گزارش فولادبان از معاملات «پشت خطی»؛

تحلیل روزانه بازار آهن چهارشنبه 8 آذر؛ غیاب ایران در نبود روسیه/ بودجه عمرانی ثابت ماند

تازه ترین خبرها از بازار فولاد از نوسانات قیمت جهانی مقاطع حکایت دارد.

دلار در ابتدای امروز با نرخ 50 هزار و 200 تومان آغاز شد و در چهارراه استانبول کمتر از 50 هزار و 100 تومان هم معامله شد اما با افزایشی نسبی به 50 هزار و 300 تومان(همان نرخ روز گذشته) رسید.
بررسی لایحه بودجه نشان می‌دهد بودجه عمرانی 375 هزار میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است. با کسری بودجه‌ای که دولت امسال دارد بعید است همه آن محقق شود و برای سال آینده نیز چنین تصوری نیست. به بیان بهتر در سال آینده خبری از افزایش تقاضا در بازار فولاد نیست. به این دلیل که بودجه عمرانی تغییر نکرده و بخشی از آن به صورت اوراق تامین می‌شود که دیرتر از نقدینگی بر بازار اثر می‌گذارد.
از سوی دیگر ایران دیگر برجام را پیگیری نمی‌کند اما رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته “ما به این توافق دست پیدا کردیم اما توافق، بعد از آنکه ایالات متحده در سال 2018 از آن خارج شد، وارد نوعی بلاتکلیفی شد و بعد از آن ایران با عدم پایبندی به این توافق، اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را آغاز کرد.”
جمهوری اسلامی ایران بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام با استناد به بندهای برجام کاهش تعهدات خود را آغاز کرد. اقدامات ایران ذیل بندهایی از برجام انجام شده‌اند که به ایران اجازه می‌دهد در صورت عدم پایبندی هر یک از طرف‌ها به مفاد توافق تعهدات هسته‌ای خود را کاهش دهد. این سخنان نشان می‌دهد کشورهای غربی به دنبال احیای برجام هستند اما هنوز این آمادگی از سوی کشورهای اظهار کننده وجود ندارد.
روسیه برای صادرات فولاد خود عوارض صادراتی تعیین کرده و این موضوع باعث شده عرضه جهانی معقول‌تر شود. این موضوع شرایط ایران را برای ورود به بازار جهانی فولاد خصوصا زمانی که روس‌ها با دامپینگ قیمتی بخشی از بازار کشورمان را تصاحب کرده بودند آسان کرده است اما ظاهرا ایران دیگر میلی به این بازارها ندارد. فولاد دومین ارزآور غیر نفتی ایران است. حتی پتروشیمی‌ها که اولین هستند باز هم از نفت بهره می‌برند. ایران در زمینه فولاد وضعیت بهتری را نسبت به قبل دارد و صادراتمان به حدود 9.5 میلیون تن می‌رسد اما کشورهای دیگر در حال بهبود وضعیت تولید خود هستند و ایران نیز باید در این مسیر گام بردارد.
در بازار چین نیز وضعیت کمی تغییر یافته است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین در ۵۱۴ دلار هر تن درب کارخانه با مالیات بر ارزش افزوده در ثبات ماند. بهبود بازار مواد اولیه و ثبات بازار محصولات فولادی از بازار بیلت حمایت کرد. آخرین قیمت بیلت فوب دریای سیاه نیز رشد ۱ درصدی داشته به ۵۰۰ دلار هر تن فوب رسید. قابل ذکر است آخرین قیمت قرارداد میلگرد تحویل ژانویه با ۲ دلار کاهش به ۵۵۸ دلار هر تن رسید.
قیمت ها در بازار جهانی نیز نوسانات زیادی را تجربه کرد. شمش دریای سیاه 497.5 دلار در هر تن معامله شد که نسبت به روز گذشته نزولی بوده است. شمش داخلی چین نیز روند کاهش قیمت را طی کرد. شمش آسیاس جنوب شرقی هم با افزایش قیمت نسبت به دیروز با 531 دلار در هر تن معامله شد. میلگرد صادراتی ترکیه که در هفته‌های گذشته رووند افزایش قیمت را طی کرده بود با همان نرخ 582.5 دلار در هر تن به فروش رفت. ورق گرم و سرد CIS هم با قیمتهای 582.5 دلار و 712.5 دلار در هر تن قیمت خوردند که روند افزایشی داشتند.

آخرین وضعیت بازار آهن چه خبر؟

در همین حال، در بازار میلگرد قیمت ها با 200
تومان افزایش اعلام شد

علاوه بر این، در بازار نبشی فروشندگان قیمت را ثابت اعلام کردند اما در بازار ناودانی قیمت ها 500 تومان کاهش داشت.

در بازار تیرآهن قیمت محصولات در بخش کیلویی نوسان داشته و سه محصول 92 تا 183 تومان افزایش قیمت و سه محصول 91 تا 184 تومان کاهش قیمت داشته است و قیمت محصولات در بخش شاخه ای 45 تا 183 هزار تومان افت داشته است.

همچنین در بازار پروفیل قیمت محصولات بدون تغییر اعلام شد.

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *