تحلیل روزانه بازار آهن دوشنبه 13 آذر؛ اولتیماتوم فولادسازان ترکیه به دولت این کشور/ وضعیت تولید فولاد ایران مطلوب شد

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از کاهش قیمت‌ میلگرد و پروفیل حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار فولادبان، دلار امروز با قیمت 50 هزار و 450 تومان در بازار معامله شد که نسبت به روز گذشته تغییری نداشت.

امروز در بازار داخلی کاهش قیمت در بخش میلگرد را شاهد بودیم. قیمتها در بازار نبشی و ناودانی هم ثابت بود. قیمتها در بازار تیرآهن رشد داشت و نزول قیمت در بخش پروفیل را شاهد بودیم.

در بازار جهانی هم همانطور که دیروز گفتیم تقاضا به شدت محدود شده و قیمت‌ها نوسانات زیادی دارد. بر اساس اطلاعات به دست آمده به فولادبان فولادسازان ترکیه به دولت این کشور اعلام کردند با ادامه این روند تا یک ماه دیگر نمی‌توانند با ظرفیت فعلی به کار خود ادامه دهند.

با اعمال عوارض صادراتی در روسیه نیز اکنون دست ایران برای صادرا ایران باز تر شده است. البته فولادسازان روسیه هم از وضعیت مناسبی برخوردار شدند و گاز آنها به موقع تامین می‌شود. آلمان نیز ظرفیت تولید فولاد خود را کاهش داده و این موضوع تاثیر زیادی در بازار جهانی داشته است.

انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در آخرین گزارش خود اعلام کرده مجموع ارزش دلاری صادرات آهن و فولاد ایران در هشت ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲ از مرز چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار گذشت که یک رکورد جدید در این حوزه است.

براساس این گزارش، در هشت ماه منتهی به آذر ماه ۱۴۰۲، صادرات محصولات فولاد میانی رُشد ۵.۷ درصدی و صادرات تیرآهن ۱۷.۵ درصد ونبشی،ناودانی و سایر مقاطع فولادی ۱۷.۷ درصد رشد داشته است و میزان درصد رشد صادرات کنسانتره ، گُندله سنگ آهن و آهن اسفنجی نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه رقمی شد و ارزش صادراتی اسلب افزایش ۲۵ درصدی داشت.

بیشترین سطح تولید و صادرات در هشت ماه سال‌های اخیر مربوط به سال ۱۴۰۰ است که حجم آن از نظر وزنی کمتر از هفت میلیون تُن بود و امسال با صادرات چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار محصولات زنجیره آهن و فولاد در هشت ماه منتهی به آذر این رکورد شکسته شد.

آخرین گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نشان می‌دهد ادامه روند کاهش صادرات میلگرد که از ۳ ماه پیش آغاز شده است و ادامه‌دار شدن کاهش صادرات ورق های سرد و پوشش‌دار از نکاتی است که با بررسی میزان و ارزش صادرات محصولات زنجیره آهن و فولاد می‌توان به آن پی بُرد.

ایران اکنون بین ۶۳ کشور عضو انجمن جهانی فولاد، رتبه دهمین فولاد ساز را به خود اختصاص داده و پیش بینی شده با دستیابی به ظرفیت ۵۵ میلیون تنی در سال ۱۴۰۴ به جایگاه هفتمین فولاد ساز جهان برسد.

استان اصفهان با تولید ۴۵ درصد فولاد کشور، قُطب تولید فولاد ایران است و چُدن، آهن و فولاد بیشترین صادرات این استان را تشکیل می دهد و حتی محصولات تولیدی از آهن و چُدن نیز رتبه سوم، در بین اقلام صادراتی استان را دارد.

از آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

بررسی بازار آهن در روز دوشنبه نشان می‌دهد، در بازار میلگرد قیمت ها با افت 200 تومانی همراه بودند.

در بازار نبشی و ناودانی قیمت ها هم چون روز قبل اعلام شد.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی ثابت گزارش شد و قیمت محصولات در بخش شاخه ای 45 هزار تومان رشد داشته است.

همچنین در بازار پروفیل قیمت محصولات 200 تومان کاهش داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *