شرکت، اکنون ارزش سهام آن معادل تنها نیم درصد از شرکت اپل است و مذاکرات برای فروش آن نیز از ماه‌ها پیش آغاز شده بود.

روز یکشنبه 22 مرداد 1402، شرکت یو.اس. استیل پیشنهاد خرید وجه نقد و سهام رد شده‌ای را منتشر کرد که توسط شرکت رقیب کلیولندکلیس (Cleveland-Clis) دریافت کرده‌ بود که در آن ارزش شرکت را بیش از 7 میلیارد دلار تخمین می‌زد. همچنین شرکت یو.اس. استیل به امتناع خریدار احتمالی از امضای توافق بر سر عدم افشای اطلاعات و تعهد به انجام بررسی های لازم اشاره‌کرد.

شرکت تجاری صنعتی اسمارک(Steelmark) مستقر در پنسیلوانیا پیشنهاد خرید تمام نقد یو.اس. استیل را 23 مرداد اعلام کرد که بالاتر از پیشنهاد کلیولندکلیس بود. با توجه به گزارش های تایید نشده در مورد تمایل احتمالی آرسلور میتال، دیگر شرکت آمریکایی نیز در روز چهارشنبه، حد روزانه سهام  یو.اس. استیل با افزایش 7.13 درصدی رقم 30 دلار به ازای هر سهم در بازار را رد کرد و در پایان روز با 2.17 درصد افزایش تا میزان 32.14 دلار در هر سهم جهش کرد.

در همان زمان، سهام آرسلور میتال(ArcelorMittal) کاهش‌یافت و معاملات با میزان 25.65 دلار در هر سهم بسته‌شد. سخنگوی شرکت یو.اس. استیل از اظهار نظر در مورد اینکه آیا این شرکت پیشنهادی از سوی آرسلور میتال دریافت‌کرده‌است خودداری‌کرد و تنها به اشاره به اعلامیه روز یکشنبه شرکت در مورد فرآیند جایگزین های استراتژیک بسنده‌کرد.

در آن اطلاعیه، یو.اس. استیل اعلام‌کرده‌بود که هیئت‌مدیره آن یک فرآیند بررسی رسمی برای در نظر گرفتن چندین پیشنهاد را شروع کرده است که خرید کامل تا دستیابی به دارایی های تولیدی خاص این شرکت را شامل می‌شود. درادامه نیز شرکت هیچ‌گونه مهلت یا جدول زمانی مشخص برای تکمیل بررسی را اعلام نکرد. در صورت موفقیت هرکدام از این شرکت‌های آمریکایی در خرید یو.اس. استیل، بزرگترین ادغام در تاریخ  صنعت فولاد آمریکا رخ می‌داد.

توماس کانوی، رئیس بین المللی اتحادیه کارگران فولاد آمریکا(USW)، در نامه ای در تاریخ 12 مرداد که توسط کلیولندکلیس منتشر شد این شرکت را نماینده اعضای این اتحادیه در خرید یو.اس. استیل اعلام‌کرده‌بود و تاکید کرده‌بود پیشنهاد دیگری برای خرید از طرف اعضای این اتحادیه صورت نخواهد گرفت و تنها گزینه تاییدشده شرکت کلیولندکلیس خواهد بود. این اقدام با هدف حفظ یو.اس. استیل در خاک آمریکا بود و اعلام خبر فروش یو.اس. استیل در 28 آذر(19 دسامبر) موجی از انتقادات را به همراه داشت.

دیوید مک‌کال رئیس اتحادیه کارگران فولاد در این باره اظهار داشت:« گفتن اینکه ما از معامله اعلام شده بین یو.اس. استیل و نیپون ناراضی هستیم، حق مطلب را ادا نمی‌کند، این تصمیم نشان‌دهنده‌ی همان نگرش حریصانه و کوتاه‌بینانه‌ای است که مدت‌هاست صاحبان یو.اس. استیل درپیش‌گرفته‌اند.»

اعلام این خبر، مخالفت‌های تند و تیز سیاست‌مداران را نیز به‌سرعت درپی داشت. سناتور ونس با ابراز نگرانی از این موضوع بیان داشت:« امروز، یک قطعه حیاتی از پایگاه صنعت دفاع آمریکا به خارجیان برای پول فروخته شد.»

سهام یو.اس. استیل در روز دوشنبه 28 آذر(19 دسامبر) پس از اعلام خبر فروش آن و در پایان معاملات، با افزایش 26 درصدی به قیمت 49.59 دلار رسید. بورس توکیو پیش از فاش شدن این خبر در توکیو به پایان رسیده‌بود و سهام نیپون استیل در روز بعد شاهد تغییرات خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors