جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors
اخبار 25 آذر 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 0 دقیقه
کپی شد!
0
در گفتگو با فولادبان عنوان شد؛

قیمت بالای ورق سرد داخلی نسبت به بازار جهانی/ صنایع مولد؛ بازدارنده خام فروشی در کشور

یک کارشناس صنعت لوازم خانگی گفت: در حال حاضر نرخ ورق سرد در کشور از نرخ جهانی آن بسیار بالاتر است؛ به گونه‎ای که می‌توان گفت واردات این محصول برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به صرفه‌تر خواهد بود.

قیمت بالای ورق سرد داخلی نسبت به بازار جهانی/ صنایع مولد؛ بازدارنده خام فروشی در کشور اخبار

مجتبی راعی در گفتگو با فولادبان با اشاره به وضعیت صنعت لوازم خانگی نسبت به فولاد اظهار کرد: معمولاً میزان کمی از فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود و به همین دلیل با تشدید رقابت، قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. این اتفاق باعث می‌شود در نهایت فولاد با قیمتی بالاتر از قیمت‌های جهانی به دست تولیدکنندگان لوازم خانگی برسد. بر همین اساس، در حال حاضر نرخ ورق سرد در کشور از نرخ جهانی آن بسیار بالاتر است؛ به گونه‌ای که می‌توان گفت واردات این محصول برای تولیدکنندگان لوازم خانگی به صرفه‌تر خواهد بود.

وی معتقد است بالاتر بودن قیمت فولاد کشور نسبت به فولاد جهانی منجر به توزیع بهینه سود در زنجیره ارزش صنعت نمی‌شود.

کارشناس صنعت لوازم خانگی عنوان کرد: در واقع در قیمت گذاری صنایعی مانند پتروشیمی و فولاد نظارت موثری وجود ندارد و به همین دلیل قیمت نهاده‌های اولیه صنایع پایین دستی مانند لوازم خانگی افزایش یابد.

راعی افزود: در این راستا، می‌توان گفت صنعت فولاد و پتروشیمی که مواد خام سایر صنایع را تهیه می‌کنند، سودآوری بسیار بالاتری نسبت به صنایع پایین دستی دارند. این درحالیست که پایین دست این شرکت‌ها، صنایع مولدی هستند که مانع از خام فروشی می‌شوند.

وی با بیان اینکه حاشیه سود فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها 40 تا 50 درصد است که در لوازم خانگی این میزان به 10 درصد می‌رسد، گفت: چنین اتفاقی در نهایت باعث سوق دادن سرمایه به سمت صنایع خام فروش خواهد شد. از طرفی، ورق‌هایی که برای تولید لوازم خانگی در چین، کره و یا سایر کشورها تهیه می‌شود، سایزهای مشخص و مورد نیاز تولیدکننده را دارد که به همین دلیل با بهینه یابی، باعث کاهش ضایعات می‌شوند.

این کارشناس در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه در ایران ورق فولادی که به دست تولیدکننده لوازم خانگی می‌رسد، سایز مشخصی دارد که فولادساز تعیین می‌کند و اصولاً در سایزهای بزرگ تری به دست ما می‌رسد. به همین دلیل ضایعات ورق نیز در کشور بسیار زیاد است که در بهای تمام شده محصولات لوازم خانگی تاثیر می‌گذارد.

مطالب مرتبط
  • نظراتی که حاوی فحش و افترا به هیچ عنوان پذیرفته نمیشوند
  • حتما با کیبورد فارسی اقدام به ارسال دیدگاه کنید فینگلیش به هیچ هنوان پذیرفته نمیشوند
  • موارد درگیری با کاربران در پاسخ به نظرات دیگر کاربران پذیرفته نمی‌شود.
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جست و جو بیشتر ...

Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors