در گفتگو با فولادبان ارائه شد؛ 

سایه انداختن مشکلات بر بازار صادراتی فولاد ایران 

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان گفت: در بخش مربوط به صادرات فولاد، هنوز به اهداف افق 1404 نرسیدیم که طبق این برنامه، در بازار داخلی حداقل 14 تا 15 میلیون تن برای صادرات ظرفیت وجود دارد. 

نادر سلیمانی در گفتگو با فولادبان با اشاره به رشد صادرات فولاد ایران در بخش مواد اولیه اظهار کرد: در صنعت فولاد کشور بحث مازاد تولید و مصرف وجود دارد که مسلماً بخش مازاد تولید آن باید صادر شود. از طرفی، در بخش مربوط به صادرات فولاد، هنوز به اهداف افق 1404 نرسیدیم که طبق این برنامه، در بازار داخلی حداقل 14 تا 15 میلیون تن برای صادرات ظرفیت وجود دارد.

وی با بیان اینکه هنوز زیرساخت‌های مناسب در بخش صادراتی به دست نیاورده‌ایم، افزود: آمار منتشرشده انجمن فولاد نشان می‌دهد صادرات نسبت به 8 ماهه پارسال افزایش پیدا کرده؛ اما هنوز به اهداف مورد نظر نرسیده است. به گونه‌ای که می‌توان گفت میزان صادرات نسبت به اهداف مورد نظر در افق 1404 حدود 50 درصد کاهش داریم.

رئیس هیئت اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: در حال حاضر، یکی از بزرگ ترین مشکلات صادرکنندگان محصولات نهایی، سیاست‌گذاری‌های دولت مانند تسویه ارزی با دلار نیمایی است. در واقع نحوه تسویه ارز حاصل از صادرات فولادی‌ها باید با ارز نیمایی تسویه شود که البته با این کار، صادرات از صفحه اقتصادی کشور خارج خواهد شد.

سلیمانی تصریح کرد: از سوی دیگر، کالاهای مصرفی که به ارز نیاز دارند، باید ابتدا ثبت سفارش کنند و سپس حدود 3 تا 4 ماه در نوبت بانک مرکزی باشند تا درباره اختصاص گرفتن یا نگرفتن ارز به آنها تصمیم گیری شود. این مشکلات در صادرات فولاد ایران سایه انداخته که با توجه به آنها، در نهایت نمی‌توانیم به اهداف برنامه 1404 که صادرات 14 میلیون تن فولاد است، برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *